سهم آنلاین‌ها، کمتر از نیم درصد بازار گوشت است

گفتگو با موسس مسترقصاب

0

گودرزی قبل از مسترقصاب در بازار گوشت فعالیت می‌کرده و از این طریق با فوت‌وفن کار آشنا می‌شود. بعد از این آشنایی و رواج کسب‌وکارهای اینترنتی، ایده مسترقصاب را پیاده‌سازی می‌کند.

محسن گودرزی متولد ۱۳۶۰ است. از سال‌ها پیش وارد بازار کار شده و بیش از ۵ سال است که مسترقصاب را راه‌‌اندازی کرده است. البته قبل از آن در بازار گوشت و فعالیت‌هایی که می‌کرده، تجربه ورشکستگی را هم در کارنامه خود ثبت کرده و به نوعی آبدیده این بازار است. بنیانگذار استارتاپ مسترقصاب، بازار گوشت ایران را دارای ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نو و مشخصا از نوع آنلاین می‌داند. در این میان با اشاره به بازار خرید و فروش و مصرف انواع گوشت قرمز، سفید و گوشت آبزیان دریایی، اندازه این بازار را هم بزرگ می‌داند.

 آمار و ارقام ناچیز

تاکنون ۲‌هزار فاکتور فروش داشته‌اند که یک‌سوم آن مربوط به ۶ ماه اخیر است. چون توجه مردم بیشتر به این حوزه جلب شده است. گودرزی با بیان این آمار ادامه می‌دهد: «ارزش این ۲ هزار فاکتور تا ۲۰۰میلیون تومان بوده است.» همچنین برخی روزها تا یک تن هم فروش تلفنی داشته‌اند.‌ گودرزی می‌گوید رواج استفاده از اینترنت و رواج خرید آنلاین در یکی دو سال اخیر، موجب شده تا خرید آنلاین مواد غذایی مانند گوشت رونقی به خود ببیند.

این فعال استارتاپی ترویج خرید آنلاین گوشت را راهی موثر برای ریختن ترس مشتریان می‌داند. چون در حال حاضر مشتری این ترس را دارد که مواد غذایی مورد سفارش‌اش تازگی و کیفیت لازم را نداشته باشد. به همین منظور مسترقصاب سعی کرده که در مناطق گوناگون تهران، نمایندگی راه‌‌اندازی کند تا گوشت مورد سفارش در کمترین زمان ممکن و با فاصله اندک از محل حضور خانوارها، به دست‌شان برسد.

 جای خالی رهبر استارتاپی

اما باوجود بازار‌ بزرگی به نام ‌گوشت قرمز و سفید در ایران، حوزه آنلاین سهم بسیار اندکی از این بازار دارند. گودرزی دلیل عمده رونق اندک بازار فروش آنلاین مرغ و گوشت را فسادپذیری این مواد غذایی می‌داند. «برای انبارکردن و ذخیره‌کردن این مواد غذایی‌ باید انبارها و نمایندگی‌هایی راه‌اندازی شود. بنابراین برای شروع این کار به سرمایه اولیه تا ۵ میلیارد تومان نیاز است. همین امر موجب شده که با وجود بازاری بزرگ، استارتاپ بزرگی در این حوزه ایجاد نشود و این بازار رهبر استارتاپی ندارد.»

گودرزی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چرا با قصابی‌ها همکاری نمی‌کند، می‌گوید: «این همکاری سختی‌های زیادی دارد. سرعت عمل مورد نیاز کار ما برآورده نمی‌شود و ما نمی‌توانیم بررسی و نظارت کاملی روی کار این واحدها داشته باشیم. بنابراین خودمان با راه‌اندازی واحد کشتارگاهی بر همه مراحل نظارت داریم و روند کامل آماده‌سازی گوشت و مرغ را کنترل می‌کنیم. بسته‌بندی بهداشتی و اصولی هم از دیگر دغدغه‌های ماست که در واحدهای خودمان صورت می‌گیرد.»

شرکای مسترقصاب تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای کسب‌وکارشان هزینه کرده‌‌اند. هزینه‌های‌شان روزبه‌روز افزایش می‌یابد اما تاکنون دست سرمایه‌گذاران را هم پس زده‌اند و پیشنهادهای آنها را نمی‌پسندند.‌ گودرزی می‌گوید: «اکثر سرمایه‌گذاران سهم بیشتری نسبت به خود صاحبان کسب‌وکار طلب می‌کنند و این خوشایند ما نیست.» البته اشاره‌ای هم دارد به حمایت‌هایی که معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری از کسب‌وکارهای صنایع خلاق می‌کند و تسهیلاتی که قرار است در اختیارشان قرار دهد و از آنها حمایت کند.

 اندازه بازار و نرخ رشد

بازار گوشت و مرغ در ایران، بازار بزرگی محسوب می‌شود. گوشت و مرغ از مهم‌ترین اقلام مصرفی خانوارهای ایرانی‌ به شمار می‌روند و تناژ بالا و قیمت قابل‌توجهی دارند. براساس آمار موجود، سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران کمی بیش از ۲۵‌کیلوگرم ثبت شده و به این ترتیب ایرانی‌ها بیش از میانگین دنیا (۷۳درصد سرانه مصرف جهان) گوشت مرغ مصرف می‌کنند.

گودرزی می‌گوید: «طبق آمار رسمی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه محصولات دامی در سال ۱۳۹۵ برای گوشت قرمز ۱۱٫۴۷ کیلوگرم و گوشت طیور ۲۵٫۱۱ کیلوگرم و ماهی و محصولات دریایی ۸٫۹ کیلوگرم در سال است.»

با توجه به جمعیت کشور که بیش از ۸۰ میلیون نفر است، مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران بیش از ۱ میلیون تن و گوشت طیور بیش از ۲ میلیون تن و ماهی و محصولات دریایی تا ۷۱۲ هزار تن برآورد می‌شود. هزینه پرداختی برای هر کیلوگرم گوشت از انواع مورد اشاره، به طور میانگین تا ۳۷هزار تومان است. بنابراین با ضرب این اعداد در رقم مذکور، گردش مالی چند هزار میلیاردی به دست می‌آید؛ بازاری که سهم آنلاین‌ها از آن کمتر از نیم درصد است.

این فعال حوزه خرید و فروش آنلاین گوشت به بازار تهران نیز اشاره کرده و می‌گوید: «در شهر تهران که جمعیتی ۱۲ میلیون نفری دارد نیز مصرف سالانه گوشت قرمز بیش از ۱۱۴٫۷ هزار تن و گوشت طیور تا ۲۵۱٫۱ هزار تن و ماهی بیش از ۱۰۶ هزار تن است.»

وی اضافه می‌کند که این اعداد با توجه به جمعیت رو به رشد کشور در سال‌های آتی نیز رو به رشد خواهد بود. همچنین طبق آمار رسمی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید در سال ۱۳۹۵ برای گوشت قرمز ۸۲۳ هزار تن و گوشت طیور ۲۰۶۹ هزار تن و ماهی ۷۰۰ هزار تن بوده است. جدول زیر میزان تولید گوشت قرمز و طیور را از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۵ در کشور نشان می‌دهد که نرخ آن صعودی است و خود دلیلی بر استواربودن این بازار در سال‌های آتی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.