مقابله‌به‌مثل با طرفداران دوآتشه بیت‌کوین

0

این روزها افراد زیادی را می‌بینیم که چیزهایی درباره بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده شنیده‌اند. افراد کمی هم هستند که فناوری پشت بیت‌کوین یعنی زنجیره بلوک یا بلاکچین برایشان جذابیت دارد و درباره آن پرس‌وجو می‌کنند. از بین این افراد زیادی که گفتم کم نیستند کسانی هم که دوست دارند درباره بیت‌کوین بیشتر بدانند.

توصیه همیشگی من به آنها هم این بوده که قبل از اینکه ۱۰ ساعت درباره بیت‌کوین مطالعه کنند، به هیچ وجه پا در این میدان نگذارند. همان‌طور که به کسانی که می‌خواهند وارد دنیای بورس و سرمایه‌گذاری شوند، توصیه می‌کنند هرگز بدون دانستن مبانی وارد این بازارها نشوند. درباره بیت‌کوین هم خیلی مهم است که پیش از اینکه دانش مقدماتی درباره آن پیدا کنیم، نباید وارد این دنیای جذاب شویم. بیت‌کوین به همان اندازه که جذاب و فریبنده است، برای کسانی که شناخت کافی از آن ندارند، خطرناک هم هست. شبکه راه پرداخت در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، از کتاب راهنمای بیت‌کوین رونمایی کرد. عنوان فرعی این کتاب هم «نگاهی به شیوه‌های دریافت، سرمایه‌گذاری و پرداخت اولین ارز رمزنگاری‌شده غیرمتمرکز» است. 

واقعیت این است که بیشتر ما فقط بعضی لغات را شنیده‌ایم و اطلاعات و درک ناقصی از مفاهیم داریم. بیت‌کوین و بلاکچین نیز از آن دسته مفاهیم‌اند. یان‌دی مارتینو در کتاب خود از فوت‌وفن‌های بیت‌کوین از گذشته تا حال و آینده آن گفته است. خودش می‌گوید: «خواندن کتاب پیش رو، شما را به فاز برنامه‌نویسی سرویس بیت‌کوین وارد نمی‌کند، بلکه به شما این توانایی را می‌دهد تا وقتی شخصی در یک میهمانی شام، این موضوع را مطرح کرد، بتوانید پا‌به‌پای او، در بحث شرکت کنید.» او ادعا نمی‌کند که مطالعه کتاب، باعث اشراف کامل شما در مورد همه ابعاد بیت‌کوین شود. در عوض، هدف دی مارتینو آن است تا شما را به فردی همه‌کاره در زمینه بیت‌کوین تبدیل کند.

  •  بیت‌کوین به زبان ساده

کتاب راهنمای بیت‌کوین با زبانی ساده به توصیف بیت‌کوین می‌پردازد و به سوءبرداشت‌هایی که در خصوص این ارز دیجیتالی وجود دارد، پاسخی روشن می‌دهد. یان دی‌مارتینو، نویسنده این کتاب است و پیمان رحمانی، احمد میردامادی و رضا قربانی نیز کار ترجمه و ویرایش محتوایی آن را برعهده داشته‌اند. «راهنمای بیت‌کوین» در چاپ اول با تیراژ یک هزار نسخه منتشر شده است.

این کتاب ۲۲ فصل دارد. نویسنده در ابتدای کتاب می‌نویسد: «این اولین کتاب من است و به همین دلیل، ادعا نمی‌کنم به چیزهایی که قرار است در اینجا مورد بحث قرار گیرند، اشراف کامل دارم. تنها چیزی که می‌دانم این است که وقتی می‌خواهید کتابی بنویسید، باید بدانید که مخاطبان کتاب شما چه کسانی هستند. این موضوع، در مورد نوشتن هر چیزی صدق می‌کند، اما به‌طور قطع، در مورد کتاب‌هایی که طول کلمات آنها بیش از ۸۰ هزار لغت است، شناخت مخاطب، اهمیت بیشتری خواهد داشت. هیچ کسی دوست ندارد که بعد از مدت‌ها تلاش، نتیجه کارهایش هدر برود.»

رضا قربانی، مدیرعامل شبکه راه پرداخت از دلایل انتخاب این کتاب برای ترجمه می‌گوید: «ما در شبکه راه‌پرداخت تلاش می‌کنیم، موضوع خشک و نه‌چندان جذاب بانکداری را با کمک کتاب‌هایی با زبانی متفاوت به موضوعی جذاب تبدیل کنیم.»

به گفته او، انتشارات تراکنش بخش تولید کتاب و آموزش شبکه راه پرداخت است. در چند سال اخیر، این شبکه کتاب‌های مختلفی در زمینه بانکداری منتشر کرده و بااینکه فعلا رویکرد ترجمه کتاب‌های معروف جهان در زمینه فین‌تک را در برنامه خود دارد، اما دست به تألیف تنها دانشنامه بانکداری و پرداخت ایران به زبان فارسی هم زده‌است. انتشارات تراکنش تاکنون اقدام به انتشار ۷کتاب با عناوین فرهنگ واژه‌های بانکداری و پرداخت الکترونیک، دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی، بانک ۳.۰، بانک دیجیتال،  بانکداری مجازی، گسست بانک‌ها و فین‌تک در یک نگاه کرده است. این انتشارات همچنین تا پایان امسال درصدد منتشر‌کردن ۶عنوان کتاب‌ از جمله بانک هوشمند، شکست بانک‌ها، قدرت بانکداری همراه، کتاب فین‌تک، خداحافظ بانک‌های عزیز و  شکست بانکداری است.

نویسنده درباره این کتاب می‌نویسد: «به دنبال کتابی بودم که توضیحاتش درباره بیت‌کوین، برای من قابل‌فهم باشد و درعین‌حال، نقاط ضعف و قوت ارزهای رمزی را روشن کند. به نظر می‌رسید که طرفداران دو آتشه بیت‌کوین، جنبه‌های منفی آن را از دید دیگران مخفی کرده‌اند و به همین دلیل می‌خواهیم در این کتاب، همه چیزهای مربوط به بیت‌کوین را برای خواننده بیان کنیم.»

کتاب «فین‌تک در یک نگاه» توسط شبکه راه پرداخت و با حمایت و همکاری شرکت نرم‌افزاری داتیس آرین قشم (داتین) ترجمه و منتشر شد. این کتاب برای اولین‌بار در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد. نسخه انگلیسی این کتاب در سال ۲۰۱۷ منتشر شده و سروصدای زیادی در فضای فین‌تک به وجود آورده و به فعالان این حوزه توصیه شده که آن را بخوانند.

احسان روحی و رضا قربانی از شبکه راه پرداخت ترجمه این کتاب را برعهده داشته‌اند. کتاب فین‌تک در یک نگاه در چاپ اول با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است. فین‌تک در یک نگاه در سایت آمازون تا لحظه نگارش این مطلب، نمره ۴.۷ از ۵ را کسب کرده و از کتاب‌های پرفروش آمازون در حوزه فین‌تک در سال ۲۰۱۷ بوده است. انتظار می‌رود در ایران هم از کتاب Fintech in a Flash که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های فین‌تکی دنیاست، استقبال خوبی شود. رضا قربانی، مدیرعامل شبکه راه پرداخت در این خصوص اظهار کرد:«راه پرداخت از ابتدا روی توسعه دانش سرمایه‌گذاری کرده است. ما منابع زیادی نداشتیم ولی همین منابع کم را هم سعی کردیم به‌صورت بهینه استفاده کنیم و تا امروز خروجی‌های خوبی داشتیم. در سال‌های گذشته ما برای خوانده‌شدن آثار چهره‌هایی مثل برت کینگ و کریس اسکینر در ایران تلاش کردیم و امیدواریم که این تلاش‌ها مفید بوده باشد. در زمینه شناخت فین‌تک کتاب‌های خوبی در راه پرداخت آماده کردیم. منتها با توجه به عدم شناختی که از این مفهوم وجود دارد، احساس کردیم پیش از انتشار کتاب‌هایی مانند کتاب فین‌تک لازم است کتابی مانند فین‌تک در یک نگاه را منتشر کنیم که مخاطب ایرانی شناخت اولیه و خوبی از فین‌تک پیدا کند. امیدوارم بتوانیم تا قبل از پایان سال کتاب فین‌تک را هم به دست مخاطبان ایرانی برسانیم.»

شرکت نرم‌افزاری داتیس آرین قشم (داتین)، حامی نشر این کتاب بوده و علیرضا نمازی مدیر فروش و بازاریابی داتین راجع‌به انگیزه این شرکت گفت: «ما در داتین برای خودمان یک مسئولیت اجتماعی تعریف کرده‌ایم. بخشی از این مسئولیت اجتماعی به اشاعه و توسعه دانش و آگاهی در حوزه تخصصی ما برمی‌گردد. رویکرد چاپ کتاب «فین‌تک در یک نگاه» هم همین بوده است.

فین‌تک‌ها بخش جدایی‌ناپذیر صنعت مالی و به ویژه حوزه IT مالی و بانکی هستند، هدف ما این بود که بتوانیم فین‌تک را به جامعه مخاطب خود بهتر تبیین کنیم. این دقیقا هم‌راستا با همان مسئولیت اجتماعی است. با همفکری راه پرداخت، این کتاب را به دست مخاطبان حوزه فین‌تک می‌رسانیم. امیدوارم همواره چنین همکاری‌هایی را برای توسعه حوزه IT بانکی ادامه داده و ثمرات آن را به جامعه ارائه دهیم.»

احسان روحی، مترجم کتاب فین‌تک در یک نگاه از شبکه راه پرداخت هم در این زمینه ابراز کرد: «کتاب فین‌تک در یک نگاه با اتخاذ یک دید کلی و جامع‌نگرانه از اهم مباحث مرتبط با بخش فناوری‌های مالی و بانکی، اعم از تحولات اخیر حوزه فناوری مالی، نوآوری‌های مالی در بانکداری، روش‌های مجازی بانکداری و وام‌دهی، اینترنت اشیاء و نقش آن در فناوری‌های مالی، زنجیره بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده و بسیاری موارد جالب و به‌روز دیگر سعی بر ارائه یک تصویر کلی از دنیای نوین فناوری‌های مالی و ترسیم آینده محتمل این حوزه کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.