مایر: دورکاری بد است، برانسون: خیلی هم خوب است!

0

زمانی که استفانی ون‌پلت ‌مجبور شد تا برای مراقبت‌های پس از جراحی پسرش از کار استعفا دهد، شرکت وی  به او پیشنهاد دور‌کاری و کار در منزل را ارائه کرد. ون‌پلت در پستی که درگوگل‌پلاس منتشر کرد، ‌اینطور نوشت: «آنها یک کارمند  وفادار، متعهد و سختکوش داشتند و تلاش کردند تا این کارمند را از دست ندهند. آنها بهره‌وری من را از دست ندادند.»

مدتی پس از این ماجرا، ون پلت توسط اخباری که ‌روی سایت یاهو قرار گرفت، مطلع شد که این کمپانی پس از ‌روی کار آمدن مدیر عامل تازه خود یعنی ماریسا مایر، امکان کار از راه دور را برای کارمندان خود لغو کرده است. انتظار می‌رفت که این اخبار صدها نفر از کارکنان یاهو را تحت تاثیر قرار دهد.

  •  ون‌پلت برای یاهو کار نمی‌کند

او برای گوگل‌، توییتر و یا هر غول رسانه‌ای دیگری هم کار نمی‌کند. در عوض ون پلت نمادی است که نشان‌دهنده تغییرات در شرکت‌ها بدون توجه به کارکنان شده است. او نشان داد که چنین تغییری در یکی از شرکت‌های مطرح دنیا چطور توجهات کارمندان دنیا را به خود جلب می‌کند. «این واقعا یک تصمیم احمقانه است. من خوشحال هستم که آرزویی برای کار در یاهو ندارم.»

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱  توسط شبکه تحقیقات دور‌کاری انجام شده، نشان می‌دهد که این شیوه کار در ایالات متحده رشدی ۷۳ درصدی را در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ میلادی داشته است.

اما علت اصلی افزایش دور‌کاری انجام وظایف والدینی نیست. علی‌رغم انتظارات‌، مایر – مدیر عامل یاهو- پس از تولد اولین فرزندش بسیار انعطاف‌پذیر‌تر شده است. در هزاران پست رسانه‌ای که  پس از انتشار اخبار خاتمه یافتن دورکاری منتشر شده است، کاربران این مسئله را به همه چیز از مسئله فمینیسم گرفته تا مدیریت بی‌کفایت مایر مرتبط دانسته‌اند.

اندکی پس این قضایا، شرکت یاهو با صدور بیانیه‌ای کوتاه، دور‌کاری را از منظر اقتصادی مسئله‌ای غیر‌منطقی اعلام کرد. شرکت یاهو اعلام کرد که در اندیشه رفاه مالی برای اکثریت کارمندان خود است و نه عده محدودی که با شرایط خاصی مواجه هستند. به نظر می‌رسد این بحث از منظر اینکه از لحاظ نوآوری چه چیزی به نفع شرکت است و یا اینکه بهره‌وری هر کارمند چه نقشی در کل مجموعه دارد، قابل بحث است.

  •  دورکاری از منظر نوآوری‌ 

روانشناسی به نام ایوا اش در یادداشتی در سایت اسمارت‌کمپانی می‌نویسد: «تلاش‌های مشترک یک گروه می‌تواند جهش کوانتومی را در نوآوری فراهم کند.» استخدام ‌کارکنان به صورت دور‌کاری‌، گاهی می‌تواند موجب افزایش روحیه همکاری شده و بهره‌وری را در شرکت افزایش دهد.  ایجاد دور‌کاری برای کارکنان هم نوعی از نوآوری است که شرکت با وجود عدم‌حضور فیزیکی کارمند در مجموعه می‌تواند از تخصص و تجارب فرد سود ببرد. این نوآوری در دنیای امروزه که هر فرد مجبور است در یک زمان چندین نقش را ایفا کند،  بسیار کارآمد به  نظر می‌رسد. البته باید قوانینی نیز برای اینگونه شیوه اشتغال در نظر گرفته شود. تعامل شخص مدیر با کارکنان نیز باعث افزایش روحیه کارمند و ارائه بهترین عملکردشان می‌شود.

  •  دورکاری از منظر بهره‌وری

از منظر میزان بهره‌وری افرادی که از دور‌کاری استفاده می‌کنند، از سوی کارشناسان نظرات متفاوتی ابراز شده است. ریچارد برانسون  بنیانگذار گروه ویرجین در توییتی نظر مخالفی نسبت به مایر دارد. وی می‌گوید: «بخش بزرگی از موفقیت کار با افراد دیگر به این مرتبط است که شما بتوانید به کارکنان‌تان اعتماد کنید و بدانید آنها در هرجایی وظایف خود را انجام خواهند داد.» سارا ایوانز ‌مشاور روابط عمومی هم می‌گوید: «هر سال ۱.۴میلیارد دلار  تحت عنوان بهره‌وری بدون در نظر گرفتن این مسئله که میز کارمند کجاست، از دست می‌رود.» ایوانز معتقد است که بهره‌وری مسئله مهمی است اما این مسئله با  دور‌کاری جمع نمی‌شود. وی  دور‌کاری را باعث کاهش بهره‌وری می‌داند و می‌گوید: «برای افزایش بهره‌وری راه‌حل‌های  زیادی وجود دارد اما قطعا دور‌کاری راه‌حل نیست.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.