قبل از همفکر جزیره‌ای کار می‌کردیم

0

براساس حرف‌های سعید اکرم، سمنان از جمله شهرهای فعال در برگزاری رویدادهای مربوط به حوزه استارتاپی است. رویداد همفکر هم از آبان سال ۹۵ در این شهر برگزار می‌شود. در این گفت‌وگو از زیروبم برگزاری این رویداد در سمنان گفته است. 

  •  جامعه استارتاپی سمنان جوان است و برگزاری رویدادی مانند همفکر می‌تواند کمک زیادی به رشد اصولی آن بکند. در همفکر سمنان چه تعداد شرکت‌کننده حضور دارند؟

معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ نفر شرکت می‌کنند. 

  •  بیشتر آقایان شرکت می‌کنند یا خانم‌ها؟ 

خانم‌ها هم هستند ولی حضور آقایان پررنگ‌تر است. 

  •  اطلاع‌رسانی آن از چه طریق انجام می‌شود؟

 از طریق کانال تلگرام و در گروهی که تشکیل داده‌ایم، صورت می‌گیرد. همچنین از طریق سایت ایوند.

  •  غیر از همفکر چه رویدادهای مشابه دیگری در سمنان برگزار می‌شود؟

ویکندی تحت عنوان به‌آفرین در اوایل اسفندماه داشتیم که متولی آن دفتر فرهنگی- اجتماعی استانداری بود که نقطه عطف جریان استارتاپی استان سمنان بود. همچنین چند ویکند دیگر هم در برنامه داریم که امیدواریم در اردیبهشت و خرداد بتوانیم برگزارشان کنیم. البته فعلا به صورت هفتگی فقط همفکر را داریم اما چهار رویداد یک هفته در میان اضافه خواهد شد. این نکته را هم باید اضافه کنم که رویدادهای ما تالیفی خودمان است. همچنین دو نشست تخصصی برنامه‌نویسی داریم که یک هفته در میان برگزار می‌شوند.   

  •  جامعه استارتاپی سمنان از چه جمعیتی یا چه تعدادی تشکیل شده است؟

کانال ما حدود ۵۰۰ نفر جذب کرده است. اخیرا قرار بر این شده که دانشگاه‌های گرمسار هم به جمع ما بپیوندند و طی دو هفته آینده دانشگاه‌های شاهرود هم اضافه می‌شوند. همچنین دانشگاه سمنان هم در سال جدید فعالت خود را در این زمینه بیشتر می‌کند. اما به‌طور کلی تقریبا شش ماه از عمر جامعه استارتاپی سمنان می‌گذرد که در این شش ماه توانسته‌ایم پویایی ویژه‌ای در این حوزه ایجاد کنیم. 

  •  ظاهرا ارتباط خوبی با با نهادهای دولتی مانند استانداری یا دانشگاه‌ها دارید، همفکر را چگونه به آنها معرفی کرده‌اید که استقبال می‌کنند؟ 

استانداری سمنان یک اتاق فکری دارد که عموما دولتی هستند و سه عضو خصوصی دارد که من یکی از این اعضای پوششی هستم. معمولا موضوعات استانی در آنجا همفکری می‌شود و بعد استاندار تصمیم می‌گیرد که به چه صورتی عمل کند. ما چون از شبنامه و حساسیت‌هایی که اتفاق افتاد خبر داشتیم، سعی کردیم که کلیه رویدادهایی را که برگزار می‌کنیم، یا رویدادهایی براساس تعریف داخل باشند یا بدلی از  استارتاپ ویکند. مثلا رویداد به آفرین را عینا مثل استارتاپ ویکند برگزار کردیم ولی اسمش را به‌آفرین گذاشتیم و محتوایش هم کاملا داخلی و ایرانی بود. در این میان طرحی مطرح کردیم تحت عنوان پروژه معکوس کردن جریان مهاجرت نخبگان که بعد استانداری معتقد بود که در کنار  این پروژه گردش نخبگان را هم داشته باشیم. یعنی افرادی را که از ایران رفته‌اند، دعوت کنیم که در طول سال دو هفته به ایران بیایند و از تجربیات آنها استفاده کنیم. 

  •  استارتاپ‌های سمنان چه سطحی از رشد را تجربه می‌کنند و در این میان چه نقشی برای همفکر قائل هستید؟  

برای پاسخ به این سوال اجازه بدهید مثالی بزنم؟ آنتی ویروس شید که الان دفتر مرکزی آن در کرج است. این شرکت در سمنان راه‌اندازی شد، اینجا رشد کرد ولی از سمنان خارج شد. معضل همجواری با تهران مهاجرت نخبگان را تسهیل کرده است. چون تا به حدی از توانمندی می‌رسند، به تهران مهاجرت می‌کنند. جالب است بدانید که یک ششم جمعیت سمنان دانشجو هستند و ۳۰سال است که رتبه با سوادترین استان کشور را دارد ولی این نخبگان در رفت‌و‌آمد به تهران هستند. ما این خطر را سال ۹۵ بیشتر احساس کردیم. زیرا در جشنواره وب و موبایل از ۲۲ استان ۵۰۰ استارتاپ درخواست حضور داشتند اما سهم سمنان صفر بود. در حالی که جوانان زیادی در حوزه آی‌تی استان فعال هستند اما همدیگر را نمی‌شناسند و همفکر کمک زیادی به انسجام جامعه استارتاپی سمنان کرده و الان جامعه استارتاپ سمنان یک جامعه پویا است و تعداد بچه‌های استارتاپی هر روز بیشتر می‌شود و امیدواریم در شش ماهه اول سال ۹۶ حداقل پنج استارتاپ در سمنان داشته باشیم.

  • یعنی همفکر نه تنها به اکوسیستم استارتاپی سمنان کمک کرده بلکه به نوعی آن را شکل داده است؟

دقیقا. بچه‌های سمنان همدیگر را نمیشناختند و به صورت جزیزه‌ای کار می‌کردند. همفکر نوعی انسجام را ایجاد کرد چون جلسات دوستانه‌ای مانند همفکر در تسهیل دسترسی افراد به همدیگر و به دست آوردن اطلاعات بسیار مهم هستند. از دیگر دستاوردهای همفکر برای اکوسیستم سمنان حضور سرمایه‌گذاران در این جلسات بوده است. چون سمنان به لحاظ دارایی‌های مالی وضعیت مناسبی دارد ولی ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند. بابراین حضور در جلسات همفکر، نظر سرمایه‌گذاران سنتی را به حوزه استارتاپی جلب کرده است. هر چند این اکوسیستم هنوز خود را پیدا نکرده و بچه‌ها گام‌های اولیه ار برای فراگیری بیشتر برمی‌دارند. 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.