سدر صحت چگونه ریشه دواند؟

0
  • محصولاتی که ریشه در طبیعت دارند

فعالیت‌های تولیدی صحت از همان ابتدای کار تا امروز در دو بخش محصولات آرایشی – بهداشتی و محصولات شوینده انجام می‌شود. هر چند عموما مشتریان صحت، مجذوب تولیدات شوینده آن هستند اما این برند نشان داده که در سال‌های عملکردش چیزی را در سبد محصولات خود از قلم نینداخته است. فرهاد نیل‌فروشان با اینکه علوم سیاسی خوانده، سمت مدیرعاملی را در شرکت صنعتی و بازرگانی صحت عهده‌دار است. او باور دارد که یکی از نقاط قوت صحت در بازار بزرگ محصولات شوینده ایرانی، تولیدات منحصر‌به‌فردی است که در تمام این سال‌ها با نام صحت به بازار عرضه شده و مورد استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفته است. محصولاتی چون شامپو حاوی عصاره سیر و شامپو تخم مرغ از جمله همین محصولات است. شاید همین برچسب گیاهی و طبیعی بودن که هر بار به نحوی روی محصولات صحت خودنمایی می‌کند، حیات آن را در میان هزاران رقیب داخلی و خارجی تضمین می‌کند.

از همان ابتدای کار تولیدی هم، صحت بر آن بود تا با ویژگی گیاهی بودن، وجه تمایزی در بازار ایرانی برای خودش دست‌وپا کند. بازاری که در آن روزها خبری از محصولات رنگارنگ شوینده و آرایشی در آن نبود و تنها چند برند محدود ایرانی در کنار نام‌های خارجی در آن مشغول به کار بودند. در سال ۱۳۵۵ صحت با راه‌اندازی کارخانه‌اش در جاده کرج کار خود را آغاز کرد. از همان ابتدا خط تولیدش را با محصولاتی چون شامپو، نرم‌کننده و مایع ظرفشویی به راه انداخت و آن‌ها را با ترکیبات گیاهی روانه بازار کرد. هر چند عنوان گیاهی بودن همیشه هم نجات‌بخش صحت نبود و وقتی پای محصولی چون مایع سفیدکننده به سبد تولیداتش باز شد، دیگر نتوانست برچسب طبیعی بودن را به یک محصول شیمیایی بچسباند. 

حالا با گذشت ۴۰ سال ماندگاری در بازار ایران، صحت سهم قابل توجهی در تصویر ذهنی مشتریان ایرانی از شامپو به خود اختصاص داده است. مطالعه‌ای که روی ۱۰ هزار خانوار ایرانی در سال گذشته انجام شده است، نشان می‌دهد برند صحت ۱۸.۵ درصد نخستین سهم ذهنی را در شرکت‌های تولیدکننده شامپو دارد و مصرف‌کنندگان ایرانی با شنیدن نام شامپو پیش از داروگر و گلرنگ و پرژک، به یاد صحت می‌افتند.

  •  مسئولیت‌های اجتماعی یک برند

آنچه این روزها در تاریخ ۴۰ساله این برند ایرانی خودنمایی می‌کند، کم‌توجهی آن به ساخت تصویری مدرن در ذهن مخاطبان ایرانی است. صحت هم مثل بسیاری از برندهای کهنه‌کار بازار ایران، بیش از آنکه خودش تلاشی برای برند شدن کرده باشد، گذر زمان و عمر طولانی در کنار استقبال مشتریان وفادار، حیاتش به مثابه یک برند را امتداد داده است. بسته‌بندی محصولات صحت سال‌ها است که تغییری نکرده و تولیدات تازه‌اش با تقلیدی ظاهری از محصولات مشابه خارجی پا به بازار می‌گذارد. در تمام این سال‌ها تنها همان شامپو سدر صحت است که با بسته‌بندی سبز رنگش در ذهن مخاطبان ایرانی نقش بسته است. این میل به باقی ماندن در فضای سنتی بازار و کم‌توجهی به ساختن تصویری مدرن نزد مخاطب، در صحت به چشم می‌خورد؛ در حالی که از این برند بزرگ ایرانی انتظار می‌رود که بیشتر تبلیغات مدرن را پیشه خود کرده و در برندسازی پررنگ‌تر عمل کند.

البته ناگفته نماند که یکی از عملکردهای مثبت صحت در سال‌های حیاتش، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بوده است؛ زمینه‌ای که عموما برندهای ایرانی از آن غافل می‌مانند و حرفی برای گفتن در آن ندارند. صحت با کمک به موسسات متعدد خیریه از بنیاد امور بیماری‌های خاص تا موسسات خصوصی حمایت از کودکان، توانسته نام خود را به‌عنوان برندی نیکوکار و فعال اجتماعی ثبت کند. یکی دیگر از نقطه‌های روشن در رزومه ۴۰ساله صحت، توجه آن به محیط زیست است. این شرکت از هر بهانه‌ای برای انتشار فعالیت‌هایش در راستای حمایت از محیط زیست استفاده می‌کند و اصل ساخت محصولات کاملا گیاهی نیز برآمده از همین سیاست‌های زیست‌محیطی است. اکنون این برند ۴۰ساله ایرانی می‌‌گوید که قصد دارد در سال‌های آینده یکی از پنج برند برتر منطقه در تولید محصولات بهداشتی و شوینده باشد. هر چند تا این لحظه محصولات صحت راهشان را به خانه‌های ایرانی باز کرده‌اند و تاکنون افتخارات زیادی در زمینه‌های زیست‌محیطی، رعایت حقوق مصرف‌کننده و احترام به مشتریان به‌دست آورده‌اند، به نظر می‌رسد این برند برای رسیدن به یکی از برترین‌های منطقه شدن هنوز راه درازی در پیش دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.