دستورالعمل تنظیم روابط با آقا یا خانم رئیس

بکوشید همیشه یک نیروی مفید و فوق‌العاده باشید اما انتظار رئیستان را هم بالا نبرید!

0

نگذارید رابطه کاری شما با رئیستان و البته رابطه دوستانه‌ای که با او دارید، به حاشیه کشیده شود. شما یک کارمند وظیفه‌شناس یا نهایتا دوستی هستید که شرایط او را درک می‌کنید. همین!

برای تبدیل‌شدن به محبوب‌ترین کارمند این سازمان به هر دری می‌زنید؟ زندگی شما در کارتان خلاصه شده و جز موفق‌شدن در کارتان، هیچ رویایی ندارید؟

مطمئن باشید که هر مدیری آرزوی همکاری با چنین کارمندی را دارد، اما اگر این اشتباهات را انجام دهید، محبوبیت شما در محیط کاری‌تان چندان طولانی نخواهد شد.

خیلی از کارمندان، درست مثل شما با از خودگذشتگی بی‌حد و مرز، به دنبال جلب توجه رئیسشان هستند و با همین اشتباه، آینده شغلی‌شان را به خطر می‌اندازند.

 اضافه‌کاری را به وظیفه تبدیل نکنید

همکاری با کارمندانی که همیشه می‌توان روی حضورشان حساب کرد، آرزوی هر مدیری است. کارمندی که رسیدگی کارهای شخصی و تفریح‌کردن اولویتش نیست و چه کاری برای انجام باشد و چه نه، ترجیح می‌دهد وقتش را در اتاق کارش بگذراند، اما کارمندانی که همیشه چراغ اتاقشان، بعد از تمام‌شدن ساعت کار روشن است، اغلب نمی‌دانند که خود را در معرض چه مشکلاتی قرار می‌دهند.

وقتی شما همیشه بعد از تمام‌شدن ساعات کار در اتاق‌تان حاضر هستید و رئیستان را به این شرایط عادت می‌دهید، چه اتفاقی می‌افتد؟ مدیری که همیشه به اضافه‌کاری‌کردنتان عادت کرده، نمی‌پذیرد که شما هم مثل کارمندهای دیگر، خارج از این اتاق زندگی شخصی خود را دارید و گاهی چاره‌ای جز رسیدگی به کارهای شخصی‌تان ندارید.

اگر نمی‌خواهید یک روز به‌موقع رفتن از اداره، مایه درگیری شما و رئیستان شود، از ابتدا او را به حضور مداومتان عادت ندهید. رئیستان باید بداند که اگر کار مهمی برای انجام‌دادن وجود داشته باشد، شما تنهایش نمی‌گذارید اما قرار هم نیست که در همه روزهای هفته و فارغ از شرایط کاری، شما تا چند ساعت بعد از تمام‌شدن وقت کاری، در اتاق کارتان حضور داشته باشید.

 ۲۴ ساعته در دسترس نباشید

شما می‌توانید حتی در روزهای تعطیل، در دسترس باشید و آماده پاسخ‌دادن به تلفن‌های کاری یا ارسال کارها از طریق ایمیل باشید. اگر به این شیوه کار کنید، رئیستان قطعا بیشتر از همکاران دیگرتان روی شما حساب خواهد کرد. اما مراقب باشید! همین رئیسی که به دلیل آمادگی ۲۴ ساعته شما برای کار‌کردن امروز به شما اهمیت می‌دهد، در صورتی که گاهی توان پاسخ دادن به تلفن‌هایش را نداشته باشید و در یک روز تعطیل امکان کار‌کردن روی پروژه‌ها را نداشته باشید، شما را پس خواهد زد.

نگذارید رابطه کاری شما با رئیستان و البته رابطه دوستانه‌ای که با او دارید، به حاشیه کشیده شود. شما یک کارمند وظیفه‌شناس یا نهایتا دوستی هستید که شرایط او را درک می‌کنید. همین! 

 چشم و گوش رئیس نباشید

نگذارید رابطه کاری شما با رئیستان و البته رابطه دوستانه‌ای که با او دارید، به حاشیه کشیده شود. شما یک کارمند وظیفه‌شناس یا نهایتا دوستی هستید که شرایط او را درک می‌کنید. همین! قرار نیست مثل یک ضبط صوت حرف‌های همکارانتان را به ذهن بسپرید و او را در جریان اتفاق‌هایی که در زمان رخ‌دادنشان حضور نداشته، بگذارید. یادتان نرود که نزدیکی شما به رئیستان نباید به قیمت از دست دادن اعتماد همکارانتان باشد. شما برای کار‌کردن در شرایط آرامش‌بخش، به همکارانی نیاز دارید که از شما حمایت می‌کنند و حضورتان در اتاق کار برایشان ارزشمند است.

 آچار فرانسه نباشید

شاید گاهی کمک‌کردن به رئیستان در انجام کارهایی که در لیست وظایف شما تعریف نشده‌اند، به بهبود رابطه شما و او کمک کند. اما نباید به‌خاطر نزدیک‌شدن به رئیستان، دامنه مسئولیت‌هایتان را از آنچه که به‌خاطرش در شرکت استخدام شده‌اید، گسترده‌تر کنید. اگر نمی‌خواهید بعد از چند ماه احساس قربانی‌شدن کرده و تصور کنید که در محیط کارتان از شما سوءاستفاده شده، بدون قرارداد مسئولیت تازه را برعهده نگیرید.

 جان‌فدا نباشید

برای صمیمی‌شدن با رئیستان، خود را قربانی اشتباهات او نکنید. چه مدیر شما در این مجموعه مشغول فعالیت باشد و چه نه، شما باید جایگاهی قابل اعتماد برای خود در شرکت بسازید. اگر برای به دست آوردن دل رئیستان، مسئولیت اشتباهات او را برعهده بگیرید، اعتماد مدیران ارشد سازمان از شما سلب خواهد شد و بالا رفتن‌تان از پله‌های ترقی، به حضور مدیرتان در این سازمان محدود خواهد ماند؛ مدیری که به‌خاطر فداکاری‌هایتان، به شما باج می‌دهد.

 مچ رئیستان را نگیرید

اگر برای جبران اشتباهات رئیستان، با او همراه شوید، بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد. اما بهتر است در زمان این همراهی، از صحبت‌کردن در مورد ناتوانی‌ها و اشتباهات او خودداری کنید. شاید رابطه شما با رئیستان صمیمانه باشد، اما نمی‌توانید بدون توجه به سلسله مراتب سازمان، از موضع بالا وارد شوید، او را سرزنش کنید یا اشتباهاتش را به رخش بکشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.