پرگار؛ تولید محتوای آموزش ویدئویی

یکی از مشکلات این استارتاپ نبود قانون کپی رایت است

0

پرگار توسط مجموعه یارا راه‌اندازی شده ‌و علیرضا شیخ‌الاسلامی مدیر فنی و مدیر محصول پروژه است. علیرضا متولد ۶۲ است و کارشناسی نرم‌افزار و ارشد معماری کامپیوتر از دانشگاه خواجه‌نصیر دارد.

دسترسی به محتوای آنلاین در حوزه‌های مختلف از جمله امکاناتی است که گسترش اینترنت و فضای مجازی بیش از پیش در اختیار کاربران قرار داده است. استارتاپ پرگار به نشانی pargar.ir‌ یکی از استارتاپ‌هایی است که در حوزه‌های مختلف و متنوعی به تولید محتوای ویدئویی می‌پردازد.

پرگار توسط مجموعه یارا راه‌اندازی شده ‌و علیرضا شیخ‌الاسلامی مدیر فنی و مدیر محصول پروژه است. علیرضا متولد ۶۲ است و کارشناسی نرم‌افزار و ارشد معماری کامپیوتر از دانشگاه خواجه‌نصیر دارد.

او می‌گوید: «‌مجموعه یارا پیش از این در حوزه تولید گیم فعال بود و از سال ۹۴ فعالیت خود را در حوزه تولید اپلیکیشن‌های موبایل و وب متمرکز کرده است تا هم بتواند محصولی را در حوزه آموزشی تولید کند و هم از طرف دیگر به عنوان یکی از تامین‌کنندگان تولید محتوا به فعالیت خود ادامه دهد.

بر همین اساس همزمان با ایده پرگار، اپلیکیشنی را با عنوان زعفرون در حوزه آشپزی هم راه انداختیم که تولید محتوای آن را خودمان انجام می‌دادیم. پس از آن تصمیم گرفتیم که به حوزه آموزش‌های دیگر هم ورود کنیم.

از طرف دیگر افرادی هم بودند که توانایی و دانش تولید محتوا در حوزه‌های مختلف را داشتند ولی بستری وجود نداشت که بتوانند محتوای خود را در آن عرضه کنند. بر همین اساس ایده پرگار شکل گرفت تا بستری برای عرضه انواع محتوای آموزشی در حوزه‌های مختلف باشد.»

  • استارتاپ پرگار را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی در آن ارائه می‌دهید؟

پرگار در حوزه آموزش فعالیت می‌کند. ما کار خود را با آموزش در حوزه‌های تخصصی مانند کامپیوتر و بازی‌سازی شروع کردیم ولی بعد از مدتی متوجه شدیم که لازم است آموزش‌های عمومی را که مخاطب بیشتری هم دارد به آموزش‌های خود اضافه کنیم.

آموزش‌هایی همچون کار در منزل، صنایع‌دستی، عروسک‌بافی، آموزش حوزه‌های آموزشی و غیره از جمله آموزش‌هایی بود که در ادامه راه به پرگار اضافه شده است.

  • در حال حاضر چه تعداد محتوای آموزشی و در چه حوزه‌هایی در پرگار وجود دارد؟

تقریبا ۸ دسته‌بندی کلی پرگار وجود دارد که حوزه‌هایی همچون آموزش‌های کسب‌وکار(‌مدیریت پروژه، کارآفرینی و فروش و غیره)، آموزش زبان انگلیسی و آموزش‌های کاردستی و ترفندها از جمله آموزش‌های پرطرفدار بوده است.

در بخش آموزش‌های تخصصی تقریبا ۶ماه است که به صورت جدی ‌روی آموزش‌های بازی‌سازی تمرکز کرده‌ایم و محتوای آن توسط خودمان تامین می‌شود که در حوزه تولید محتوا با انستیتو ملی بازی‌سازی مربوط به بنیاد بازی‌های رایانه‌ای مشارکت داریم. به طور کلی تاکنون حدود ۴۲ هزار عنوان آموزشی در حوزه‌های مختلف در پرگار قرار دارد.

  • چه تعداد کاربر تا‌کنون از این آموزش‌ها استفاده کرده‌اند؟

پرگار از شروع فعالیت خود فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. ما پارسال در جشنواره وب و موبایل رتبه برتر شدیم و در این دوران کاربران ما به حدود ۱۰۰ هزار تا رسید. پس از آن کمی تعداد کاربران سقوط کرد که فکر می‌کنم به دلیل آپدیت‌نبودن محتوا بود.

چرا‌که تولید محتوا از زیر‌نویس یا دوبله‌کردن کلا فرآیند هزینه‌بری است و به همین دلیل هم ما با افت کاربر روبه‌رو شدیم ولی در حال حاضر این مشکلات را برطرف کردیم و مجددا شاهد رشد کاربران هستیم. در حال حاضر در کافه بازار از تعداد ۲۰ هزار تا عبور کرده‌ایم‌ و به طور کلی در مجموع گوگل‌پلی و IOS نزدیک به ۶۰ هزارتا کاربر فعال داریم.

  • هزینه استفاده از محتواهای آموزشی چقدر است؟

سیاستی که تا الان دنبال می‌کردیم، به این صورت نبوده که به ازای هر محتوا هزینه‌ای دریافت کنیم و به ازای هزینه اشتراکی که دریافت می‌کردیم، محتوا را در اختیار کاربران قرار می‌دادیم که برای هر ماه ۹ هزار تومان است، ولی در نسخه جدیدی که ارائه می‌دهیم، قصد داریم محتوا را به صورت تکی بفروشیم چراکه در ایران مشکل پرداخت اشتراک ماهیانه وجود دارد.

در سایت‌های خارجی وقتی که کاربر عضو می‌شود، به صورت اتوماتیک پرداخت اشتراک به صورت ماهیانه صورت می‌گیرد ولی در ایران این فرآیند هر بار باید ماهیانه توسط کاربر تکرار شود بر همین اساس فروش اشتراک خیلی در ایران جواب نمی‌دهد به همین دلیل ما تصمیم داریم به سمت تک‌فروشی محتوا برویم.

  • در حال حاضر نقطه سر به سر را رد کردید؟

نه هنوز از این نقطه عبور نکرده‌ایم. ما قصد داشتیم در دو حوزه فروش و تبلیغات درآمدزایی داشته باشیم. در بخش تبلیغات تا حدی موفق شده‌ایم ولی هنوز به مرحله مطلوبی از درآمدزایی نرسیده است. از زمان شروع کار نیز ما دید ۵ ساله برای موفقیت داشتیم که از سال ۴ نقطه سر به سر عبور کنیم.

در حال حاضر نیز به دلیل شرایط اقتصادی که رخ داده از اهداف خود عقب هستیم چرا که با افزایش هزینه‌ها، هزینه تولید ویدئو‌ها و نگهداری آن برای ما بسیار بالا رفته است.

  • ارزیابی از حجم بازار دارید و اینکه چند در صد از آن را هدف‌گذاری کرده‌اید؟

پیش‌بینی‌هایی در سال ۹۶ انجام دادیم ولی الان نمی‌توان ‌روی آن اعداد و ارقام حساب کرد. چون هیچ کدام از پیش‌بینی‌ها محقق نشد و به‌شدت درآمدزایی ما در سال ۹۷ با وجود بحران‌های دلاری که اتفاق افتاد پایین آمد‌ و مردم سخت‌تر برای محتوای آموزشی هزینه می‌کنند در صورتی که این روند در سال ۹۶ رو به رشد بود.

الان مردم ترجیح می‌دهند که پول خود را برای نیاز‌های اساسی خود خرج کنند تا اینکه در بخش آموزش هزینه کنند.

  • به صورت کلی کشش بازار را چطور ارزیابی کردید آیا فرهنگ استفاده از محتوای آنلاین در جامعه وجود دارد؟

مسلما این حوزه به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. در اوایل شروع کار هر آموزش جدیدی که روی اپ قرار می‌گرفت، کامنتی دریافت می‌کردیم که این آموزش به صورت رایگان وجود دارد و می‌شود از جای دیگری آن را دانلود کرد.

در صورتی که محتوای ما تولید شده بود و مشابه آن در وب وجود نداشت‌ و به نظر می‌رسد که جامعه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که باید بابت محتوایی که برای آن زحمت کشیده شده، پول پرداخت شود. از دیگر دلایل این اتفاق این است که در ایران قانون کپی‌رایت وجود ندارد در صورتی که ما در شروع کار با تولید‌کنندگان بزرگ محتوا در دنیا مکاتبه کردیم که بتوانیم محتوای آنها را در ایران عرضه کنیم ولی صراحتا همه به ما گفتند که ما نمی‌توانیم با شما کار کنیم.

عدم امکان همکاری با تولید‌کنندگان محتوا در دنیا و نبود قانون کپی‌رایت باعث شده ‌که فرهنگ پرداخت پول بابت محتوایی که برای تولید آن زحمت کشیده شده است، در جامعه جا نیفتد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.