فرصت ۱۰۰هزار میلیارد ریالی

درهای هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان به روی جوانان استارتاپی باز است

0

همایش «سرنخ گردشگری» با موضوع سرمایه‌گذاری در راهکارهای نوین خدمات‌دهی در صنعت گردشگری توسط هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان و با همکاری هفته‌نامه شنبه روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه در هتل پارسیان اوین تهران برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش، آشنایی با چالش‏ها، ظرفیت و فرصت ‏های هلدینگ سیاحتی و حمل‌و‌نقل پارسیان، شامل مجموعه‏‌های هتل‏های پارسیان، شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد (بن‌ریل)،‌ مجموعه تفریحی ورزشی تله‌‌کابین توچال،‌ پارک ارم، مجموعه ایرانگردی و جهانگردی آزادی (آیتو)، شرکت خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی پرسپولیس، مجموعه فرهنگی ورزشی و تفریحی پارسیان جماران و مجموعه فرهنگی ورزشی چمران بود.

در این همایش به صورت تفکیکی حوزه‏‌های فعالیت، چالش‏ها و ظرفیت‏‌ها همراه با اعداد و ارقام به شرکت‌‌کنندگان ارائه شد.چند سخنرانی و دو پنل از دیگر برنامه های این همایش یک روزه بود. در پایان پس از ارائه بخش‌های مختلف هلدینگ، افراد شرکت‌کننده در حاشیه همایش در «کافه سرمایه شنبه» با مدیران بخش‏های این هلدینگ مذاکره کردند و قراردادها و تفاهمنامه‌هایی نیز جهت همکاری بین هلدینگ پارسیان و ۱۱ استارتاپ‌‌ منعقد شد.

این توافقنامه‌ها هر یک با موضوع همکاری مجموعه هلدینگ پارسیان و یکی از استارتاپ‌های اسنپ، اسنپ‌تریپ، اسنپ‌فود، تخفیفان، علی‌بابا، فیدیلیو، داریک، همگردی، هلسا، الوپارک و استخریار بود. همچنین بیش از ۵۰ مجموعه دیگر استارتاپی در کافه سرمایه شنبه، با مدیران مختلف این هلدینگ مذاکرات اولیه‌ای را برای شروع همکاری جدید انجام دادند.

پنل بررسی فرصت‌های برابر در حوزه گردشگری

در این پنل اکبر‌هاشمی به‌عنوان مدیر پنل، مجید حسینی‌نژاد‌ بنیانگذار علی‌بابا، امیرعلی مهاجر مدیر ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ، محمدهادی شجاری بنیانگذار آریامدتور، علی کشفی هم‌بنیانگذار فلایتیو و دکتر مهرداد تقی‌زاده معاون سابق وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند.

آینده علی‌بابا پروسه گردشگری است

پنل با صحبت‌های حسینی‌نژاد شروع شد که به معرفی علی‌بابا پرداخت و گفت: «علی‌بابا پر از روزهای سخت و البته شیرین است و چالش‌های زیادی داریم. حتی می‌توانم بگویم که علی‌بابا در حال برداشتن قدم‌های اولیه است.»

وی ادامه داد: «آینده علی‌بابا پروسه گردشگری است و از بلیت‌فروشی عبور می‌کند اما آن را کنار نمی‌گذارد. امروز فرصتی است برای تعامل بین جوانان دارای ایده و هلدینگ پارسیان. چالش‌های این حوزه را می‌توان با راه‌حل‌های خلاقانه مرتفع کرد که به خلق ثروت برای طرفین هم منجر شود.»

می‌خواهیم ایران را به دنیا معرفی کنیم

امیرعلی مهاجر نیز در این پنل اظهار کرد: «هدف اصلی در اسنپ‌تریپ این است که ایران را به دنیا معرفی کنیم؛ اول به خود ایرانی‌ها و بعد به خارج از ایران. گردشگری داخلی ظرفیت‌های بسیاری دارد که هنوز دیده نشده است. آوردن گردشگر خارجی برنامه دیگرمان است و باید گردشگر ورودی افزایش یابد.» وی اضافه کرد: «ما از هتل شروع کردیم و الان وارد حوزه‌های دیگر گردشگری شده‌ایم.»

فلایتیو را بدون پول شروع کردیم

علی کشفی هم در مورد فلایتیو و آغاز به کار این استارتاپ گفت: «ما فلایتیو را بدون پول شروع کردیم و هنوز سرمایه‌گذار نداریم. از چهار ‌پنج نفر در سال ۹۴ و با تمرکز ‌روی پروازهای خارجی کارمان را شروع کردیم.

هدف‌مان این است که در حوزه گردشگری که دریای بی‌کران فرصت‌هاست، سهمی داشته باشیم و این حوزه را توسعه بدهیم. گردشگری در کشورهای پیشرفته جایگزین صنایع سنگین شده و ما هم می‌توانیم با همکاری همدیگر ‌دستاوردهای خوبی داشته باشیم.»

گردشگری سلامت، معدن طلا و دریای کار است

محمدهادی شجاری، بنیانگذار آریامدتور هم توضیح داد: «گردشگری پزشکی، شاخه‌ای است که آریامدتور در آن فعال است؛ یعنی کسی سفر می‌کند که خدمت پزشکی دریافت کند. آریامدتور یک سال و نیم است که در حال فعالیت است. گردشگری سلامت در ایران، دریای کار و معدن طلاست که فرصت‌های زیادی برای درآمدزایی در آن وجود دارد.»

بخش خصوصی بهتر از دولتی‌ها کار می‌کند

دکتر مهرداد تقی‌زاده نیز گفت: «همیشه معتقد بوده‌ام که بخش خصوصی، بهتر از بخش دولتی می‌تواند کارها را پیش ببرد. بخش دولتی باید بستر را فراهم کند تا بخش خصوصی و به ویژه استارتاپ‌ها بتوانند اقداماتشان را پیش ببرند.

اسنپ و تپ‌سی هم برای چالش‌های‌شان با من در ارتباط بودند و ما هماهنگی‌هایی برای رفع مشکلات‌شان انجام دادیم.» وی ادامه داد: «ما در کشور پول و سرمایه کم نداریم، اما از فکر و ایده و ابتکارهای خلاقانه کمتر استفاده کرده‌ایم.»

فرصت اشتباه‌کردن به جوانان بدهید

اکبر‌ هاشمی در ادامه این پنل از حسینی‌نژاد پرسید که چگونه باید معدن طلا و دریای کاری را که‌ هادی شجاری به آن اشاره می‌کند، پیدا کرد؟ حسینی‌نژاد گفت: «چیزی که مهم است اما غیرممکن است، این است که فضا، فضای خلاقیت است.

البته شاید واژه غیرممکن را در مورد گروه گردشگری پارسیان به کار برد اما به فهم من از این میزان از امکاناتی که تاکنون وجود داشته، تنها شیره این امکانات کشیده شده و استفاده بهره‌ورانه‌ای نشده است. این فرصتی که الان ایجاد شده می‌تواند فضا را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند.»

وی همچنین به فعالیت آریامدتور اشاره کرد و آن را کاری ارزشمند خواند و گفت: «ما سایت «هلو پرشیا» را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌ایم که البته هنوز فروش زیادی ندارد. اما اینکه آریامدتور توانسته یک میلیون دلار پول وارد کشور کند، ارزش زیادی دارد و این پول به‌طور کامل وارد کشور شده است.

این اتفاق می‌تواند در فضاهای متعلق به بنیاد نیز ایجاد شود، چون ظرفیت‌های خالی بسیاری دارند که می‌تواند به خلق ارزش و خلق ثروت منجر شود. مثلا در پارک ارم، مجموعه‌های اسکی، گروه هتل‌ها و… .»

وی اضافه کرد: «فضاها را هم باید به گونه‌ای در اختیار استارتاپ‌ها و افراد صاحب ایده قرار بدهید که فرصت اشتباه هم داشته باشند.» بنیانگذار علی‌بابا همچنین گفت: «این مسئله خیلی مهم است که از اشتباه‌کردن نترسیم و ما انتخاب کنیم که از طریق جوانان ۱۷ یا ۱۸ ساله به خلق ثروت و خلق ارزش بپردازیم. می‌توان ‌قدم‌های کوچک برداشت و با ریسک‌های اندک شروع کرد و به نتایج خوبی رسید.»

هاشمی در توضیح بخش آخر صحبت‌های حسینی‌نژاد گفت: «آنچه مجید به آن اشاره می‌کند، این است که اگر سازمان‌ها یا نهادهای حاکمیتی می‌خواهند از ظرفیت‌های نیروهای استارتاپی استفاده کنند، باید مفهوم سرمایه‌گذاری خطرپذیر را هم به خوبی درک کنند و به جوانان فرصت تجربه‌کردن و اشتباه‌کردن بدهند.»

دکتر مهرداد تقی‌زاده: «همیشه معتقد بوده‌ام که بخش خصوصی، بهتر از بخش دولتی می‌تواند کارها را پیش ببرد. بخش دولتی باید بستر را فراهم کند تا بخش خصوصی و به ویژه استارتاپ‌ها بتوانند اقداماتشان را پیش ببرند»

هنوز محتوای منسجمی ایجاد نکرده‌ایم

امیرعلی مهاجر در ادامه و در جواب این سوال ‌هاشمی که آیا ورود به حوزه گردشگری یعنی راه‌اندازی استارتاپ برای بلیت‌فروشی؟ گفت: «از زمانی که یک نفر قصد سفر می‌کند تا زمان برگشت، سرشار از فرصت‌های ناب برای راه‌اندازی استارتاپ است. اما الان اکثر استارتاپ‌ها از میانه راه و فروش بلیت شروع کرده‌اند. در حالی که باید شروع استارتاپ‌ها در حوزه گردشگری را به ابتدای قصد سفر گردشگران عقب بیاوریم.

از آنجایی که می‌خواهند سفر بروند، چگونه بروند، در میانه راه چه بکنند، در محل اقامت برای تفریح و سرگرمی چه بکنند و… می‌تواند هر کدام منشأ راه‌اندازی یک کسب‌وکار باشد.

محتوایی که تاکنون برای این زنجیره گردشگری تولید شده است، کم نیست اما ایجاد انسجام برای این محتوا و در دسترس قراردادن این محتوا برای مشتریان کار سختی است که هنوز انجام نشده و هنوز مرجع درست و در دسترسی در این زمینه ایجاد نشده است.

فرصت‌های زیادی برای عوض‌کردن بیزینس‌مدل‌ها وجود دارد و کسب‌وکارهایی که صرفا بلیت‌فروشی می‌کنند، می‌توانند به این سمت‌ حرکت کنند.»

مهاجر به یکی از مشکلات حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: «مشکل اینجاست که در فصل رونق گردشگری، اتاق خالی پیدا نمی‌شود و در زمانی که گردشگری کم‌رونق است، تعداد زیادی اتاق خالی وجود دارد و برنامه مدونی برای پرکردن این اتاق‌ها وجود ندارد.

افراد صاحب ایده می‌توانند به اینکه چگونه این اتاق‌های خالی را پر کنند، فکر کنند و کسب‌وکارشان را راه‌اندازی کنند.» وی فروش بلیت هتل یا هواپیما به صورت آنلاین را بدیهی‌ترین کاری دانست که تاکنون بارها انجام شده و الان وقت آن است که به سراغ انجام کارهای سخت‌تر در حوزه گردشگری برویم.

حوزه بلیت هم هنوز جا برای کار دارد

تقی‌زاده در این بخش از پنل گفت: «در مورد فروش آنلاین بلیت هم هنوز در شرایط خیلی خوبی نیستیم. در حال حاضر هیچ وب‌سایتی وجود ندارد که بلیت سفرهای ترکیبی را بفروشد؛ یعنی اینکه یک مسیر را با ‌چه وسایل نقلیه‌ای و با چه هزینه‌ای و طی چه مسافتی می‌توان طی کرد.»

اگر نتوانید درآمدزایی کنید، کسب‌وکارتان را جمع کنید

علی کشفی در ادامه این پنل از بوت‌استرپ حرف زد و اینکه چگونه می‌توان با پول کم، کسب‌وکار را راه‌اندازی و اداره کرد. وی گفت: «بعد از چند سال فعالیت به این نتیجه رسیده‌ایم که برگ برنده فلایتیو تیم خوبش بوده است.

در استارتاپ‌هایی می‌توان بوت‌استرپ کرد که از روز نخست درآمدزایی کرد. اما تیم خوب مهم‌ترین مسئله است و سرعت و شتاب بالا در انجام کار است. اگر استارتاپی می‌تواند درآمدزایی داشته باشد اما ظرف ۶ماه به درآمدزایی نرسد، باید به فکر جمع‌کردن کسب‌وکارش باشد.

سازمان‌های بزرگ باید بدانند که همیشه در میدان بازی نمی‌مانند و باید به خلاقیت‌ها میدان بدهند. الان کارآفرینی درون سازمان در شرکت‌های بزرگ دنیا در حال انجام است. مجموعه پارسیان باید به مجموعه‌‌های پرشتاب اجازه بدهد که با آزمون و خطا راهکارهای نوینی در مجموعه خدمات هتل‌های پارسیان ارائه بدهند برای تکمیل زنجیره ارزش.»

گول تئاتر نوآوری را نخوریم

مدیر ارشد اجرایی اسنپ‌تریپ در تکمیل حرف‌های علی کشفی اضافه کرد: «یک مسئله‌ای که باید حواس‌مان به آن باشد، تئاتر نوآوری است. به این معنی که شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌دهند و به ایده‌های جدید میدان می‌دهند اما وقتی که به زمانی می‌رسند که باید تصمیم نهایی را بگیرند و ایده وارد بازار شود، به رقابت با ساختار قبلی همان شرکت بپردازد، شرکت‌های بزرگ می‌ترسند و پا پس می‌کشند.

بنابراین افرادی که در راس سازمان‌ها قرار دارند باید خواستار تغییرات باشند و ایده‌ها را بپذیرند.»

آیا استارتاپ‌های گردشگری محصول جدیدی به بازار اضافه کرده‌اند؟

در این بخش از پنل علی رضا شیخ‌‌طاهری از اعضای پنل پرسید که آیا کسب‌وکارهای حوزه گردشگری توانسته‌اند محصول جدیدی به بازار گردشگری اضافه کنند یا صرفا ظرفیت‌های از پیش موجود را به حوزه آنلاین برده‌اند؟

پاسخ حسینی‌نژاد این بود که ما در علی‌بابا نوآوری نکرده‌ایم و هنوز در روز اول هستیم. بنیانگذار علی‌بابا اضافه کرد: «ما چیز ناچیز و کمی تاکنون خلق کرده‌ایم. الان در حال برداشتن قدم‌هایی هستیم. ما تنها واسطه‌گری کرده‌ایم. اما الان شروع کرده‌ایم به پدیدارکردن خلق سفر نه اینکه تنها به سفری که افراد می‌روند.

خلق سفر یعنی اینکه افرادی که قصدی برای سفر نداشته‌اند را با ایجاد جذابیت وادار به سفر کنیم. مثلا گردشگرانی را از خارج از کشور رابرای اسکی به ایران بیاوریم و…»

امیرعلی مهاجر هم گفت: « مردم در حال خرید تجربه هستند و اینکه دوست دارند تجربه‌های جدید و جذاب داشته باشند و دوست دارند خیلی آسان به این تجربه‌ها برسند.

الان بسترهای آنلاینی ایجاد شده در سطح جهان که گردشگر را به هر سه این خواسته‌ها می‌رساند. تسهیل‌کردن فرایند خرید، موجب افزایش سفر می‌شود.» علی کشفی نیز در پاسخ به این سوال با دفاع از روند کسب‌وکارهای فروش آنلاین بلیت، گفت: «به نظر من هم تسهیل‌کردن فرایند خرید، می‌تواند به افزایش خرید منجر شود، یعنی خرید اینترنتی بلیت هم در نوع خود مفید بوده است. البته ما هم قبول داریم که در آغاز راه هستیم.»

همه را به حوزه گردشگری سلامت دعوت می‌کنم

محمدهادی شجاری در پاسخ این سوال ‌هاشمی که چگونه توانسته‌اند در این اوضاع و احوال اقتصادی، درآمدزایی دلاری آن هم بیش از یک میلیون دلار داشته باشند، گفت: «شاید این پول در اکوسیستم استارتاپی کمی زیاد به نظر برسد اما به نظر خودمان اندک و حتی مایه خجالت است.

چون همین الان در تهران پزشکی وجود دارد که در روز ۳ بیمار خارجی دارد و جراحی بینی انجام می‌دهد. بازار گردشگری سلامت در ایران ۱٫۲ میلیارد دلار در سال است. برآوردها نشان می‌دهد که سالانه ۳۰۰هزار نفر وارد کشور می‌شوند. این اعداد مربوط به سال ۹۶ است که دلار ۳۶۰۰تومان بود اما در سال ۹۷ این عدد حداقل دوبرابر شده است.

در مورد ورودی ۳۰۰ هزار نفر باید بگویم که این آمار چند برابر بیشتر است. هدف‌گذاری ما برای ۲سال آینده، گرفتن ۱۰درصد از سهم بازار است. آریامدتور تنها یک شروع و دست‌گرمی است. از نظر پزشکی و قیمت از هند و ترکیه قوی‌تریم اما از نظر پرواز و هتل ضعیف‌تریم، اما برتری ما می‌تواند سهم‌مان را از بازار افزایش دهد. مزیت رقابتی اصلی ما پزشکان، بیمارستان‌ها و قیمت پایین ایران است.

باید در گردشگری سلامت شرکت‌های بزرگ داشته باشیم. حاشیه سود گردشگری سلامت بالای ۱۰۰درصد است. من باور دارم که می‌توانیم سهم بازارمان را از ترکیه پس بگیریم.»

طرحی نو دراندازید

تقی‌زاده در ادامه پنل به کارهای جدیدی که استارتاپ‌ها باید در پیش بگیرند، اشاره کرد و گفت: «کاری که استارتاپ‌ها تاکنون انجام داده‌اند، خوب بوده و حتی نیازی به کمک‌های دولتی ندارند و تنها باید در مسیرشان سنگ‌اندازی نشود.

اما به نظر می‌رسد که الان استارتاپ‌ها فعالیت‌های جدیدتری را در پیش بگیرند. خلق ثروت تا الان در شاخه‌های مشابهی انجام شده اما می‌توان به حوزه‌های جدیدتر رفت و هزینه‌هایی را برای R&D انجام داد و فرصت‌های دیگر را شناسایی کرد.»

اکبر‌هاشمی مدیر پنل از تقی‌زاده پرسید که آیا صرف اینکه بگوییم استارتاپ‌ها نوآوری نکرده‌اند، کافی است؟ سازمان‌ها و نهادهای دولتی چقدر انعطاف‌پذیری لازم را برای پذیرش استارتاپ‌ها برای ایجاد نوآوری دارند؟ تقی‌زاده پاسخ داد: «می‌توانم حوزه حمل‌و‌نقل را مثال بزنم که شرکت‌های هوشمند باری در بخش حمل‌ونقل جاده داریم که بعضا چند ده هزار کامیون و تریلر با آنها همکاری می‌کنند اما سازمان راهداری هیچگاه نپذیرفت که اینها به‌عنوان شرکت حمل‌ونقلی شناخته شوند.

بنابراین شرکت‌ها با شرکت‌های سنتی قرارداد می‌بندند و آن شرکت سنتی برای‌شان بارنامه صادر می‌کند. اما درخواست از وزارت راه این است که به‌عنوان یک شرکت حمل‌ونقلی شناخته شوند. این درخواست درست اما سازمان راهداری هنوز این مجوز را نداده است.

شرکت‌های سنتی، مانع بزرگ ورود شرکت‌های هوشمند به بخش حمل‌ونقل جاده‌ای هستند.»

۱۱۴هزار دلار را به خاطر مشکل ویزا از دست دادیم

محمدهادی شجاری در ادامه به مشکل ویزای گردشگران انگلیسی، آمریکایی و کانادایی اشاره کرد و از مسئولان خواست که این مشکل را حل کنند: «از ابتدا می‌خواستیم که پلتفرم گردشگری سلامت ایران شویم. اگر بخواهیم در این حوزه ورود کنیم، باید وارد بخش اجرا شویم و با پزشکان این حوزه ارتباط بگیریم. دلیل اینکه افراد وارد این حوزه می‌شوند و شکست می‌خورند، این است که نمی‌توانند با فعالان این حوزه ارتباط بگیرند.

ما مدل مارکت‌پلیس را به همین دلیل می‌خواهیم اجرایی کنیم. ۶ ماه است که کارهای برنامه‌نویسی‌اش را انجام داده‌ایم و هشتم بهمن از این پلتفرم رونمایی می‌کنیم. طی ۲ ماه ۱۱۴ هزار دلار را به خاطر مشکل ویزای بیمارانی که از کشورهایی چون انگلیس، کانادا و آمریکا می‌خواستند به ایران بیایند، از دست دادیم.

باید این مشکل را به گوش مسئولان برسانیم. الان که تحریم هستیم و پول به چرخه بانکی ایران نمی‌آید، بیمارانی هستند که این پول را نقدا وارد ایران کنند و ما باید مشکل ویزا را حل کنیم و خودمان را از این چرخه درآمدزایی محروم نکنیم.

بیشترین درخواست را از انگلیس داشتیم. از ۶۵ کشور جهان درخواست ورود به ایران را داشته‌ایم. نکته دیگر اینکه متولی گردشگری سلامت هنوز معلوم نیست و نهاد و سازمان‌های مختلف مدعی متولی‌گری آن هستند. این حوزه خیلی جا برای کار دارد و ظرفیت‌های زیادی خالی مانده است.»

زمینه‌های همکاری هلدینگ پارسیان و استارتاپ‌ها

هاشمی در پایان از حاضران در پنل خواست که بگویند چه توصیه‌ای برای هلدینگ پارسیان دارند و چه همکاری‌هایی می‌توان با هلدینگ پارسیان داشت برای بهره‌وری بیشتر و راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید و همکاری‌های بیشتر با استارتاپ‌ها؟ امیرعلی مهاجر در پاسخ به این سوال گفت: «با استفاده از ظرفیت‌های مالی هلدینگ پارسیان و ایده‌های ما، می‌توانیم ایران را در سطح جهان معرفی کنیم.

قیمت‌گذاری هوشمندانه می‌تواند اتاق‌های خالی هتل‌ها را پر کند. ما هم می‌توانیم در این زمینه به هلدینگ پارسیان کمک کنیم. سفر داخلی ایران می‌تواند دوبرابر رقم فعلی باشد. هر خانوار ایرانی ۳ درصد از درآمد سالانه‌اش را برای سفر داخلی هزینه می‌کند.

در چین تا ۱۳درصد از درآمد سالانه خود را صرف سفر می‌کنند. آوردن گردشگر خارجی، فرصت طلایی است. جاهای دیدنی زیادی داریم و ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان است. از مصر و ترکیه جذابیت‌های گردشگری بیشتری داریم.

ترکیه ۲۰ میلیون گردشگر فرهنگی دارد و مصر حدود ۱۰ میلیون و ما تنها ۲میلیون گردشگر زیارتی. بحث تجربه سفر هم خیلی جدی است و می‌توان در این زمینه کارهای زیادی کرد؛ مثلا آگاهی‌سازی در مورد مقاصد جدید گردشگری در ایران.»

کشفی هم معتقد بود که سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌های بزرگ سنتی نباید از استارتاپ‌ها هراس داشته باشند. دیدن مشکلات و آماده‌سازی بستر برای حضور استارتاپ‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند.

شجاری اینطور پاسخ داد که تبلیغات برای شناخت ایران باید با اتحاد شرکت‌های استارتاپی و مجموعه‌های بزرگی چون هلدینگ پارسیان انجام شود. باید برای شناساندن ایران با هم متحد شویم.

مجید حسینی‌نژاد هم در پایان این پنل گفت: «ما قول می‌دهیم که طی ۲سال آینده سفر خلق کنیم و آن را پدیدار کنیم. بنابراین باید به سمت عمل‌گرایی برویم و این گفت‌وگوها را به سمت عمل برویم.»

رضا زرنوخی: هلدینگ پارسیان می تواند بازار خوب،‌ با ریسک کمتررا فراهم کند

با توجه به شرایط اقتصادی سال ۹۷ و احتیاط سرمایه‌گذاران در عملیاتی‌کردن سرمایه‌گذاری خطرپذیر، به‌نظر می‌رسد شوک اولیه برطرف شده و در فصل آخر سال شاهد قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری هستیم.

البته راهکارهای دیگری هم برای توسعه کسب‌و‌کارهای استارتاپی وجود دارد که حضور هلدینگ‌های بزرگ مانند پارسیان که بازار و زیرساخت خوبی را می‌توانند در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند و هزینه و زمان توسعه آنها را کم کنند.

در رابطه با موضوع نشست چند نکته وجود دارد:

  • گردشگری کشور ظرفیت بالقوه‌ای برای رشد دارد و استارتاپ‌ها نقش مهمی در این بخش دارند.
  • شرایط تحریم و ضرورت توجه به درآمدهای ارزی و جذب توریست این فرصت را تقویت کرده تا گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصاد و اشتغال بشود.
  • تجربه ایجاد استارتاپ‌های موفق در حوزه گردشگری نشان داده که نیروی انسانی خلاق و باهوش ایرانی می‌تواند در قالب راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای نوآور موتور محرک گردشگری بشوند. رویداد سرنخ گردشگری می‌تواند شروعی برای ساماندهی این حوزه باشد.

از سوی دیگر رشد وی‌سی در آسیا و به‌خصوص چین و هند در سال ۲۰۱۸ نسبت به اروپا و آمریکا نشان می‌دهد که امکان الگوبرداری از کشورهایی مانند هند که بر اساس گزارش‌ها رتبه سوم گردشگری دنیا را به‌دست آورده، برای ایران وجود دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشره درآمد‌های مرتبط با گردشگری هند در این سال ۲۳۲ میلیارد بوده و بخش گردشگری هند موفق به ایجاد شغل برای ۸۴ میلیون نفر شده است. سهم این بخش در اقتصاد هند ۸٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است.

این آمار نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی و الگوبرداری از کشورهایی با زیرساخت‌های کمتر هم می‌تواند این بخش را توسعه دهد.در پایان باید اشاره کرد که همکاری هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی با استارتاپ‌ها می‌تواند بازار خوبی را‌ با ریسک کمتر فراهم کند و این تعامل برای سرمایه‌گذاران نیز جذابیت ایجاد خواهد کرد تا با اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای استارتاپی بپردازند.

همکاری هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی با استارتاپ‌ها می‌تواند بازار خوبی را‌ با ریسک کمتر فراهم کند و این تعامل برای سرمایه‌گذاران نیز جذابیت ایجاد خواهد کرد تا با اطمینان بیشتری به سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای استارتاپی بپردازند

ای‌بوک و ایربی‌اندبی راه‌اندازی کنید

یکی از سخنرانان این همایش، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات بود. ناظمی در مورد کارهایی که باید در حوزه گردشگری انجام شود، گفت: «گردشگری با تجربه کاربری و جامعه مرتبط است و نمی‌توان در آن جهش یکباره داشت.

باید مسیر را ‌‌با یادگیری از مسیری که دنیا طی کرده است، طی کنیم. حوزه گردشگری از فرصت‌های زیادی برخوردار است. باید در ایران ای‌بوک و ایربی‌اندبی داشته باشیم. استارتاپ‌های این حوزه با نمونه‌های جهانی خود فاصله زیادی دارند.دریایی از فرصت‌ها در حوزه گردشگری وجود دارد. در حوزه گردشگری در گام‌های نخست هستیم.»

پنل بررسی حوزه تفریحی و ورزشی

در ادامه همایش پنل بررسی حوزه تفریحی و ورزشی برگزار شد این پنل با مدیریت اکبر ‌هاشمی و با حضور نازنین دانشور بنیانگذار تخفیفان، نیما محسنی هم‌بنیانگذار همگردی، محمد رهی بنیانگذار زودشور، یاشار نظمی بنیانگذار کیک‌خونه و مهندس عباس بیدگلی رئیس هیات مدیره شرکت پارسیان برگزار شد.

محمد رهی از مشکلات‌شان با اتحادیه خشکشویی گفت: «اتحادیه خشکشویی شاکی ماست و ما را زیرزمینی خطاب می‌کند و از ما شکایت می‌کند. ما را به آلوده‌کردن لباس‌ها متهم می‌کنند! مشکلات زیادی وجود دارد و نمی‌دانیم که در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد.»

رهی در پاسخ به این پرسش ‌هاشمی که گفت آیا امثال زودشور می‌توانند با مجموعه هتل‌های پارسیان جهت خشکشویی‌های‌شان همکاری داشته و اثربخش باشند، گفت: «یکی از انتقادهای ما از هتل‌ها این است که چرا خودشان خشکشویی راه‌اندازی می‌کنند؟

در حالی که می‌توانند به استارتاپ‌ها واگذار کنند. نکته دیگر اینکه استارتاپ‌ها الان نیاز به پول دارند. ما مشتری داریم و خشکشویی هم داریم، اما پول نداریم چون برای استخدام راننده و ماشین پول نیاز داریم. مجموعه پارسیان باید پول به استارتاپ‌ها تزریق کند نه اینکه تنها ظرفیت‌هایش را در اختیار ما قرار دهد.»

۱۵ میلیارد تومان؛ رقم همکاری تخفیفان با مجموعه پارسیان

نازنین دانشور در این باره که آیا مجموعه پارسیان باید پول به استارتاپ‌ها تزریق کند یا امکاناتش را در اختیار بگذارد، گفت: «بنیاد و مجموعه پارسیان به خاطر شرایط مالی‌شان شاید در آینده به سرمایه‌گذاری ریالی در استارتاپ‌ها هم ورود کنند.

ضمن اینکه ما سال‌هاست که با مجموعه‌هایی مانند پارسیان در حال همکاری هستیم و آنها در زمینه همکاری با شرکت‌های استارتاپی پیشرو هستند. مثلا رقم همکاری ما با مجموعه‌ها و پیمانکاران‌ هلدینگ پارسیان بیش از ۱۵ میلیارد تومان بوده است.

در همین ماه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه بن‌ریل فروش داشته‌ایم که از همکاری ما با مجموعه پارسیان نشأت می‌گیرد. در حالی که قبل از این همکاری، هیچ شناختی از بن‌ریل نداشتیم. بسیاری از مجموعه‌های بزرگ درک درستی از فضا و همکاری مشترک با کسب‌وکارهای دیگر ‌ندارند. همکاری بنیاد و استارتاپ ها الگ.ی مناسبی است»

کیک‌خونه ۵ هزار مشترک دارد

یاشار نظمی هم در مورد کیک‌خونه اینگونه توضیح داد: «کیک‌خونه یک کسب‌وکار خانوادگی بود و در سال ۹۴ آغاز به کار کرد و الان در سالنی ۱۰۰متری فعالیت می‌کند با ۲۴ کارمند و بیش از ۵هزار مشترک در سطح شهر تهران.»

وی در ادامه و در مورد شیوه و چگونگی استفاده از امکانات هلدینگ پارسیان اضافه کرد: «به نظر من اگر مجموعه پارسیان با توجه به دسترسی‌ها و ظرفیتی که دارد، مسیر حضور ما در بازارهای مرتبط به خودش را فراهم کند، مثمر خواهد بود و من این شیوه را به سرمایه‌گذاری پولی ترجیح می‌دهم. این تعامل هم چالش‌های مجموعه را حل می‌کند و هم موجب رشد استارتاپ‌ها و ورودشان به بازارهای جدید می‌شود.»

همگردی ۳۰۰هزار کاربر ثبت‌نام‌شده دارد

نیما محسنی، بنیانگذار همگردی هم در ابتدا در مورد این استارتاپ‌ گفت: «پلتفرم تولید محتوا داریم و سعی می‌کنیم که خلأ محتوا را در حوزه گردشگری پر ‌کنیم. در این مدت اطلاعات مهمی از گردشگری و صنایع وابسته مانند ورزش، غذا، سلامت و… داخلی و خارجی کسب کرده‌ایم.

مردم در تولید محتوا به ما کمک کرده‌اند. در حوزه گردشگری جامع‌ترین اطلاعات را داریم و روزانه تا ۲۵۰هزار نفر کاربر داریم و ۳۰۰هزار کاربر ثبت‌نام شده داریم که محتوا تولید می‌کنیم. الان حدود ۸۰۰هزار عکس از طریق کاربران در سایت منتشر شده و بیش از ۶۰هزار مکان هم توسط کاربران ثبت شده است.»

عباس بیدگلی، رئیس هیات مدیره شرکت پارسیان در این پنل از چگونگی ایجاد تعاملی گفت که هم فضای سازمانی حفظ شود و هم اینکه استارتاپ‌ها در این فضا فعالیت کنند.

از دید هتلداران، بیشتر استارتاپ‌ها بیشتر روی فروش و رزرو بلیت هتل‌ها تمرکز کرده‌اند، در حالی که امکانات دیگری در هتل‌ها وجود دارد که کمتر به آنها پرداخته شده و استفاده‌ای از این ظرفیت‌ها نشده و می‌تواند از طریق استارتاپ‌ها زمینه استفاده توسط مردم فراهم شود. مثلا کترینگ، خشکشویی، خدمات ورزشی، شیرینی‌جات هتل‌ها و…

همچنین مجموعه هتل‌های پارسیان ۵ هتل و بیش از ۱۵۰۰ اتاق در تهران دارد. در کنار آن تله‌کابین توچال و پارک ارم و مجموعه شهید چمران و مجموعه جماران و‌… که از ظرفیت‌های‌شان کمتر استفاده شده است.

الان صبحانه مجموعه هتل‌های پارسیان را در وب‌سایت تخفیفان عرضه کرده‌ایم و آمار فروش بالایی هم رقم خورده است. نازنین دانشور در ادامه این پنل و در پاسخ این سوال ‌هاشمی که پرسید چرا ‌تفریحات کمتر مورد استقبال مردم واقع می‌شود، گفت: «تجربه ما کمی متفاوت است و باید بگویم که پرفروش‌ترین بخش تخفیفان، تفریحی- ورزشی است؛ بعد غذا، بعد سلامت و پزشکی و بعد هتل و سفر.»

فرهنگ‌سازی در گرو گذشت زمان است

اکبر هاشمی مدیر پنل در این بخش از پنل توضیح داد که ۲سال پیش رئیس اتحادیه املاک می‌گفت که می‌خواهد دیوار را خراب کند اما رئیس جدید می گوید که دیوار را خراب نمی‌کند و دیوار جدیدی می‌سازد.این مسئله بیش از چند سال طول کشید تا به این باور برسند که دیوار خراب نشدنی است.

من فکر می‌کنم که ما بایدروی فرهنگ سازی زیاد کار کنیم و فرصت تغییر و نهادینه‌شدن فرهنگ را به بخش‌های مختلف جامعه بدهیم. نیما یکی از کارهایی که شما می‌کنید، فرهنگ‌سازی است. تو در مورد این فرهنگ‌سازی و نقشش در توسعه اکوسیستم بگو.

نیما محسنی در این باره گفت: «ناشناخته‌های زیادی در مورد شهرها و مکان‌های مختلف ایران وجود دارد. در مورد معرفی ظرفیت‌های گردشگری داخلی، ضعف اطلاع‌رسانی وجود دارد. مردم خیلی از مکان‌های ایران را نمی‌شناسند. ما باید با ابزارهای مختلف ظرفیت‌های گردشگری ایران را به مردم ایران معرفی کنیم. طی یک فستیوال، ۲۵۰ اپلیکیشن گردشگری برای شهرهای مختلف کشور طراحی کردیم.

قبلا بیشتر جست‌وجوها در مورد مکان‌های شناخته‌شده بود اما طی ۲سال اخیر جست‌وجوها در سایت همگردی در مورد ناشناخته‌های ایران است. هنوز جای زیادی برای کار وجود دارد. در حوزه گردشگری یک درصد راه را هم نرفته‌ایم. رشد گردشگری مانع مهاجرت از شهرهای دچار خشکسالی و محروم می‌شود.»

بیدگلی هم در این باره اضافه کرد: «به نظر من معرفی جاذبه‌های گردشگری به بلوغ رسیده و الان باید به مرحله تحریک تقاضا برسیم تا گردشگران به مکان‌های معرفی‌شده بروند.»

تغییر ذائقه‌ها در حال شکل‌گیری است

مدیر پنل در این بخش از محمد رهی خواست که در مورد تغییر ذائقه‌های مردم و اینکه چه خدماتی از خشکشویی‌های آنلاین می‌خواهند، بگوید. رهی در توضیح این نکته اضافه کرد: « بیشترین مراجعه‌کننده‌های ما در روزهای نخست، آی‌تی‌من‌ها بودند که خشکشویی آنلاین در گوگل جست‌وجو می‌کردند.

در واقع افرادی که مشغله‌های زیادی دارند، بیشترین سفارش‌ها را به ما می‌دهند. شیفت ۸ شب تا ۱۲ شب را برای کارمندان راه‌اندازی کردیم که در این زمان می‌توانند سفارش و دریافت لباس‌های‌شان را داشته باشند.

یک سرمایه‌گذار در کشور عمان حاضر به سرمایه‌گذاری روی زودشور شد و ما طی تحقیقات بازار متوجه شدیم که عمان ۵ میلیون جمعیت دارد و شهر مسقط با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۵۰خشکشویی سنتی دارد. اما ما در منطقه لویزان و شیان تهران که جمعیت بالایی دارد، تنها ۳ خشکشویی داریم.

تولید محتوا به نهادینه‌شدن فرهنگ کمک می‌کند.» هاشمی همچنین از یاشار نظمی پرسید که چگونه با شیرینی‌پزی‌های سنتی رقابت می‌کنند و توانسته‌اند به این بازار وارد شوند؟ نظمی در پاسخ به این پرسش گفت: «ما تجربه‌سازی موفقی برای مشتریان ساختیم. در کنار طعم خوب کیک‌ها، آنچه کیک‌خونه را در این بازار پیش می‌برد، زنجیره موفقی از تجربه‌سازی برای مشتریان بوده است. ما مشتریان وفاداری ساخته‌ایم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.