سئو در سال ۲۰۱۹

اطلاع از جدیدترین روندهای سئو و تغییرات آن

2

شاید دقیقا معلوم نباشد که در آینده چه تغییراتی در روندهای سئو ایجاد می‌شود اما فناوری‌های نوظهور و قدیمی‌تر کم‌کم تاثیر بسیار زیاد خود بر سئو را نشان می‌دهند حتی اگر اکنون چنین اتفاقی نیفتاده باشد اما در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تاثیر این روندهای سئو خواهیم بود.

سئو دائما در حال تغییر است و تا به خودمان می‌آییم، متوجه می‌شویم که هرچه تا به حال رشته‌ایم، پنبه شده. کلیدواژه‌هایی که چندین روز صرف تجزیه و تحلیلشان کردیم، دیگر اهمیت ندارند، الگوریتم‌هایی که با هزار زحمت از روش کار گوگل به دست آورده‌ایم، زمین تا آسمان تغییر کرده‌اند. بنابراین، اطلاع از جدیدترین روندهای سئو و تغییرات آن بسیار اهمیت دارد زیرا اگر از قبل با این تغییرات آشنا شویم، غافلگیر نخواهیم شد و شاید بتوانیم فکری به حال کنیم. به همین دلیل چند سؤال زیر مطرح می‌شود:

دنیای سئو در سال ۲۰۱۹ چه تغییری خواهد کرد؟ چه روندهای سئوی جدیدی ظهور خواهند کرد، کدام‌یک از روندهای قدیمی از دور خارج می‌شوند و کدام روندهای سئو در سال ۲۰۱۹ باقی خواهند ماند؟ برای پاسخ به این سؤالات در این مقاله به جدیدترین روندهای سئو در سال ۲۰۱۹ که بیشتر به کار شما می‌آیند، اشاره می‌کنیم.

جست‌وجوی صوتی حاکمیت خود را آغاز خواهد کرد

جست‌وجوی صوتی چند وقتی است که با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش بوده و هر روز برای کاربران محبوب‌تر می‌شود. کارشناسان بر این باورند که تا سال ۲۰۲۰، ۵۰ درصد تمام جست‌وجوهای کاربران، جست‌وجوی صوتی خواهد بود.

تعداد افرادی که از دستیاران صدا استفاده می‌کنند، سال به سال و با سرعت زیاد افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، ۳۵٫۶ میلیون آمریکایی از جست‌وجوی صوتی تلفن همراه خود، حداقل یک بار در ماه استفاده می‌کنند و در حال حاضر، یک نفر از هر ۶ آمریکایی در خانه خود اسپیکر هوشمند دارد.

اگرچه دنیای موتورهای جست‌وجو و روندهای سئو دائما در حال تغییر و تحول هستند، اما افزایش استفاده از جست‌وجوی صوتی هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین و مثبت‌ترین تغییرات است و که جست‌وجوی صوتی چیزی کاملا متفاوت بوده و به یک استراتژی بهینه‌سازی کاملا متفاوت نیاز دارد.

همچنین لازم است توجه داشته باشید که گوگل، پاسخ‌های کوتاه به سوالات جست‌وجوی صوتی را ترجیح می‌دهد: نتیجه و جواب معمولی به طور متوسط حدود ۲۹ واژه است.

جالب‌تر از آن ارتباط زیاد بین بهینه‌سازی جست‌وجوی صوتی و پاسخ‌های ویژه گوگل وجود دارد. همان پاسخ‌های کوتاهی که گاهی اوقات در بالای همه‌ نتایج جست‌وجو می‌بینید و در SERPها هیچ جایگاهی ندارند.

شاخص اول در موبایل

در ماه مارس سال ۲۰۱۸، گوگل بالاخره شروع به تغییر دادن و روی آوردن به شاخص اول موبایلی کرد. این شاخص در واقع به این‌صورت عمل می‌کند که در جست‌وجو با تلفن همراه رسپانسیو بودن و بهینه‌بودن یک وب‌سایت از نظر گوگل تاثیر در سئوی آن وب‌سایت در تلفن همراه دارد.

به این‌صورت که ممکن است وب‌سایتی در جست‌وجوی گوگل در یک کلمه خاص در کامپیوترهای شخصی لینک اول قرار گیرد اما به علت بهینه‌نبودن صفحات آن وب‌سایت برای تلفن همراه در تلفن همراه لینک اول نباشد.

نباید از این موضوع غافل شد زیرا دستگاه‌های تلفن همراه در حال حاضر تقریبا نصف ترافیک یک سایت را تشکیل می‌دهند و این عدد هنوز هم رو به افزایش است.

اما چرا این شاخص، یکی از روندهای سئو در سال ۲۰۱۹ شده است و برای طراحان وب دقیقا چه معنایی دارد؟ و آیا می‌توان انتظار داشت روندی مثل «شاخص جست‌وجوی صوتی» ایجاد شود؟ شاخص اول موبایلی کمتر از یک سال قدمت دارد و بنابراین، به‌راحتی نمی‌توان گفت که دقیقا این روند در آینده چه تاثیراتی خواهد داشت.

اما چیزی که در این روند مهم قلمداد می‌شود، سرعت و داشتن یک وب‌سایت رسپانسیو است؛ وب‌سایتی که نه‌‌تنها در دستگاه‌های موبایل کارکرد خوب و عالی داشته باشد، بلکه از سرعت بالایی برخوردار بوده و موبایل‌پسند باشد. به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین مشکلی که گوگل با وب موبایلی دارد، سرعت بارگذاری پایین وب‌سایت‌هاست و به همین دلیل می‌خواهد از نفوذ خود در بازار استفاده کند تا صاحبان وب‌سایت را وادار کند عملکرد بهتری داشته باشند.

سرعت یک وب‌سایت یکی از اجزای اصلی است که تجربه کاربری یک وب‌سایت را تشکیل می‌دهد و بهترین کاری که صاحبان وب‌سایت می‌توانند برای بهبود حضور آنلاین در وب انجام دهند، کاهش زمان بارگذاری و افزایش سرعت سایت در موبایل است.

ساخت وب‌سایت‌های موبایل‌پسند و خلق تجارب کاربری بهتر برای بازدیدکنندگان با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه ضروری است، چون اگرچه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه تغییراتی بعدا در شاخص اول موبایلی رخ می‌دهد اما آنچه که از سابقه‌ گوگل می‌شود فهمید، این است که وب‌سایت‌های شما باید دو ویژگی سهولت استفاده و قابلیت جست‌وجو و کاوش راحت را داشته باشند تا تجربه کاربری خوبی را برای کاربر خلق کرده و باعث افزایش سرعت سایت شود.

تاثیرگذاری فناوری بلاکچین بر سئو و SEM

ممکن است فکر کنیم که بلاکچین بیشتر به بیت‌کوین و ارز رمزنگاری‌شده و چیزهایی از این قبیل مرتبط باشد اما این تفکر اشتباه است و تاثیر بلاکچین بسیار فراتر از آن است.

به طور خلاصه، بلاکچین با هدف ثبت مطمئن و ایمن معاملات ایجاد شده و از آن می‌توان برای معاملاتی (به دلیل ارتباط بین آگهی‌دهندگان و صاحبان وب‌سایت) که در موتورهای جست‌وجو اتفاق می‌افتد، استفاده کرد.

گوگل که در اینجا به عنوان واسطه بین تبلیغ‌کننده و صاحب‌وب سایت عمل می‌کند، به این دو گروه کمک می‌کند به یکدیگر اعتماد کنند به طوری که تمام این معاملات به آرامی انجام شود.

اما بلاکچین دقیقا به چه معناست؟ بلاکچین می‌تواند با ۱۰۰ درصد دقت تایید کند که یک کاربر دقیقا همان کسی است که خود او می‌گوید.

بلاکچین تشخیص می‌دهد که تبلیغ را چه کسی مشاهده کرده است: یک فرد واقعی یا یک روبات. علاوه بر این، صاحبان وب‌سایت می‌توانند اطمینان یابند که تنها برای کلیک‌های واقعی برای وب‌سایت خود پول می‌پردازند. بنابراین همه اینها به کاهش فریب و کلاهبرداری‌های تبلیغاتی کمک می‌کند.

البته، این فناوری نه‌تنها بر درآمد حاصل از تبلیغ گوگل اثر می‌گذارد، بلکه به طور کلی بر سئو نیز تاثیرگذار است. هم‌اکنون، مایکروسافت و دیگر شرکت‌های بزرگ با سیستم‌های هویت مبتنی بر بلاکچین Blockstack Labs و ConsenSys کار می‌کنند که به بهبود خدمات و اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند.

با استفاده از طرح نشانه‌گذاری جاسازی شده نیز وب‌سایت‌ها می‌توانند هویت بازدیدکنندگان خود را ثبت کنند یا حتی با کمک آن می‌توان محاسبه کرد که کدام بازدیدکنندگان کمک کرده‌اند یک پست خاص به محتوایی باارزش تبدیل شود و چه اقداماتی انجام داده‌اند. همه‌ این موارد جزو عوامل رتبه‌بندی در موتورهای جست‌وجو بوده و وب را به یک محیطی قوی‌تر و سازنده‌تر تبدیل می‌کند.

ظهور بهینه‌سازی جست‌وجوی آمازون

بسیاری از متخصصان سئو، بهبود و رشد عظیم بهینه‌سازی جست‌وجوی آمازون (Amazon Search Optimization ) را در سال جاری انتظار دارند. طبق مطالعه‌ شرکت کنشو (Kenshoo) روی مصرف‌کنندگان آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه، ۷۲ درصد خریداران از آمازون برای پیداکردن محصولات خود استفاده می‌کنند.

جالب‌تر اینکه آنها متوجه شدند که در واقع، ۵۶ درصد مصرف‌کنندگان قبل از اینکه به سراغ سایت‌های دیگر بروند، ابتدا در آمازون به جست‌وجو می‌پردازند. علاوه بر این، آنها فقط به دنبال یافتن محصولات نبوده بلکه هرچیزی که نیاز داشتند (نقد و بررسی محصولات، پیشنهاد محصولات مشابه و همه‌ محصولات دیگری که ممکن است به آن علاقه‌مند باشند) را در آمازون جست‌وجو می‌کردند و در صورتی که چیزی پیدا نمی‌کردند به سراغ گوگل می‌رفتند.

به عبارت دیگر، آنها در واقع، به موتور جست‌وجوی دیگری برای یافتن آنچه نیاز دارند یا می‌خواهند بخرند، نیاز آنچنانی ندارند و همچنین تحقیقات مناسب و لازم را قبل از تصمیم‌گیری برای خرید انجام می‌دهند.

این اتفاق قطعا تهدیدی بسیار بزرگ برای گوگل و تبلیغات گوگل است. اگر مردم کمتر محصولات موردنیاز خود را در گوگل جست‌وجو کنند، بر درآمد و تبلیغات گوگل تأثیر زیادی خواهد گذاشت. طبق جدیدترین داده‌های حاصل از گزارش جهانی تحقیقات خرید مصرف‌کننده BigCommerce، وقتی که صحبت از خرید می‌شود مردم آمازون را به دلیل راحتی، قیمت و سهولت حمل‌ونقل ترجیح می‌دهند.

شبیه این اتفاق برای وب‌سایت‌های مطرح فروشگاهی در ایران نیز افتاده است، به طوری که در حال حاضر بسیاری از افراد برای پیداکردن محصول مورد نیاز خود به جای جست‌وجو در گوگل، در دیجی‌کالا یا بامیلو محصولشان را جست‌وجو می‌کنند.

نتیجه‌گیری

همین حالا هم تغییرات زیادی در دنیای دیجیتال از جمله در روندهای سئو و بهینه‌سازی موتور جست‌وجو رخ می‌دهد که گاهی اوقات هیجان‌انگیز و کمی ترسناک است.

شاید دقیقا معلوم نباشد که در آینده چه تغییراتی در روندهای سئو ایجاد می‌شود اما فناوری‌های نوظهور و قدیمی‌تر کم‌کم تاثیر بسیار زیاد خود بر سئو را نشان می‌دهند حتی اگر اکنون چنین اتفاقی نیفتاده باشد اما در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد تاثیر این روندهای سئو خواهیم بود.

اما شما فکر می‌کنید بزرگ‌ترین تغییرات و روندهای سئو چه خواهند بود؟ انتظار دارید چه تغییراتی در سئو در سال ۲۰۱۹ ایجاد شود؟ کدام یک برای شما هیجان‌انگیزتر است؟

2 دیدگاه
  1. sara می‌گوید

    شاخص اول موبایل : ))))))))))))))))))))))))))))) یعنی همین یه تیتر که به چشمم خورد ترجیح دادم ادامه ندم. شما که این همه ادعا دارید لااقل بدید یه کسی که متخصص و کارشناسه بخونه مطالبتون رو بعد منتشر کنید. یه ترجمه ضعیف و دم دستی از این مطلب: https://www.forbes.com/sites/lilachbullock/2019/01/10/these-are-the-biggest-seo-trends-of-2019

  2. انتشارات مبتکران می‌گوید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.