سبک زندگی استارتاپی: کمی اضطراب هیچ‌کس را نمی‌کشد!

0

اضطرابی که خود را با دلشوره، تپش تند قلب و آمادگی برای فرار از موقعیت نشان می‌دهد… با توجه به نتیجه آخرین بررسی‌ها برای داشتن یک زندگی خوب و همراه با موفقیت، به چنین احساسی نیازمندید. اضطراب! همان حسی که خیلی‌ها برای کم‌کردنش دست به دامان داروهای متعدد می‌شوند، از نظر محققان گاهی می‌تواند مفید باشد؛ به شرط آنکه بتوانید مدیریتش کنید و در زمان‌های مناسب اجازه بروز را به آن بدهید.

پژوهشگران می‌گویند آدم‌های مضطرب، ریسک‌پذیری پایینی دارند و اگر برای افزایش اعتماد‌به‌نفس و کاهش حساسیت آنها نسبت به پیامدهای منفی یک اتفاق تلاش کنیم، می‌توانیم پیامدهای منفی اضطراب را در زندگی آنها کاهش دهیم. در واقع به باور آنها اضطراب در مواقعی می‌تواند یک موتور محرک موثر باشد و تلاش آدم‌ها برای نجات از موقعیت‌های سخت یا ساختن شرایط مطلوب را بیشتر کند.

از سوی دیگر، محققان در بررسی دیگری ثابت کردند که برخی‌ نگرانی‌ها، می‌توانند به زندگی افراد خدمت کنند و برای آنها مفید باشند. در واقع نگرانی از دچار‌شدن به یک مشکل، می‌تواند به افراد انگیزه مقابله با آن را بدهد. از نظر این گروه از پژوهشگران، اضطراب می‌تواند باعث افزایش رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه شود. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که بیشتر نگرانی را تجربه می‌کنند، در مدرسه، محیط کار و بسیاری از موقعیت‌های دیگر بهتر عمل می‌کنند.

البته کمتر کسی تردید دارد که نگرانی شدید و اضطراب مزمن و بیش از اندازه، به جای بهبود عملکرد افراد، ممکن است آنها را فلج کند و توانشان برای مقابله با مشکل را کاهش دهد. به همین دلیل محققان توصیه می‌کنند به جای پر و بال دادن به نگرانی، در صورت آزار‌دهنده و مزمن‌شدن اضطراب حتما از روانشناسان و روانپزشکان کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.