۵۰ میلیون یورو سرمایه برای فروشگاه لباس دست‌دوم وینتد

0

شرکت وینتد در واقع شبیه به یک شبکه اجتماعی برای فروش لباس است. کاربرانی که عضو این شبکه شوند، می‌توانند لباس‌های دست‌دوم خود را برای فروش عرضه کنند

حوالی ماه می ۲۰۱۶ بود که توماس پلانتنگا تماسی دریافت کرد. او که در آن زمان در نیویورک زندگی می‌کرد، در حال کار روی طرحی با فابریس گریندا بنیانگذار OLX بود.

او با گریندا در توسعه کارش همکاری کرده بود و آماده ورود به چالشی جدید می‌شد. چالش جدید در قامت بازار لباس‌های دست‌دوم و به نام وینتد (Vinted) در مقابل توماس ظاهر شد.

دعوتنامه از طرف شرکتی آمده بود که در کار سرمایه‌گذاری بود و برای یکی از شرکت‌های موجود در سبد دارایی‌هایش که درگیر مشکلاتی شده بود، درخواست کمک می‌کرد. توماس در این‌باره می‌گوید: «آن کسب‌و‌کار به طور کامل سقوط کرده و آویزان شرکت سرمایه‌گذار بود. من در طول ۵هفته با هر دو بنیانگذار شرکت مکاتبه کردم و یک برنامه تهاجمی برای تغییر موقعیت و مسیر شرکت ارائه دادم و گفتم که اگر قرار است شما روی همه چیز و همه‌کس برای این کار شرط‌بندی کنید، بیایید با هم کار کنیم.»

توماس برنامه سختگیرانه اقتصادی را برای مبادله لباس‌های دست‌دوم پیشنهاد داد، شرکت دفاترش در سانفرانسیسکو، لندن، مونیخ‌ و پاریس را بست و تعداد کارمندان را از ۲۴۰ به ۱۵۰ نفر رساند. همچنین در حوزه توسعه محصول یک تغییر راهبردی ایجاد شد.

وینتد : شبکه اجتماعی فروش لباس

شرکت روی اطمینان و ایمنی بین خریداران و فروشندگان متمرکز شد و توجهش را معطوف به دو بازار آلمان و فرانسه کرد. علاوه بر این، شرکت از روند نرخ فروش اجباری به سمت محصول رایگان با خدمات اضافی حرکت کرد و به این ترتیب بین ژانویه و دسامبر ۲۰۱۷ میزان فروش به ۳۶۰ میلیون دلار رسید.

شرکت وینتد در واقع شبیه به یک شبکه اجتماعی برای فروش لباس است. کاربرانی که عضو این شبکه شوند، می‌توانند لباس‌های دست‌دوم خود را برای فروش عرضه کنند

شرکت وینتد در واقع شبیه به یک شبکه اجتماعی برای فروش لباس است. کاربرانی که عضو این شبکه شوند، می‌توانند لباس‌های دست‌دوم خود را برای فروش عرضه کنند. خریدارانی که مایل به خرید لباس‌های عرضه‌شده باشند، درخواست خرید خود را وارد کرده و منتظر دریافت بسته پستی حاوی خرید خود می‌شوند.

فروشنده موظف است لباس فروخته‌شده را بسته‌بندی کرده و با استفاده از برچسب نشانی که وب‌سایت برایش صادر می‌کند، بسته را پست کند. هزینه بسته همزمان با صدور برچسب از حساب خریدار کسر می‌شود و نیاز به هیچ پرداختی توسط فروشنده نیست. پس از آنکه خریدار دریافت بسته را اعلام کند، مبلغ خرید به حساب فروشنده واریز می‌شود.

تغییر میزان گردش مالی نه‌تنها شرکت را نجات داد، بلکه موجب بازگشت سرمایه‌گذاران هم شد. آنها معادل ۵۰ میلیون یورو سرمایه وارد شرکت کردند که شامل خودشان و موسسه بوردا می‌شد. آنها دیده بودند که سرمایه‌گذاری قبلی‌شان به صفر رسیده و انتظار بازگشت و تغییر وضعیت شرکت را نداشتند.

آنچه که پس از این اتفاق افتاد، تبدیل به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در یک کسب‌و‌کار نوپا در لیتوانی بود. توماس در این‌باره می‌گوید: ما در بانک معادل ۱۴میلیون دلار ذخیره داشتیم که در پایان دوره به ۱۰ میلیون رسید. پیش از پایان هفته اما موفق شدیم در یک روز ۲میلیون دلار بفروشیم، در حالی‌که حدود ۲سال پیش از آن این مقدار نزدیک به صفر بود.

شاید بازار لباس‌های دست‌دوم کسب‌و‌کار چندان پر‌رونقی به نظر نرسد، اما شرکت وینتد معتقد است در اروپا بازاری به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار وجود دارد. با وجود چنین جذابیت مالی جای تعجب نیست که رقبایی نیز وارد این بازار شوند. شرکت‌هایی همچون Depop که در ابتدای سال موفق به جذب ۲۰ میلیون دلار شد تا تقاضای جهانی برای لباس‌های دست‌دوم را بر اساس طرح خود پاسخ دهد، به دنبال جایگاه مناسب خود در این بازار هستند؛ گرچه دو شرکت روش‌های متفاوتی برای حضور در بازار دارند.

شرکت Depop روش هوشمندانه‌ای برای تثبیت نشان تجاری خود در پیش گرفته، آنها تلاش می‌کنند خودشان را به عنوان عرضه‌کننده لباس‌های جالب معرفی کنند اما به گفته توماس شرکت وینتد تنها به دنبال فروش لباس است و اهمیتی نمی‌دهد که این لباس‌ها جالب باشند. آنها تنها می‌خواهند که مردم بتوانند لباس‌هایشان را بفروشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.