سرمایه‌گذاران فرانسوی در اکوسیستم سنگال

0

صحنه اکوسیستم استارتاپی سنگال ممکن است کوچک باشد، اما افزایش در سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر که سرمایه‌گذاران فرانسوی پیشرو آن هستند، نشان می‌دهد که شرایط در این کشور غرب آفریقا در حال تغییر است.

رودولف روسیر، مرد فرانسوی که یک استارتاپ‌ سیستم خانگی خورشیدی به نام اونیری‌کیو را ۲سال پیش با همکاری محمد صار و مایکل هرناندز بنیانگذاری کرد، نسبت به اکوسیستم استارتاپ‌های سنگال خوش‌بین است. او می‌گوید در طول ۲سال اخیر صحنه سرمایه‌گذاری خطرپذیر این کشور به سرعت رشد کرده است.

روسیر این رشد را حاصل ورود سرمایه‌گذار‌های فرانسوی مانند پارت‌تک، اورنج دیجیتال ونچرز و صندوق‌های مالی مانند ترانگا کپیتال می‌داند. در واقع، سال گذشته استارتاپ‌های سنگالی ۱۰٫۷ میلیون دلار را فقط از ۳سرمایه‌گذاری دریافت کردند و در سال ۲۰۱۶ سرمایه تزریق‌شده به این اکوسیستم از ۶٫۵ میلیون دلار تجاوز کرد. اخیرا گروه رسانه‌ای تریس در پاریس اعلام کرده ‌که یک سهم از پلتفرم سنگالی کوین‌آفریکا را خریداری کرده است.

روسیر می‌گوید استارتاپ‌های سنگالی در تلاش هستند تا سرمایه خود را از طریق بانک‌ها افزایش دهند. این بانک‌ها به طور عادی بودجه‌ای را به استارتاپ‌ها به ویژه استارتاپ‌ها در مراحل اولیه اختصاص نمی‌دهند. روسیر به‌تنهایی ۱۰۰هزار یورو از بانک‌های فرانسوی و دولت فرانسه دریافت کرده است. او می‌گوید سرمایه‌گذاران خصوصی در اکوسیستم استارتاپ فناوری این کشور همواره حضور داشته‌اند.

سرمایه‌گذار اورنج دیجیتال ونچرز می‌گوید با اینکه سرمایه‌گذاری خطرپذیر هنوز باید در استارتاپ سنگال سرمایه‌گذاری کند، اما به دنبال فرصت‌هایی برای این کار می‌گردد. او معتقد است که بسیاری از استارتاپ‌ها در سنگال آنقدر نوپا هستند که نمی‌توانند واجد شرایط سرمایه‌گذاری باشند. هم‌بنیانگذار ایمپکت هاب داکار نیز می‌گوید صحنه سرمایه‌گذاری خطرپذیر سنگال هنوز خیلی کوچک است.

تنها یک صندوق وجود دارد که سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام می‌دهد و برای سنگال اختصاص داده شده است. چند صندوق دیگر نیز وجود دارند که در خارج از سنگال فعالیت دارند اما روی کل قاره سرمایه‌گذاری می‌کنند مانند پارت‌تک ونچرز و اورنج دیجیتالی ونچرز.

استارتاپ‌های سنگال

در حال حاضر سرمایه‌گذاری فرشته در سنگال توسعه‌نیافته و سازمان‌نیافته است. به علاوه، گزینه‌های سرمایه خطرپذیر و سهام خصوصی فقط در اختیار برخی از شرکت‌ها قرار دارد. به همین دلیل، استارتاپ‌های معدودی برای دسترسی به بودجه در مسابقات استارتاپی و جمع‌سپاری‌ها شرکت می‌کنند.

دولت سنگال نیز برنامه‌ای را برای کمک به اکوسیستم استارتاپی این کشور راه‌اندازی کرده است. از طریق این طرح جدید، دولت از طریق ترکیبی از وام‌های بدون بهره و سهام روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

استارتاپ‌های سنگال که به دنبال افزایش بودجه خطرپذیر هستند، تضمین می‌کنند که از تیم مناسب با مهارت‌های کافی برخوردار هستند و می‌توانند یک رابطه خوب با شرکای خود داشته باشند.

ممکن است سنگال مانند نیجریه، کنیا یا آفریقای جنوبی توان شکوفایی در صحنه استارتاپ فناوری را نداشته باشد، اما کشوری است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.