لیوکس؛ محیطی برای به اشتراک گذاشتن ایده

0

شاید با واژه social commerce یا تجارت اجتماعی در فضای استارتاپی مواجه شده باشید. تجارت اجتماعی در حقیقت نوعی از تجارت الکترونیک است که از ابزار شبکه‌های اجتماعی در جهت ایجاد تعاملات بین کاربران استفاده می‌کند تا کاربران راحت‌تر بتوانند به خرید یا فروش محصولات و خدمات در فضای آنلاین بپردازند. این تکنیک سر‌لوحه استارتاپ‌های مختلفی شده ‌که کمابیش در ایران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استارتاپ لیوکس به نشانی lioox.com یکی از همین استارتاپ‌هاست که توسط سیاوش قطاری ۳۲ ساله و تیمش راه‌اندازی شده است. سیاوش متولد مهاباد است و ارشد عمران از دانشگاه آزاد مهاباد دارد. او تا قبل از اینکه وارد فضای استارتاپی شود، در پروژه‌های عمرانی مشغول به کار بوده ‌و به واسطه ‌یکی از دوستانش وارد این فضا می‌شود. «‌من دوستی داشتم که دانش‌آموخته رشته MBA  بود و در زمینه استارتاپ فعالیت می‌کرد.  تقریبا ۴ سال پیش ایده لیوکس را با من در میان گذاشت و ما همکاری‌مان را از همان زمان شروع کردیم و با یک تیم فنی که از قبل با آنها آشنایی داشتیم کارها را پیش بردیم.‌»

  •    چه ‌شد که به این ایده رسیدید و تصمیم گرفتید وارد این حوزه شوید؟ 

آن زمان که این ایده مطرح شد، فضای استارتاپی در ایران مثل الان نبود و زمانی که تحلیل بازار انجام می‌دادیم، در دنیا هم هنوز مشابه‌هایی مانند لیوکس وجود نداشت و لیوکس ایده جذاب و تازه‌ای به نظر می‌رسید. بعد از تحقیقاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که آینده تکنولوژی در ۵ سال آینده در اینترنت اشیا، تجارت اجتماعی یا social commerce ‌و واقعیت افزوده تعریف می‌شود و کاری که ما می‌خواستیم انجام دهیم، در زمینه تجارت اجتماعی جای می‌گرفت.

  •    کاری که در لیوکس انجام می‌دهید، شرح دهید و اینکه چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

لیوکس در چند فاز مختلف تعریف شده است؛ فاز اول آن شبکه اجتماعی اشتراک ایده است به این معنی که لیوکس یک پلتفرم است که تمام قابلیت‌های یک شبکه اجتماعی قدرتمند را دارد؛ از ویژگی‌های روتین مانند لایک، کامنت یا باز نشر گرفته تا شخصی‌سازی صفحه اختصاصی. به عبارت دیگر کاربران در لیوکس می‌توانند برای خود آلبوم عکس ایجاد کنند و تصاویری که دوست دارند در آن ذخیره کنند. امکانی که اخیرا اینستاگرام برای کاربران فراهم کرده است، ما از قبل در لیوکس ایجاد کرده بودیم. علاوه بر این، لیوکس از الگوریتم‌های هوشمندی استفاده می‌کند و ما در زمینه بیگ‌دیتا کار کردیم. بر همین اساس قسمت کاوشی در لیوکس وجود دارد که‌ طبق ماتریس‌های بیگ‌دیتا این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند تا بتوانند به‌راحتی تصاویر مورد علاقه خود را بیابند. لیوکس نتایج جست‌وجوها را‌ طبق سلیقه دوستان کاربر، مکسی که ‌روی یک عکس انجام می‌دهند، حرکت موسی که ‌روی تصویر وجود دارد، عکس‌هایی که لایک‌شده یا کامنت نوشته‌شده و هزاران المان دیگری که به صورت هوشمند تحلیل و فیلتر می‌شود، انجام می‌دهد تا در نهایت یک محیط جذاب برای کاربر ایجاد شود که بتوانند از سلیقه دوستانش با‌خبر شود و یا عکسی را که دوست دارد ولی پیدا نمی‌کند به‌راحتی پیدا کند و ببیند و کاربر وقتی به این قسمت وارد می‌شود، دقیقا چیزهایی را می‌بیند که دوست دارد. فاز دوم لیوکس این است که لیوکس تبدیل خواهد شد به یک مرکز خرید بی‌انتها به این معنی که هر برند و فروشگاهی که از سمت لیوکس تایید شده باشد، می‌تواند یک صفحه اختصاصی برای خود داشته باشد که در صفحه خود می‌تواند کالاهای خود را به نمایش بگذارد و یک پنل مدیریتی نیز در اختیارش قرار می‌گیرد.

  •    کاری که شما انجام می‌دهید، شبیه اینستاگرام است. آیا اینستاگرام را رقیب خود می‌دانید؟ 

خیر، من اعتقاد دارم اینستاگرام رقیب ما نیست. به این معنی که حوزه کاری ما با اینستاگرام کاملا متفاوت است و شبکه اجتماعی اینستاگرام یا هر نوع شبکه اجتماعی دیگری جایی برای فروش کالا نیست و نبود یک پلتفرم در ایران باعث می‌شود که تمام برندها به سمت اینستاگرام بروند چون جای دیگری ندارند برای معرفی خود ولی ما پلتفرمی را ایجاد کرده‌ایم که در کنار ایجاد شبکه اجتماعی امکان فروش کالا نیز وجود دارد. ما سوشال‌کامرس هستیم و سوشال‌نت‌ورک نیستیم. همچنین در اینستاگرام افراد لحظات شخصی زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند ولی در پلتفرم لیوکس کاربران تصاویری را به اشتراک می‌گذارند که به دوستانشان ایده بدهند یا از تصاویر دیگر ایده بگیرند.

  •  کاربران برای استفاده از خدمات باید در سایت ثبت‌نام ‌و صفحه اختصاصی خود را ایجاد کنند؟

بله، در حال حاضر فاز بتا‌ سایت لانچ شده ‌و خدمات فقط از طریق وب‌سایت خدمات ارائه می‌شود، ولی ۹۰درصد کار اپلیکیشن که هم نسخه  iosو اندروید را شامل می‌شود، انجام شده‌ و در حال رفع ایرادات و مشکلات فاز بتا وب‌سایت هستیم و از کاربران فیدبک می‌گیریم تا بخش‌هایی که دوست ندارند را حذف کنیم و بخش‌هایی که دوست دارند را اضافه کنیم.

  •  مدل درآمدزایی شما از طریق لیوکس چگونه است‌؟ 

بخش اصلی درآمدزایی ما در فاز ایجاد تجارت الکترونیک و ایجاد فضایی برای معرفی برندها و فروشگاه‌ها خواهد بود.

  •    با توجه به اینکه هنوز به درآمدزایی نرسیدید، چطور گذران زندگی می‌کنید؟

در کل باید بگویم که خیلی سخت است و رکود به ما ضربه بزرگی زد چون ما سرمایه خودمان را که ملک بود درگیر کار کردیم. در این دوران حتی بعضی از مواقع هیچ پولی نداشتیم.

  •    با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

ما تیمی بودیم که سال‌ها کار کرده بودیم و سرمایه شخصی داشتیم و کار را با سرمایه خودمان شروع کردیم. از ۴ سال پیش که روی این کار تمرکز کردیم تا‌کنون ۳۰۰ میلیون در این راه هزینه کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.