زیبایی معیوب اثاثیه‌ سازگار با محیط زیست

0

نیکول واکلی را به عنوان امپراطور اثاثیه سازگار با محیط زیست در هنگ‌کنگ می‌شناسند. او موجب تعمیق پایدار ریشه‌های حیات درختان شده. این فرد اثرگذار در حوزه زندگی سازگار با محیط زیست اینک شعبی را در آمریکا نیز ایجاد کرده و کسب‌و‌کار خود را «درخت» نامیده است. نیکول که سابق بر این به کار وکالت مشغول بود، در یک تغییر جهت ناگهانی کسب‌و‌کار بین‌المللی اثاثیه سازگار با محیط زیست را در سال ۲۰۰۵ شروع کرد. او تا پیش از این سابقه و تجربه‌ای در کسب‌و‌کار نداشت اما می‌گوید: «در درون خودم می‌دانستم که این کار شکست نخواهد خورد.» اما چنین تغییر جهت در برنامه کاری می‌توانست یک قمار واقعی باشد. گرچه گزارش مالی شرکت او در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که معادل ۷۷٫۳ میلیون دلار هنگ‌کنگ که تقریبا برابر با ۹٫۹ میلیون دلار آمریکاست، درآمد داشته. در همین حال او تعداد ۶۵ کارمند در ۳ فروشگاه خود در هنگ‌کنگ دارد و ۱۳ نفر نیز در شعبه دیگر فروشگاه او در تاکومای واشنگتن کار می‌کنند. در ژانویه سال ۲۰۱۸ بازار کسب‌و‌کار درخت در هنگ‌کنگ رشدی معادل ۷٫۷ میلیون دلار آمریکا را نشان داد که این رشد از طریق عرضه عمومی سهام انجام شده و هدف از آن تامین منابع مالی جدید برای توسعه این فعالیت در هنگ‌کنگ بوده است. قطعات سازگار با محیط زیست، از مواد بازیافتی تولید می‌شوند. خانم واکلی آن را «زیبایی معیوب» می‌خواند. این مواد از قایق‌های چوبی تخریب‌شده، کاغذهای بازیافتی و مواد مشابه تهیه می‌شود. او شبکه گسترده‌ای از همکاران را ایجاد کرده که شامل هنرمندان آسیایی و آمریکایی است که این محصولات را در دسته‌های کوچک تولید می‌کنند. خانم واکلی خود را به این شیوه کار متعهد می‌داند و معتقد است که تکیه بر مواد بازیافتی منجر به حفظ درختان و محیط زیست می‌شود.

واکلی در یک روستای کوچک خارج از لندن متولد شده و رشد یافته است؛ روستایی که یک کلیسا و یک رستوران عمومی و یک فروشگاه عتیقه‌فروشی داشت. او در هربار عبور از مقابل این فروشگاه درگیر تخیلات خود می‌شد و وقتی‌که والدینش از او پرسیدند که در بزرگسالی چه کاری را برای خود در نظر گرفته‌ای، پاسخ داد «یک فروشگاه کوچک خاطره‌انگیز و رویایی اثاثیه منزل» مانند آنچه که در نزدیک خانه دوران کودکی‌اش دیده. البته گذشت زمان او را در مسیر دیگری قرار داد‌ و به عنوان یک حقوقدان مشغول تحصیل شد و در سال ۱۹۹۴ گواهی پایان تحصیلات حقوق خود را دریافت کرد‌ و در یک موسسه حقوقی معتبر در لندن مشغول به کار شد. اما گذشت زمان نشان داد که رضایت لازم را از کارش کسب نمی‌کند و متقاضی انتقال به هنگ‌کنگ شد؛ شهری که تا آن زمان ندیده بود، اما به او کمک می‌کرد که بال‌هایش را بگشاید و چیزهای بیشتری از دنیا را ببیند.  چند هفته پس از آن، در سال ۲۰۰۰ او در هنگ‌کنگ ساکن شده بود. این جابه‌جایی برای او به‌منزله یک تغییر بزرگ بود و شیفته سرعت، تنوع‌ و روح حاکم بر این شهر شد. در همین‌حال درگیر پرونده‌های بزرگی شد و به خاطر موفقیت‌هایش، عنوان جوان‌ترین وکیل پیشتاز را هم کسب کرد. اما خودش در این‌باره می‌گوید: «همین نکته از درون من را تحت فشار قرار می‌داد و موجب شد که یک گام به عقب برگردم و در درون خودم تعریف موفقیت را بیابم‌ و البته آن شامل برنده‌شدن در پرونده‌های حقوقی نبود.» و این نشان داد که پس از سال‌ها او همچنان رویای کودکی خود برای داشتن یک فروشگاه اثاثیه را در سر دارد‌ و در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت که این رویا را تبدیل به واقعیت کند و همه پس‌انداز خود را صرف اجاره‌بهای نخستین ماه بهترین محل برای فروشگاهش درخت کرد. نیکول قطعات تولیدشده را از خانواده‌های نجار در سراسر آسیا خریداری می‌کرد، او این افراد را در جریان مسافرت‌هایش شناخته بود. اما در ابتدا اثاثیه‌اش در شهر به سختی فروش می‌رفت چرا که در آن زمان ذائقه زیبایی‌شناسی مردم هنگ‌کنگ به محصولات بی‌نقصی که به صورت انبوه تولید شده باشند، گرایش داشت. به همین دلیل او در سال نخست، تنها کارمند شرکت درخت بود. 

اما به‌تدریج مردم راه فروشگاه او را یافتند و به آنچه که در آنجا می‌دیدند، علاقه‌مند شدند. حتی تنها کارمند شرکت‌بودن هم برای خودش منافعی داشت. درک درست از مشکلاتی که کارکنان بعدی با آن مواجه خواهند شد، در کنار آموختن راه‌های انجام همه امور، نتیجه این دوره از کار بود. او در خلال یک‌سال کارش را توسعه داد و همزمان با شریک و دوستش ازدواج کرده و در سال ۲۰۰۶ در دوره انتظار تولد نخستین فرزندش، در حال تاسیس دومین شعبه از فروشگاهش نیز بود. تاسیس دومین شعبه موجب شد تا فروشگاه درخت در هنگ‌کنگ به خوبی شناخته شود‌ و در طی سال بعد او به دنبال محل جدیدی برای فروشگاهش رفت و موفق شد محلی به وسعت ۲۵۰۰ فوت مربع را که قبلا در اختیار یک کارخانه سیم کارت بود، در اختیار بگیرد. محل جدید از مجموع دو فروشگاهی که تا آن‌زمان در اختیار داشت هم بزرگ‌تر بود. این جابه‌جایی برای او و درخت یک موفقیت دیگر به حساب می‌آمد و با تکمیل برنامه بازسازی درخت به محل جدید منتقل شد. این تغییر او و شرکتش را آنچنان قدرتمند کرده بود که بتواند در سال ۲۰۰۸ به استرالیا منتقل شود و کسب‌و‌کارش را از راه دور اداره کند. خودش در این‌باره می‌گوید: «می‌خواستم فرزندانم در طبیعت رشد کنند؛ چیزی که مادر زمین به آنها عرضه می‌کند، در حیاط پشت خانه پابرهنه بدوند؛ چیزی که در هنگ‌کنگ مقدور نیست.» نیکول و خانواده‌اش در سال ۲۰۱۵ به آمریکا منتقل شدند، این در حالی بود که او تقاضاهای زیادی برای عرضه حق امتیاز از طرف رهبران کسب‌و‌کارهای محلی دریافت می‌کرد. وقتی که در سال ۲۰۱۵ وارد منطقه واشنگتن شد، دریافت که تصمیم درستی گرفته چرا‌که در آن منطقه ذهنیتی حساس درباره ارتباط با طبیعت و زندگی در طبیعت وجود دارد‌ و در انتها، او در سال ۲۰۱۸ شعبه جدیدش را در محلی تاریخی در منطقه تاکوما تاسیس کرد‌ و همچنان علاقه‌مند به تاسیس شعب بیشتر در این منطقه است. او مشتاق است که اثاثیه تولید خود و فلسفه زندگی پایدار در طبیعت را به سایر بخش‌های آمریکا نیز ببرد‌ و امیدوار است که به آنها نیز این فرصت را بدهد که در بخش‌هایی از دنیا تغییراتی ایجاد کنند.

شرکت درخت از سال ۲۰۱۰ تا‌کنون در کشت بیش از ۷۷هزار اصله درخت در سراسر دنیا مشارکت کرده. همچنین به محض شروع به کار در آمریکا با یک موسسه آمریکایی مستقر در واشنگتن نیز همکاری داشته که تلاش‌هایی برای حفاظت از زمین می‌کند. خانم واکلی در کنار توسعه کسب‌و‌کارش، به تعهد خود برای حفظ طبیعت و کار با صنعتگرانی که از مواد بازیافتی استفاده می‌کنند، پایبند بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.