فضای گردشگری را دموکراتیزه کنیم

علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل هلدینگ سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان در همایش سرنخ گردشگری

0

در حال تلاش هستیم که از فضای استارتاپی کشور نترسیم و دست دوستی را به سمت فعالان این حوزه دراز کنیم. خیر و برکت این همکاری در نهایت به ایران می‌رسد.

مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، یک نهاد حاکمیتی است که در زمره نهادهای عمومی دسته‌بندی می‌شود و سرمایه بیت‌المال را در اختیار داریم و سعی می‌کنیم که با برگزاری چنین رویدادی و استفاده از ظرفیت‌های فضای استارتاپی این پول را بهره‌ورتر کنیم.

همچنین بنیاد مستضعفان یک نهاد اقتصادی با اولویت اجتماعی است که سودده است اما این مهم است که سود حاصل از عملیات را در چه حوزه‌ای هزینه می‌کنیم. بیش از ۳۰درصد از سود سالانه بیش از ۱۸۰ شرکتی که در مجموعه بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کنند، صرف توسعه مناطق محروم کشور می‌شود و ما به این کار افتخار می‌کنیم. هدف بزرگی را دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم که استارتاپ‌ها در این هدف ما را همراهی کنند.

براساس برآوردها حدود ۱۰هزار میلیارد تومان در اختیار هلدینگ پارسیان قرار دارد که قطعا این سرمایه متعلق به مردم ایران است و باید این سرمایه بهره‌ورتر شود. ما نگران هستیم که نتوانیم این پول را به خوبی بهره‌ور کنیم. امروز می‌خواهیم در همفکری با شما صاحبان استارتاپی، بهره‌وری از این سرمایه ملی را ارتقا‌ بدهیم.

ما در ارائه خدمات کلاسیک هستیم و این یک ویژگی است و نه یک نقص. در فضای کسب‌وکار آینده هم استارتاپ‌ها به کمک کلاسیک‌ها می‌آیند و هم کلاسیک‌ها به کمک استارتاپ‌ها می‌آیند.

سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری

منظور ما از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این نیست که دسته‌چکی آماده کرده باشیم و از آن برگ‌هایی را به استارتاپ‌ها می‌دهیم؛ یعنی سرمایه‌گذاری لزوما به معنای پرداخت پول نیست هر چند بنیاد در ‌حال حاضر هم در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مالی کرده اما امروز منظورمان از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این است که بازار و ظرفیت‌هایی را که در اختیار داریم و فضای کسب‌وکاری را که داریم، در اختیار فعالان استارتاپی و صاحبان ایده قرار می‌دهیم.

ما در این فضای کسب‌وکاری که در اختیار داریم، ظرفیت‌هایی را خالی می‌بینیم و کارها را به شیوه‌ای پیش می‌بریم که شاید شما بهتر از ما بتوانید کارها را پیش ببرید. بنابراین می‌توانیم با هم همکاری کنیم و نتیجه نهایی این همکاری، افزایش بهره‌وری سرمایه ملی کشور است.

بحث آخرم در مورد اصطلاح اینکلوژن است که به «شمول عام» هم ترجمه می‌شود. فهم من از این واژه این است که باید خدمات گردشگری و سفر را دموکراتیزه کنیم؛ یعنی فرصت‌های برابر گردشگری ایجاد کنیم و فکر می‌کنیم که تنها در این صورت است که بهره‌وری منابعی که در اختیار ماست، افزایش می‌یابد.

به همین دلیل امروز نقطه آغاز همکاری هلدینگ بزرگ پارسیان با جامعه نخبه و بااستعداد و فعال استارتاپی کشور است. ما اعتقاد داریم که می‌توانیم این مسیر سخت کسب‌وکار را با همکاری یکدیگر آسان و هموار کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.