دورهمی شرکتی در اینستاگرام!

0

یکی از بیشترین شکایت‌هایی که اخیرا از کارفرمایان شنیده‌ام، مربوط به مشکلاتی در باب عدم تعهد کارکنان است، حتی اگر برنامه‌هایی را که کارفرمایان برای کارمندان تدارک دیده‌اند، در راستای خدمات‌رسانی به آنان باشد، باز هم با استقبال خوبی مواجه نمی‌شوند. دلیل این موضوع چیست؟  کارفرما تمام ماه را برای طراحی پیام‌های خلاقانه وقت گذاشته، پوستر‌های رنگارنگ ساخته و حتی ایمیل‌های حاوی مطالب فوق را برایشان ارسال می‌کند، اما تمام تلاش‌ها بدون نتیجه خواهند بود. ما دراینجا، یعنی در شرکت فناوری‌های دیجیتالی ‌هارت فورد نیز نتایج مشابهی را تجربه کرده‌ایم، چرا‌که در این شرکت نیز از همان روش‌های سنتی برقراری ارتباط با کارمندانمان استفاده می‌شود. امروزه دیگر کمتر کسی اینترانت شرکت را چک می‌کند. افراد بی‌توجه از کنار پوستر‌های رنگارنگ نصب‌شده‌ روی تابلوهای اعلانات می‌گذرند و ایمیل‌های بالا‌بلند‌ی را که از طرف شرکت دریافت می‌کنند، بازنشده پاک می‌کنند. در این راستا و در پی مقابله با این مشکل تازه، دست به دامان رسانه‌های گروهی شدیم و اینستاگرام را انتخاب کردیم. همانطور که همه می‌دانیم، اینستاگرام برنامه‌ای برای گوشی‌های هوشمند است که اساس آن مبتنی بر عکاسی است. این برنامه از برچسب توییتری هشتگ برای ساختن صفحات جامع استفاده می‌کند.  هدف ما در این فعالیت ایجاد تعامل در کارکنان است. توسط این برنامه و البته با کمک و همکاری افراد تلاش می‌کنیم تا در هر ماه تغییراتی را در نحوه برقراری ارتباط با افراد، ایجاد بکنیم. در حقیقت به یاری اینستاگرام و  پس از پشت سر گذاشتن یک زمستان طولانی در بین کارکنان، بالاخره بهار از راه رسید و مخاطبان ما افزایش یافت. در زیر به بیان این موضوع که‌ چرا از بین صدها برنامه ارتباط اجتماعی، اینستاگرام انتخاب شد، می‌پردازیم. در ضمن باید گفت که نتایج استفاده از اینستاگرام بسیار بهتر از آنچه بود که فکر می‌کردیم‌. بیش از ۱۰۰ عکس در یک ماه توسط کارکنان برای ما ارسال شد. این در حالی است که هیچ‌یک از پوستر‌هایی که ما برای افزایش توجه و تعهد کارکنان طراحی کرده بودیم، چنین استقبالی را ندیده بود. دلایل موفقیت اینستاگرام عبارت است از:

  •  رایگان است‌

 اینستاگرام برنامه‌ای رایگان و برای گوشی‌های هوشمند است. این بدان معناست که شما می‌توانید به‌راحتی از کارمندانی که تا به حال اینستاگرام را نداشته‌اند، بخواهید تا آن را ‌روی تلفن همراه خود نصب کنند و با دنبال‌کردن صفحه مربوط به شرکت و بدون هیچ مانعی در جریان برنامه‌های تازه شرکت قرار بگیرند. بدون هیچ پوستر براق گران‌قیمتی، بدون هیچ اضافه‌کاری و بدون نیاز به به‌روز‌رسانی اینترانت و بدون هیچ هزینه تبلیغاتی دیگری شما می‌توانید از کارکنان بخواهید که صفحه شما را لایک کنند.

  • ‌آسان است‌

از زمانی‌که که اینستاگرام در شرکت‌ همه‌گیر شده است، بسیاری از همکاران را برای دانلود برنامه و استفاده ازآن آموزش داده‌ام. حتی افرادی که هیچ‌گونه سابقه‌ای برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی دیجیتال نداشته‌اند نیز اعتراف می‌کنند که این برنامه بسیار ساده است. کافی است عکس بگیرید، هشتگ بزنید و پست بگذارید. همین و فقط همین. این همان تعامل و تعهد کار در کار است. همچنین نباید فراموش کنیم که از ‌‌نظر کارکنان، سادگی استفاده از یک برنامه  بدان معناست که لازم نباشد زمان زیادی برای آموختن برنامه صرف کنند و همچنین بتوانند بدون هیچ مانعی  و با شفافیت با بقیه افراد گروه در ارتباط باشند.

  •  جالب است‌

اینکه شما می‌توانید به‌راحتی از افرادتان بخواهید که از خودشان‌، فرزندانشان و یا کارهایی که در آخر هفته انجام می‌دهند عکس ارسال کنند، خب، بسیار سرگرم‌کننده است. 

مطلب دیگری که لازم است در اینجا اضافه کنم، این است که صفحه اینستاگرام این حس را القا می‌کند که شما مانند یک خانواده هستید و می‌توانید در شرکت مانند یک خانواده احساس راحتی کنید. اما لازم است احتیاط‌هایی نیز در نظر گرفته شود. بالاخره این صفحه یک سیستم رسمی است و هر عکسی قابلیت به نمایش گذاشته‌شدن ندارد!

  •  ایجاد رابطه‌های تازه

ممکن است من به عنوان مدیر شرکت مطلع نباشم که دختر عزیز یکی از همکارانم به‌تازگی هفتمین سال تولدش را جشن گرفته است. اما اگر یک عکس تولد از دخترش، به‌همراه گروهی از دوستان هم‌سن‌و‌سالش را در صفحه اینستاگرام شرکت ببینم، می‌توانم به عنوان هدیه کارت خریدی را برای او فراهم کنم  و از این طریق یک ارتباط خوب و سازنده را با همکار خود و حتی با خانواده او ایجاد بکنم. درحقیقت اینستاگرام پنجره‌ای است به زندگی همکاران ‌ما. این یک مثال است برای اینکه چگونه اتصالات دیجیتال می‌تواند به ارتباطاتی انسانی بینجامد. همچنین اگر قصد دارید که یک گروه دوستانه ایجاد کنید، قطعا ساختن رابطه سالم کلید آن است.

  •  نتیجه ملموس

مسلما زمانی که ما (‌منظور از ما‌، من به عنوان مدیر شرکت و مسئول طراحی چند‌رسانه‌ای شرکت) شروع به کار کردیم، با بازخورد‌های اندکی مواجه شدیم. حتی گاهی با بازخورد‌هایی منفی مواجه شدیم که غالبا دلایل آن وجود سوء‌تفاهم بود. اما با برگزاری چند جلسه عمومی و اطلاع‌رسانی در مورد آنچه قصد انجامش را داشتیم و همچنین آموزش به افراد، تعداد کاربران ما دو‌برابر شد و در حال حاضر به طور متوسط ۱۰۰ عکس در هر ماه توسط کارکنان برای ما ارسال  می‌شود. نتایج به دست آمده واقعا لذت‌بخش بود. هر روز تعداد بیشتری از همکاران به جمع ما می‌پیوستند. فالوورها، لایک‌ها‌، هشتگ‌ها و نظرات روز‌به‌روز بیشتر می‌شد. ما در حقیقت گفت‌وگویی را در جهان دیجیتال آغاز کرده‌ایم که نظرات و انرژی مثبتش را هر روزه در جهان واقعی لمس می‌کنیم. داستان‌هایی از موفقیت شرکت‌های مختلف را شنیده بودیم و پس از آن هم داستان موفقیت شرکت خود را نقل کردیم. ما هر روزه برای پست بعدی که ‌روی صفحه اینستاگرام خواهیم گذاشت، ایده‌های تازه‌ای  داریم‌. اینستاگرام برای ما راه ارتباطی بود که با کارکنانمان هر چه بیشتر آشنا شویم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.