شنژن، از شهر ۲۰ هزار نفری ماهیگیران تا شهر۷ میلیونی فناوران

0

در چند سال گذشته، نوآوری برای دولت چین اهمیت زیادی پیدا کرده است. در واقع، تحلیلگران متوجه شده‌اند که واژه «نوآوری» بیش از ۷۰ بار در متن مربوط به آخرین طرح پنج‌ساله این دولت استفاده شده است.

وقتی صحبت از چین و نوآوری می‌شود، باید به شنژن اشاره کرد. تعدادی از ابرقدرت‌های صنعت فناوری و شرکت‌های بی‌شمار دیگری که در تولید قطعاتی مانند تلفن هوشمند، چاپگرهای سه‌بعدی و روبات‌ها تخصص دارند، در این شهر واقع شده‌اند. با این حال، برخلاف سایر شهرهای بزرگ چین، شنژن تاریخچه کوتاهی دارد.

سه دهه پیش، شنژن فقط یک شهر ماهیگیری کوچک بود که ۲۰هزار نفر ساکن داشت. در اواخر دهه هفتاد در سال ۱۹۸۰ به یک شهر بزرگ تبدیل شد. برنامه‌ریزی شده بود تا شنژن به یکی از اولین مناطق اقتصاد ویژه (SEZ) تبدیل شود. به همین دلیل نیز سرمایه‌گذاران در سال‌های بعد به این شهر هجوم آوردند. شنژن امروزه به یک مرکز تولید لوازم الکترونیکی گسترده تبدیل شده‌ که بخش عظیمی از اکوسیستم فناوری این کشور را تشکیل می‌دهد. جمعیت شنژن در حال حاضر بیش از ۷ میلیون نفر است.

ابرقدرت‌های فناوری جهان مانند ZTE، Tencent و Huawei نیز در شنژن واقع شده‌اند. تا سال ۲۰۱۵، تولید ناخالص ملی این شهر به ۲۷۰ میلیارد دلار رسید. طبق آمار، نانشان شنژن در حال حاضر ثروتمندترین منطقه در کشور است. دو سال پیش، سرانه تولید ناخالص ملی این منطقه ۴۹هزار دلار بوده ‌که به طور چشمگیری از این مقدار در کشور همسایه، هنگ‌کنگ، بیشتر است.

این شهر در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار از چین و سراسر دنیا مقدار زیادی هزینه می‌کند. طبق گزارش‌ها، متخصصان و علمایی که در شنژن ساکن هستند، اکنون می‌توانند برای پرداخت ۶ میلیون یوان به صورت یکجا تقاضا ‌دهند. برای تقویت جایگاه شنژن  به عنوان کشور شماره یک در حوزه نوآوری، امسال، مقامات شهر حدود ۶۸۰ میلیون دلار برای جذب بهترین کارگران و دانشگاهیان هزینه کردند.

اما مقامات برای توسعه هر چه بیشتر این اکوسیستم فقط به دنبال جذب افراد ماهر نیستند، آنها فارغ‌التحصیلان بی‌تجربه را نیز هدف قرار می‌دهند. شنژن به افراد جوان با مدارک کارشناسی حدود ۲.۳۰۰ دلار یارانه مسکن ارائه می‌دهد. اگر فردی مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا داشته باشد، این مقدار از ۳.۸۰۰ تا ۵.۴۰۰ دلار خواهد بود. همچنین مقامات اعلام کرده‌اند که قصد دارند در طول پنج سال آینده بیش از ۱۰هزار آپارتمان را برای متخصصان مهمان مهیا کنند.

در حال حاضر چین بزرگ‌ترین اکوسیستم تجارت الکترونیک را در دنیا دارد. با بیش از ۹۱۱ میلیون دلار فروش در سال جاری، این کشور مسئول نیمی از فروش تجارت دیجیتال دنیا خواهد شد. ما شاهد آن هستیم که مصرف‌کنندگان چینی با چه سرعتی به خرید آنلاین روی می‌آورند و بخش تجارت الکترونیک به یک بخش توسعه‌یافته تبدیل شده است. برای تطبیق با این تقاضای روز‌افزون، استارتاپ‌ها به دنبال راهکارهای تجارت الکترونیک جدید برای تقویت خدمات خود هستند.

به علاوه، Cainiao (بازوی تدارکاتی Alibaba) در حال حاضر بیش از ۱۸۰هزار ایستگاه تحویل محصول دارد. اخیراً این شرکت مراکز توزیع مواد غذایی تازه خود در سراسر کشور را توسعه داده است. چند ماه پیش، Cainiao اولین دور تامین بودجه خارجی خود را انجام داد، انتظار می‌رود که این شرکت برای توسعه شبکه خود یک ۱۶ میلیارد دلار دیگر نیز هزینه کند. رشد اخیر در بخش تدارکات توسعه‌نیافته می‌تواند با گسترش تجارت الکترونیک چین همراه شود.

تا چند سال پیش، تولیدکنندگان محلی چین جزء آن دسته از تولیدکنندگان بودند که تنها مزیت محصولاتشان ارزان‌‌بودنشان بود. برای مثال حدود ۷۰ درصد از تلفن‌های هوشمندی که در این کشور به فروش می‌رسید، ۳ برند داشتند که همگی خارجی بودند. این شرایط اکنون تغییر کرده است. امروزه تولیدکنندگان تلفن هوشمند چین جزء ۱۰ تلفن هوشمند برتر دنیا هستند. با پیشرفت در بازاریابی‌ و کیفیت دیگر آن تفکر قدیمی درباره محصولات چینی دارد از بین می‌رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.