مرغ‌های سرهنگ ساندرز

0

نام سرهنگ ساندرز در کنار سوخاری‌های دوست‌داشتنی کنتاکی، آشنای بسیاری از مردم جهان است. ساندرز که کار خود را با یک اتاقک کوچک در یک پمپ‌ بنزین شروع کرد، بعد از مدتی توانست یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای فست‌فود را در جهان راه‌اندازی کند که امروز  با نام مخفف  KFC در جهان شناخته می‌شوند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی و برندسازی این شرکت

  •  مزیت ‌رقابتی درون‌سازمانی

رقابت به عنوان یک عنصر مهم در فرایند بازاریابی به شمار می‌رود که می‌تواند دایره مصرف‌کنندگان یک برند را افزایش دهد، در رابطه با برند کی‌اف‌سی باید گفت که این مزیت رقابتی یک عنصر درون‌سازمانی است، به این معنا که رقابت بین خود محصولات این کمپانی ایجاد شده است: تنوع طعم‌های مرغ کنتاکی و گسترش منوی آن یک مزیت رقابتی به شمار می‌رود که می‌تواند دایره بزرگی از مخاطبان را رو‌به‌روی این برند قرار دهد؛ مخاطبانی که قطعا تنوع انتخاب به عنوان یک عامل مؤثر در جذب آنها دخیل بوده است. این برند علاوه بر استفاده از طعم‌های متنوع ترشیجات در محصولات خود، مواد غذایی گیاهی را نیز در منوی خود گنجانده است که این امر نیز می‌تواند در جلب مشتریان و همچنین ایجاد یک وجهه مثبت برای این برند بسیار تأثیرگذار باشد. لذا می‌توان گفت گسترش دامنه محصولات و توجه به ذائقه‌های مختلف افراد، یک عامل مؤثر در روند بازاریابی برند کی‌اف‌سی به شمار می‌رود که به طور غیرمستقیم در جذب مشتریان جدید عمل می‌کند.

  •  بهبود سیستم توزیع

از جمله نکاتی که می‌تواند در نهایت باعث جذب مشتریان و نگه‌داشتن آنها برای یک برند شود، سیستم توزیع محصولات است؛ مخصوصا در مورد برندهای غذایی که باید محصول را به صورت تازه و داغ به دست مشتری برسانند، یک سیستم توزیع منظم و سریع می‌تواند در ارائه یک وجهه مناسب از برند مذکور در بین مشتریان بسیار تأثیرگذار باشد. بر همین اساس یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که رستوران زنجیره‌ای کی‌اف‌سی به آن توجه ویژه‌ای مبذول داشته است، بهبود سیستم توزیع محصولات است، به طوری که امروز‌ این برند در هر دو حوزه توزیع آفلاین و تحویل سفارشات آنلاین محصولات خود، توانسته است مثبت عمل کند. از آنجایی که این برند یک غذای فست‌فود محسوب می‌شود، در مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری و اماکنی از این دست که مردم به غذای سریع و آماده نیاز دارند، حضور گسترده‌تری داشته و سیستم توزیع خود را در این مناطق به صورت منسجم‌تری ارائه داده است، لذا می‌توان گفت شناخت مشتریان و مطالعه روی مناطق پرفروش‌تر نیز یکی از راهکارهایی به شمار می‌رود که این برند در بهبود سیستم توزیع خود لحاظ کرده است.

  •  ظرفی برای دو نفر

فضای مجازی فرصت‌های چشمگیری را در اختیار برندها قرار داده است، به طوری که بسیاری از کمپین‌های بازاریابی خود را می‌توانند در معرض دید افراد بیشتری از سراسر جهان قرار دهند، در همین زمینه یکی از ابتکاراتی که برند کنتاکی برای معرفی محصولات خود در پیش گرفته است. در صفحه اینستاگرام این برند به نمایش در‌آمده است؛ این کمپین که در قالب یک سری تصاویر ارائه می‌شود، بر جنبه دوستانه‌بودن محصولات کنتاکی تأکید دارد، به این معنا که دو نفر را در یک لباس مشترک نشان می‌دهد؛ یعنی یک کت و شلوار سفید که امضای سرهنگ ساندرز نیز روی آنها خودنمایی می‌کند، ضمن اینکه این دو فرد یک ظرف از مرغ کنتاکی را در دست خود دارند، در واقع این تصویر می‌تواند بر دوستی بین افراد تأکید کرده و آنها را به یک غذای سریع و دوستانه با هم دعوت کند. می‌توان گفت این کمپین یک روند عاطفی را در پیش گرفته است که بر رابطه‌های دوستانه بین افراد تأکید کرده و مرغ کنتاکی را به عنوان یک وعده غذای مشترک و دوستانه ارائه می‌دهد.

  •  قیمت‌‌های پایین‌تر: مشتریان بیشتر

قیمت‌گذاری برای برندهایی که در یک فضای رقابتی با دیگر برندهای معروف قرار دارند، می‌تواند یک عامل تأثیرگذار جهت موفقیت بیشتر باشد؛ از آنجایی که برند کی‌اف‌سی در کنار نام‌های مشهوری مانند مک‌دونالد در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، اتخاذ یک راهکار درست در مسیر قیمت‌گذاری می‌تواند در حفظ و گسترش مشتریان این برند بسیار تأثیرگذار باشد. روندی که این نام تجاری در قیمت‌گذاری محصولات خود در پیش گرفته است، ارائه قیمت‌های ثابت و حتی پایین است، از آنجایی که قیمت‌های پایین‌تر که در یک روند ثابت ارائه می‌شوند، در نهایت باعث جذب مشتریان بیشتر و در نهایت سود بیشتری خواهند شد، کی‌اف‌سی  نیز سعی می‌کند مرغ‌های کنتاکی خود را در یک قیمت معقول ارائه دهد؛ ضمن اینکه هدف‌گذاری مشتریان این برند نیز بیشتر گروه سنی ‌جوان و بزرگسالان جوان‌تر را در نظر می‌گیرد و ارائه قیمت‌های پایین‌تر می‌تواند در جذب این گروه از مشتریان نیز بسیار مؤثر واقع شود.

  •  برقراری یک رابطه تعاملی با مخاطب

ارتباط با مخاطبان از طریق رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که برند کی‌اف‌سی در روند بازاریابی خود در پیش گرفته است. به زعم مدیران بازاریابی این نام تجاری، مهم‌ترین نکته‌ای که در جذب مخاطبان موثر است، ارائه یک محتوای جذاب و سرگرم‌گننده است. به این معنا که این گروه در وهله اول به دنبال معرفی محصولات و تبلیغات مستقیم آنها نیست، بلکه جذب مخاطب و در ادامه، برقراری یک رابطه تعاملی با او اهمیت بیشتری دارد. بر این اساس این گروه تولیدی سعی می‌کند محتوایی را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد که برای مخاطبان سرگرم‌کننده باشد، به طوری که آنها نظرات خود را نیز ابراز کنند؛ برقراری رابطه مهم‌ترین هدفی است که این برند در فضای مجازی دنبال می‌کند، چراکه اگر این ارتباط بر‌قرار شود، خواه نا خواه یک جهت تعاملی به خود می‌گیرد و متخصصان بازاریابی دیجیتال این برند، می‌توانند با مشتریان وارد یک رابطه مستقیم شده و روند بازاریابی خود را به صورت جدی‌تری پی بگیرند.

  •  اصل بر شفاف‌سازی است

یکی از نکات قابل توجهی که در روند تعامل آنلاین با مشتریان وجود دارد، این است که برند کی‌اف‌سی به کامنت‌های موافق و مخالف خیلی بها می‌دهد؛ روندی که این برند در برخورد با نظرات مخالف در پیش گرفته است، مبنی بر حذف این پیام‌ها و نظرات نیست، چراکه این گروه معتقد است که شفاف‌سازی باید به عنوان یک اصل اساسی بین تولیدکننده و مشتری برقرار بوده و یک برند با تمام مزایا و معایب آن شناخته شود، لذا در برخورد با نظرات منفی، آنها را شنیده و در صفحات خود باقی می‌گذارد و سعی در ارائه جواب‌هایی معقول به آنها دارد که در قالب توضیح بیشتر و یا پذیرفتن آنها و اصلاح محصولات انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.