چرا کمپین‌های ایمیلی هیچگاه کهنه نمی‌شوند؟

0

هر شرکت و سازمان و مجموعه‌ای نیاز به یک شعار تبلیغاتی دارد؛ شعاری که معمولا توصیف حال و هوای شرکت است و دغدغه‌ای را به اشتراک می‌گذارد. برای مثال، به نایک نگاه کنید که دیگران را تشویق به انجام دادن هر کاری می‌کند. یا به ردبول که به شما وعده بال‌زدن می‌دهد. در هر مجموعه‌ای یک شعار وجود دارد که همواره در تمام لحظات حضور دارد و مخاطبان به محض شنیدن این جمله شرکت را به خاطر می‌آورند. زمانی که می‌خواهید کمپینی با تکیه بر ایمیل بسازید، باید به شعار خود فکر کنید؛ به شعاری که در تمام ایمیل‌ها وجود دارد و در حقیقت ذات کمپین شما را در اختیار می‌گیرد. باید برای خودتان تصویر و تصوری از هدف بسازید و سپس در یک اتاق فکر منسجم به ایده‌ای فکر کنید که تلفیق شعار شما و محتوای کمپین است و به کمکتان می‌آید تا در مسیری صحیح قدم بردارید؛ مسیری که هم مخاطب را با شما همراه می‌کند و هم انگیزه‌ای به او می‌دهد تا شما را رصد کند.

  •  آغاز یک کمپین

برای آغاز یک کمپین ایمیلی، بهتر است هر چه سریع‌تر دست به کار شوید و برنامه‌ای منسجم درنظر بگیرید. پیش خودتان زمان آغاز و پایان این کمپین را مشخص کنید و به هر ضرب و زوری که هست، به آن پایبند بمانید. اگر می‌خواهید کمپینی تابستانه راه بیندازید، پیش خودتان نگویید تازه به اردیبهشت ماه رسیده‌ایم. تا چشم روی هم بگذارید، بهار به پایان می‌رسد. خودمانی‌تر اینکه کمپین را از امروز آغاز کنید اما طبق برنامه‌ریزی نخستین قدم را در روزهای خرداد ماه بردارید. به این ترتیب از روزهای بهار بهترین استفاده را کرده‌اید. ما در اینجا از کمپین ایمیلی صحبت می‌کنیم؛ آن‌چیزی که قرار است رابط اصلی میان شما و مخاطبانتان باشد. ایمیل‌ را جوری طراحی کنید که اگر در پاسخ باید حرفی به افراد زده شود، حتما ایمیل‌شان بی‌پاسخ نماند. اگر باید جایی ثبت‌نام کنند، یا چیزی را به اشتراک بگذارند، بهترین حالت این است که به آنها کد یا پاسخی داده شود که مطمئن شوند این حضور جایی به ثبت رسیده است. مخصوصا اگر پای ثبت‌نام و جایزه در میان است. در مرحله بعد، دقت کنید که هنگام برگزاری کمپین،‌ زمان مناسبی برای تغییر لوگو و آرم و آدرس ایمیل شرکت و … نیست. هر آنچه که شما تا به امروز با آن شناخته شده‌اید، در کمپین ایمیلی‌تان باید سرجایش بماند. می‌توانید این تغییرها را پس از کمپین انجام دهید. اما زمانی که کمپین را آغاز می‌کنید، این احتمال وجود دارد که با هر تغییر، به مشتری و مخاطب خود احساس اسپم بودن بدهید و او باور نکند که خودتان هستید. همه‌مان هم می‌دانیم دیگر؛ انتخاب به عنوان اسپم همان و پاک کردن ایمیل‌های اسپم در چشم برهم‌زدن همان. به این ترتیب شما فرصت دیده‌شدن را از خودتان می‌گیرید.

  •  اصول و قواعد کمپین

کمپین ایمیلی شما چیست؟ به جز سلام و احوالپرسی و تشکر برای همراهی مشتریان و مخاطبان؟ چه چیزی بیشتر از یک ایمیل ساده، شبیه به ایمیل‌هایی که دوستان و همکاران برای آدم می‌فرستند، در ایمیل شما پیدا می‌شود؟ مخصوصا که به شکل جدی پیشنهاد می‌شود فایلی را به عنوان ضمیمه به ایمیل اضافه نکنید، مبادا افراد در وحشت ویروسی‌شدن دستگاهشان چشم روی ایمیل شما ببندند و از خیر گفته‌هایتان بگذرند. آنچه که شما پیشنهاد می‌دهید، باید باورپذیر و واقعی باشد. به این معنا که هم مشتری و مخاطب شما این پیشنهاد را باور کند و هم آنکه این پیشنهاد شدنی باشد. اگر قولی به او می‌دهید، باید به قول خود پایبند بمانید. به همین سادگی باید به ایده‌ای فکر کنید که پیشنهاد ویژه شما برای مخاطبانتان است؛ پیشنهادی که در روزهای دیگر سال و در روزهایی غیر از برگزاری کمپین انجام نمی‌شود. اگر می‌خواهید به برگزیده این کمپین جایزه‌ای بدهید، این جایزه باید در حد توان شما باشد. اگر می‌خواهید به هزارمین ثبت‌نام یا هزارمین لایک یک پیشنهاد ویژه بدهید، این پیشنهاد باید در چارچوب توانایی‌های شما و شرکت‌تان باشد. افسانه‌ای و رویایی فکر نکنید و به شدنی بودن آن توجه کنید.

در متن ایمیل خود، بهتر است دوستانه نوشتن را رعایت کنید اما از ادب و احترام خارج نشوید. به هر حال شما با دوست صمیمی‌تان صحبت نمی‌کنید. بسیاری از ما ممکن است با ارسال عکس یک گربه رفاقت‌مان را تجدید کنیم، درحالی‌که در دنیای شغل و تجارت، چنین عکسی بی‌احترامی تلقی می‌شود مگر آنکه کمپین شما، کمپین حمایت از گربه‌های خیابانی باشد.

  •  شبکه‌های اجتماعی را وارد کنید

بهترین کمپین‌های ایمیلی برای شغل‌های استارتاپی، آنهایی است که به هر طریق مخاطب را به شبکه‌های مجازی نیز متصل می‌کند. آنهایی که در عین حال به دیده‌شدن این صفحات منجر شود، معمولا در طولانی‌مدت تاثیری بهتر می‌گذارند. از طرف دیگر، بهترین کمپین‌ها، آنهایی است که حالتی از اجبار می‌سازند و زمان محدودی را برای فرد درنظر می‌گیرند؛ آن کمپین‌ها که فرد با خودش فکر می‌کند اگر همین الان به صفحه اینستاگرام شما سر نزند، چیزی را از دست داده است. اگر در همین لحظه جزو فالوئرهای اکانت توییتر شما قرار نگیرد، بازنده این میدان است. بهتر است در یک زمان‌بندی مناسب، هشتگ خود را استفاده کنید و برای نمونه از افراد بخواهید که ۱۰ مرتبه از هشتگ شما در طول کمپین استفاده کنند و عکس آنها را برای شما ارسال کنند. اگر از این ایده دم‌دستی خوشتان آمده است، به هزار و یک راه و ایده و روشی فکر کنید که کمپین ایمیلی شما را گسترده و موفق می‌کند، چون این ایده اولین چیزی بود که به ذهن من رسید.

  •  ارزش مشتریان وفادار 

هر مرتبه روی ارزش مشتریان وفادار تاکید می‌کنیم و در کمپین ایمیلی نیز باید از آن صحبت کنیم. مشتریان وفادار و همیشه در صحنه شما، اصلی‌ترین کسانی هستند که در طول کمپین لیاقت رسیدن به پیشنهاد ویژه را دارند. اگر در شغل خود، برای مشتریان رده‌بندی درنظر گرفته‌اید، الان بهترین زمان برای استفاده از آن است. برای نمونه مشتریان درجه اول شما، همان کسانی هستند که بیشترین امتیاز برای دریافت جایزه را دارند. اما برای رسیدن به چنین جایزه‌ها و پیشنهاد ویژه‌ای، به یک اصل اساسی توجه کنید؛ از ارزش‌های همیشگی‌تان کوتاه نیایید. در نهایت هر اندازه که مشتریان و مخاطبان شما ارزشمند باشند، به اندازه ارزش‌های شرکت شما اهمیت ندارند. به همین خاطر به آنها دروغ نگویید، اگر در حال تبلیغ کالاهای کم‌مصرف هستید، پیشنهاد شما نباید ارتباطی با کالاهای پرمصرف داشته باشد. اگر در تمام طول سال از کمبود آب سخن گفته‌اید، پیشنهاد شما نباید خلاف این ارزش باشد. حالا ارزش‌های شما هر چه که هست، قطعا پایبندی به آنها، شما را در نظر مخاطب موجه‌تر می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.