هازبرو برای همه اسباب‌بازی می‌سازد!

یک قرن تجربه بازاریابی از یک برند چند‌ملیتی

0

هازبرو یک شرکت چندملیتی آمریکایی در زمینه تولید اسبا‌ب‌بازی و بازی‌های فکری است که در سال ۱۹۲۳ تأسیس شد و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اسباب‌بازی در جهان است.

شناخت دقیق مخاطبان جهانی، برقراری ارتباطات دیجیتال دوسویه با مصرف‌کنندگان، تنوع محصولات و … برخی از مهم‌ترین نکاتی به شمار می‌روند که نام تجاری هازبرو  در راستای فعالیت‌های بازاریابی و فرایند برندسازی خود به آنها پایبند است.

برندی که خانواده را هدف قرار می‌دهد

برند هازبرو با داشتن سابقه‌ای نزدیک به یک قرن، محصولات متنوع و مختلفی را برای رده‌های سنی گوناگون روانه بازار می‌کند؛ به طوری که می‌توان گفت تنوع محصولات و در‌نظر‌گرفتن گروه‌های سنی مختلف، یکی از راهکارهای مهم این برند در خط تولید به شمار می‌روند.

ارائه اسباب‌بازی برای کودکان، نوجوانان و حتی بازی‌های فکری‌ای که جوانان و بزرگسالان را درگیر خود می‌کند، نشان‌دهنده این نکته است که برند هازبرو، مخاطب اصلی خود را فقط بچه‌ها ندانسته و به طور کلی بنیان خانواده را مخاطب مهم خود در نظر گرفته است که این امر به نوبه خود، هم باعث ایجاد بازی‌های مختلف بین اعضای خانواده شده و هم دایره مخاطبان این برند را گسترده‌تر می‌کند.

هازبرو؛ حامی محیط‌زیست

در کنار کیفیت و ایمنی محصولات برند هازبرو که تقریبا به عنوان یک شاخصه اصلی آن به شمار می‌روند، توجه به مضراتی که ممکن است برخی از مواد به محیط‌زیست وارد کنند نیز یکی از نکاتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه این نام تجاری قرار گرفته است.

از آنجایی که دغدغه‌های محیط‌زیستی در دنیای امروز تبدیل به یک تفکر فراگیر شده است، تولید محصولاتی که از مواد تجزیه‌پذیر و منابع طبیعی ساخته شده‌اند، هم یک اقدام فرهنگی و اجتماعی قابل تقدیر شمرده می‌شود و هم می‌تواند به طور غیرمستقیم در برندسازی این نام تجاری و ارائه یک تصویر مثبت از آن در بین مخاطبان جهانی مؤثر واقع شود.

پیشگام در ایده‌های نوآورانه

شاید بتوان گفت یکی از شاخصه‌های اصلی برند هازبرو، ارائه طرح‌ها و به دنبال آن تولید محصولاتی است که جزو اولین‌ها در جهان به شمار می‌روند، از این نظر می‌توان این کمپانی را یک شرکت پیشگام تلقی کرد که با داشتن یک تیم طراحی حرفه‌ای و متخصص، نیازهای مخاطبان اصلی خود یعنی کودکان و نوجوانان را شناخته و بر اساس آنها به طراحی محصولات می‌پردازد.

به عنوان مثال، تولید ابزارهای پزشکی و یا طراحی چهره‌های اکشن، جزو ایده‌های اولیه این برند بوده است. از آنجایی که پیشگام‌بودن و به نوعی اولین‌بودن در هر زمینه‌ای باعث خواهد شد که بیشتر مخاطبان محصول مورد نظر را با برند پیشگام بشناسند، این نکته می‌تواند یک شاخصه کلیدی در جذب بیشتر مخاطبان و خصوصا ماندگاری آنها به عنوان مصرف‌کنندگان این برند محسوب شود.

به این معنا که مخاطبان ‌هنگام خریدن یک مجموعه از ابزارهای پزشکی، اولین برندی که به ذهن‌شان خطور خواهد کرد، به احتمال زیاد برند هازبرو خواهد بود؛ ضمن اینکه قدمت این برند و پیشگامی او درتولید این محصول خاص، باعث جلب اعتماد بیشتر مشتریان نیز خواهد شد.

هازبرو تنها به خرید محصولات خود از سوی مصرف‌کنندگان اکتفا نمی‌کند، بلکه به زعم مدیران بازاریابی این برند، زمانی می‌توان یک مصرف‌کننده را مخاطب اصلی یک برند کرد که نسبت به محصولات آن حساس شده و عکس‌العمل نشان دهد

نوآوری در کنار سبک زندگی

همانگونه که پیش‌تر نیز ذکر شد، برند هازبرو طیف گسترده‌ای از مخاطبان را در نظر گرفته و بیش از آنکه روی مخاطبان کودک تمرکز کند، نهاد خانواده را هدف قرار می‌دهد.

برای رسیدن به محصولاتی که بتوانند نیازهای یک خانواده را از طریق بازی‌های مختلف پوشش دهند، شناختن مخاطبان و خانواده‌ها در فرهنگ‌های مختلف بسیار ضروری است؛ به همین دلیل نیز این نام تجاری در تولید بازی‌های خود و همچنین نحوه بازاریابی و تبلیغات آنها، به سبک زندگی مردم جهان توجه ویژه‌ای نشان داده و مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه انجام می‌دهد.

در کنار توجه به سبک زندگی امروزی، استفاده از تکنولوژی‌ مدرن و تولید محصولات نوآورانه نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این برند است که در کنار مورد قبل، یعنی همگام‌شدن با سبک زندگی مدرن، قادر به جذب گروه بزرگی از مخاطبان در قالب خانواده خواهد شد.

مصرف‌کنندگانی که درگیر برند می‌شوند

نام تجاری هازبرو تنها به خرید محصولات خود از سوی مصرف‌کنندگان اکتفا نمی‌کند، بلکه به زعم مدیران بازاریابی این برند، زمانی می‌توان یک مصرف‌کننده را مخاطب اصلی یک برند کرد که نسبت به محصولات آن حساس شده و عکس‌العمل نشان دهد؛ به همین منظور نیز برند هازبرو برای درگیر‌کردن مصرف‌کنندگان خود، فرایندی به نام پیگیری مستمر از طریق فضای دیجیتال را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

بر این اساس، تولید محصولاتی که مصرف‌کنندگان خریداری می‌کنند، یک فرایند دو‌طرفه است؛ یعنی با به دست آوردن بازخورد مشتریان و نظر آنها در مورد محصولات مورد نظر، امکان تغییر، اصلاح و یا حتی حذف آنها وجود خواهد داشت.

شبکه‌های آنلاین جهانی برند هازبرو مهم‌ترین نقطه تلاقی مصرف‌کنندگان با دست‌اندرکاران این برند بوده و مسئولان دیجیتال این نام تجاری نیز با استفاده از مدرن‌ترین راهکارهای آنلاین، با مصرف‌کنندگان خود ارتباط برقرار کرده و پیشنهادها و نظرات آنها را دریافت می‌کنند.

در نهایت نیز با در پیش گرفتن چنین نگرشی، اولویت‌های مصرف‌کنندگان شناسایی شده و محصولاتی تولید خواهند شد که بیشترین تطابق را با نیازهای جهانی مخاطبان دارند.

بازاریابی منطقه‌ای؛ یک رویکرد دقیق‌تر

در کنار برقراری ارتباط مستمر با مشتریان جهانی و طراحی و تولید محصولاتی مطابق با نیازهای آنها، برند هازبرو، مطالعات منطقه‌ای خود را به منظور ارائه برنامه‌های دقیق‌تر بازاریابی ادامه می‌دهد.

از آنجایی که محصولات این برند در مناطق گسترده‌ای از آمریکا، اروپا و آسیا به فروش می‌رسند، شناخت دقیق‌تر مخاطبان می‌تواند در فرایند بازاریابی و نحوه رویکردهای تبلیغاتی بسیار مؤثر واقع شود. به همین منظور نیز کارشناسان بازاریابی این نام تجاری، مطالعات قابل توجهی را روی فرهنگ و نیازهای مردم جهان به تفکیک مناطق مختلف انجام داده و بر اساس نتایج به دست آمده، به برنامه‌های تبلیغاتی این شرکت سمت و سو می‌دهند.

شناخت دقیق مخاطبان باعث خواهد شد تا نحوه برخورد با گروه مشتریان، مطابق با فرهنگ آشنای آنها بوده و بتوان خصوصیتی از یک محصول را برای مخاطبان مذکور پررنگ‌تر جلوه داد که با خاطره‌های آشنای آنها مطابقت بیشتری داشته باشد.

برند هازبرو نیز با درک تفاوت‌های فرهنگی مخاطبان در هر منطقه از جهان، به اهمیت این موضوع پی برده و مطالعات خود را در این زمینه نیز گسترش داده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.