همفکر انگیزه کاذب ایجاد نمی‌کند

0

همفکر اصفهان در پارک و در کنار عمارت هشت بهشت اصفهان هم برگزار شده! نه یکی دو جلسه بلکه بیش از ۱۰جلسه که بین ۱۵ تا ۸۰نفر هم در آنها شرکت کرده‌اند. اینها را اباذر شرکت، از برگزارکنندگان همفکر اصفهان می‌گوید و در گفت‌وگویی که با شنبه انجام داده از زیر و بم برگزاری این رویداد در شهرش گفته است. اینکه بیش از ۱۰۰جلسه همفکر منظم داشته‌اند و حالا کمی نظم جلسات‌شان به‌هم خورده، چون با مشکلی به نام تهیه مکان مواجه هستند.

  •  ۱۰۰جلسه بدون وقفه

شرکت حرف‌هایش را با اشاره به آغاز برگزاری همفکر در اصفهان شروع کرده و می‌گوید: همفکر از آذرماه سال ۱۳۹۳ در اصفهان آغاز به کار کرد و ۱۰ماه از همفکر تهران کوچک‌تر است. بنیانگذار اصلی‌اش هم فرامرز یوسفی بوده. در ادامه چند نفر دیگر هم جمع شدند و همفکر را پیش بردند. وی اضافه می‌کند که جمعیت همفکرهای اولیه ۵ تا۶نفره بود. در آن زمان گروهی در وایبر شکل گرفت و از این طریق همفکر را به همدیگر اطلاع می‌دادیم. اما گروه بزرگ که شد و مسائل وایبر پیش آمد، به تلگرام کوچ کردیم. اما تغییرات در حد کوچ از وایبر به تلگرام نبوده بلکه در ادامه تغییرات دیگری هم رخ می‌دهد: صدمین جلسه همفکر آبان ماه سال ۹۵ در هفته کارآفرینی برگزار شد.

این جلسات بدون حتی یک هفته وقفه برگزار شد و حتی روی یکم فروردین هم همفکر برگزار شد. اما از جلسه ۱۰۰ به بعد برای میزبانی دچار مشکل شدیم. برگزارکنندگان تلاش زیادی کردند تا شرکت‌ها و استارتاپ‌ها را مجاب کنند که میزبان جلسات همفکر باشند اما استقبال زیادی نشد. به همین دلیل نظم برگزاری جلسات از بین رفت و از آن به بعد حدود ۵جلسه از این رویداد برگزار شده است.

به همین دلیل رویه عوض شد و به جای هر هفته، در بازه زمانی دیرتری انجام می‌شود و حتی جلساتی را در پارک برگزار می‌کنیم. در این میان ارگان‌های دولتی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی و… هم با ما همکاری کردند. شرکت همچنین می‌گوید که ما در اصفهان همفکر ۲۶۰نفره هم در مجموعه فرشچیان برگزار کردیم و چون حرکتی مردمی است و نوعی دورهمی برای برقراری ارتباط است، هیچگاه با مشکلی مواجه نبوده‌ایم و تنها مشکل ما مکان است.

این برگزارکننده همفکر اشاره‌ای هم دارد به شیوه‌های انتخاب ارگانایزرهای (برگزارکنندگان) این رویداد در اصفهان و می‌گوید: یکی از تفاوت‌های همفکر اصفهان با سایر شهرهای ایران شاید این باشد که ارگانایزرها را خود اعضای همفکر انتخاب می‌کردند.

به این صورت که در انتهای هر فصل طی فراخوانی برای برعهده گرفتن این وظیفه دعوت می‌شد. بحث تایید صلاحیت هم در میان نبود و تنها شرط این بود که افرادی که کاندیدا می‌شوند حداقل چندین جلسه همفکر را شرکت کرده باشند. در ابتدا ۵جلسه شرط بود، دوره‌های بعد ۱۰جلسه شد و الان حضور در ۱۵ و ۲۰جلسه ملاک قرار می‌گیرد.

  •  همفکر چرا و به چه دلیل؟

چرا همفکر؟ هر کسی وارد این رویداد می‌شود این سوال برایش وجود دارد که چه چیزی قرار است به دست بیاورد؟ شرکت می‌گوید: نخستین چیزی که ما به این افراد می‌گوییم این است که همفکر صاحب ندارد و صاحبان اصلی‌اش شما شرکت‌کنندگان هستید.

بنابراین افرادی که وارد این رویداد می‌شوند به چند دلیل می‌آیند؛ کارآفرین هستند، می‌خواهند کارآفرین شوند، استارتاپ دارند، می‌خواهند استارتاپ راه‌اندازی کنند، ایده‌ای دارند و دنبال تیم می‌گردند، دنبال سرمایه‌گذاری هستند یا سرمایه‌گذار هستند و دنبال ایده و تیم خوب می‌گردند. این افراد می‌خواهند به شبکه‌ای از روابط وصل شوند. چون روند کارآفرینی در شبکه‌ و فرایندی از این روابط شکل می‌گیرد. در واقع کسی که وارد همفکر می‌شود، برای یادگیری، شناخت و برای ایجاد شبکه‌ای از روابط منجر به کارآفرینی می‌آید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گاه این ارتباط به شکل‌گیری یک بیزینس منجر می‌شود.

اما تاثیر همفکر بر اکوسیستم استارتاپی اصفهان چگونه بوده است؟ این فعال استارتاپی به این پرسش شنبه اینگونه پاسخ می‌دهد: در اصفهان اکوسیستم قبل از همفکر هم وجود داشت و حتی تا حدودی رشد هم کرده بود. هر چند در بسیاری از شهرهای ایران تعداد زیادی از افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها مدعی هستند که اکوسیستم کارآفرینی را یا ساخته‌اند یا مدیریت می‌کنند یا متولی آن هستند. حتی گاه دانشگاه‌ها چنین ادعایی دارند اما همفکر تنها مرجعی است که مردم انتظار بیهوده‌ای از آن ندارند و می‌دانند که بی‌طرف است. همفکر حرفش این است که به کسی یا جایی منتسب نیست. با این حال با همه ارکان ارتباط دارد؛ یعنی هر کسی یا ارگانی که بخواهد به اکوسیستم کارآفرینی کمک کند، در کنار همفکر قرار می‌گیرد؛ از سرمایه‌گذاران صنعتی و سنتی گرفته تا کارآفرینان پیر و جوان و ارگان‌های دولتی و خصولتی، دانشگاه‌ها و استارتاپ‌ها.

البته با همه این اوصاف تاکنون ارگان‌ها و شرکت‌ها در اصفهان میزبان همفکر نبوده‌اند و تنها یک بار اتاق بازرگانی میزبانی را پذیرفت. حتی چندین بار درخواست دادیم که کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان میزبان همفکر باشد اما پاسخی ندادند. همیشه می‌خواهند بدانند که از کجا آمده‌ایم و به کجا وصل هستیم؛ در حالی که همفکر متعلق به جایی و وابسته به تفکر خاصی نیست.

  •  قرار نیست همفکر استارتاپ تولید کند

وقتی رویدادی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگانی هم دارد معمولا به دنبال آورده‌هایش می‌گردند. افراد چنین انتظاری را از همفکر هم دارند. شرکت می‌گوید: بسیاری از افراد وقتی برای نخستین بار به همفکر می‌آمدند سوال‌شان این بود که خروجی همفکر چه بوده است؟ جواب ما این بود که برگزاری بدون وقفه ۱۰۰جلسه یک رویداد خودجوش، مهم‌ترین دستاورد همفکر بوده است.

جلساتی که بین ۴ تا ۲۶۰نفر در آن شرکت کرده‌اند و همانطور که اشاره کردم یک فروردین هم که ۱۰صبحش زمان تحویل سال بوده، ۵بعد از ظهر جلسه همفکر برگزار شده است. این سوال با این تفکر از ما پرسیده می‌شود که مثلا به آنها آمار بدهیم که از همفکر چه میزان استارتاپ بیرون آمده است. درحالی‌که قرار نیست همفکر جایی برای تولید استارتاپ باشد و فلسفه این رویداد ایجاد شبکه‌هایی از روابط برای کمک به اکوسیستم است. چون روابطی که از طریق همفکر ایجاد می‌شود، به شکل‌گیری تیم‌هایی می‌انجامد که استارتاپ‌هایی راه‌اندازی می‌کنند. مثلا تا ۱۵استارتاپ را می‌شناسم که شبکه تیمی خود را از همفکر به‌دست آورده‌‌اند یا سرمایه‌گذارهایی جذب کرده‌اند.

همفکر اصفهان این روزها کمی نظمش را از داده است. یکشنبه‌های اصفهان حالا شاهد برگزاری منظم همفکر نیست و ۶ تا ۸های زیادی چشم‌انتظار این نظم هستند.

اباذر شرکت، میلاد نکوفر و محمدسعید سهیلی به عنوان برگزارکنندگان همفکر پیشنهاد داده‌اند که هر کسی دوست دارد، برگزارکننده شود یا میزبانی را به عهده بگیرد چون این سه نفر وقت و انرژی زیادی گذاشته‌اند و شاید انرژی‌شان کمی تخلیه شده‌ است. بعد از جلسه صدمین که نیمه دوم آبان ۹۵ برگزار شده، تنها حدود ۵جلسه همفکر شکل گرفته و به گفته اباذر شرکت این روند به نوعی برای اکوسیستم این استان مضر است و آسیب‌زا خواهد بود.

  •  همفکر از شکل‌گیری انگیزه‌های کاذب جلوگیری می‌کند

شرکت در پایان و در مورد تعداد افرادی که تاکنون در جلسات همفکر اصفهان شرکت کرده‌اند، می‌گوید: بیش از ۲۳۰۰نفر حداقل یک بار در جلسات همفکر اصفهان شرکت کرده‌اند. وی همچنین اضافه می‌کند که بزرگ‌ترین جلسه همفکر اصفهان با ۲۶۰نفر و کوچک‌ترین جلسه با ۴نفر برگزار شده‌ است. شرکت می‌گوید از هر قشری، هر سطح تحصیلی و زنان و مردان در جلسات ما شرکت کرده‌اند. به‌ویژه اینکه بیش از ۴۰درصد از شرکت‌کنندگان جلسات همفکر اصفهان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. تنها خواسته من پیشرفت همفکر است؛ همفکری که متعلق به شرکت‌کنندگانش باشد نه یک ارگان یا نهاد و شرکت خاص. روی پای خودش باشد و حمایت سایرین در حد میزبانی باشد نه رسیدن به مالکیت همفکر. تلاش ما هم این بوده که از شکل‌گیری انگیزه‌های کاذب جلوگیری کنیم و این تفکر حباب‌وار ‌ایجاد نشود که به افراد این مسئله تلقین شود که می‌توانند کارشان را رها کنند و استارتاپ راه‌اندازی کنند و پولدار شوند و تفکرات نادرستی از این دست. ما در کنار ایجاد شبکه روابط سعی کرده‌ایم دانش‌افزایی و آگاهی‌رسانی را پایه برگزاری جلسات همفکر قرار دهیم. حتی اصطلاحاتی چون کارآفرینی، استارتاپ و… را تعریف می‌کنیم تا این حوزه شفاف‌تر شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.