راهکارهای تبلیغاتی غول الکترونیک جهان

0

کیفیت محصول و داشتن ارتباط قوی با مشتریان ازجمله اهداف اساسی برند سونی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی جهان است، به گونه‌ای که فعالیت‌های بازاریابی این برند را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و استراتژی‌های بازاریابی آن را در جهت ارتباط بیشتر با مشتریان، یافتن پاسخ از آنها و درنهایت بالا بردن کیفیت محصول هدایت کرده است. تبلیغات سنتی در کنار حضور در فضای اینترنتی، دو شاخه مهم بازاریابی برند سونی هستند که در این گزارش سعی می‌شود بیشتر به وجه دیجیتال آنها توجه شود. ضمن اینکه اهداف اساسی این کمپانی نیز در قالب فعالیت‌های بازاریابی آن بررسی می‌شوند.

 راهکارهای تبلیغاتی غول الکترونیک جهان

سونی برندی نام‌آشنا در زمینه تولید لوازم الکترونیکی پیشرفته در جهان است که محصولات متنوعی مانند گوشی‌های همراه، لوازم الکترونیکی منزل، سرگرمی‌های کامپیوتری و… تولید می‌کند. این شرکت که در سال ۱۹۴۶ در ژاپن راه‌اندازی شد، در حال حاضر یکی از برندهای برتر محصولات الکترونیکی در جهان است و دستگاه‌های رادیویی، تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای و تلفن‌های همراه ازجمله محصولات عمده این کمپانی هستند. گروه بازاریابی برند سونی طیف گسترده‌ای از شیوه‌های تبلیغاتی را به کار می‌برد، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغ در مجلات و رسانه‌های چاپی، استفاده از ایمیل مخاطبان و حضور در شبکه‌های اجتماعی ازجمله راهکارهای بازاریابی برند سونی هستند که به صورت گسترده‌ای از همه آنها استفاده می‌شود. ضمن اینکه راهکارهای اصلی این شرکت که همان اهداف اساسی آن هستند نیز کاملا از سوی کارمندان آن رعایت می‌شوند. کیفیت محصولات ارائه‌شده و ارتباط موثر با مشتریان و حفظ تعامل با آنها ازجمله اهداف این شرکت است که سرلوحه برنامه‌های تبلیغاتی آن قرار گرفته‌اند. 

 استراتژی خاص قیمت‌گذاری

ازجمله راهکارهای مهم بازاریابی در جهان، شیوه قیمت‌گذاری بر روی محصولات است که طیف مخاطبان آن را مشخص می‌کند. در همین راستا یکی از استراتژی‌های قابل‌توجهی که کمپانی سونی در ارائه محصولات خود به کار گرفته و در آن موفق شده، تمایزی است که در زمینه قیمت‌گذاری نسبت به دیگر رقبای خود ایجاد کرده است. نحوه قیمت‌گذاری این کمپانی به گونه‌ای است که عموما سطح متوسطی از قیمت را در نظر می‌گیرد و این در حالی است که محصولات ارائه‌شده نیز از کیفیت لازم برخوردارند. با در نظر گرفتن قیمت متوسط برای یک محصول، گروه مصرف‌کنندگان آن بیشتر می‌شود و درنهایت خرید بیشتری را در پی خواهد داشت. البته این بدان معنا نیست که تمام محصولات این برند به این شیوه قیمت‌گذاری می‌شوند، چراکه محصولاتی که گزینه‌های کاربردی‌تری داشته باشند، قطعا قیمت بالاتری نیز خواهند داشت اما نکته مهم این است که حجم گسترده‌ای از محصولات این برند با استراتژی فوق قیمت‌گذاری می‌شوند.

 کیفیت محصول، هدف اساسی

ارائه یک محصول باکیفیت از دغدغه‌های اصلی گروه تولیدی سونی است، به‌گونه‌ای که کار تولید با خرید محصول از سوی مشتری تمام نمی‌شود، بلکه با پیگیری محصول ادامه می‌یابد و این پیگیری تا جایی ادامه می‌یابد که محصول مذکور به دور انداخته شود و یا بازیافت ‌شود. این بدان معناست که از زمان تولید یک کالا تا رسیدن آن به دست مشتری، تیم بازاریابی این کمپانی وضعیت آن را در دست مشتریان خود پیگیری می‌کند و به دنبال یافتن نیازها و علایق مشتریان خود هستند. بر این اساس داشتن یک رابطه طولانی‌مدت با مصرف‌کنندگان ازجمله اهداف مهم این برند در استراتژی‌های بازاریابی است که کمک شایانی به بهبود کیفیت محصولات آن خواهد کرد.

 برنامه کنترل کیفیت

از آنجایی که کیفیت محصولات تولیدشده از اهداف اساسی این کمپانی است، یکی دیگر از اقدامات برند سونی در ارتباط با مشتریان داشتن برنامه کنترل کیفیت است، به این معنا که بازخورد مشتریان از نحوه کیفیت محصولات و میزان رضایت‌مندی آنها را به صورت دقیق کنترل می‌کند. در دنیای آنلاین امروز، یافتن بازخورد مشتریان کار چندان سختی نیست و دیگر نیاز به تحقیقات میدانی و طراحی پرسش‌نامه‌ به صورت سنتی نیست. ایمیل، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و… همه از گزینه‌های قابل‌دسترسی هستند که برند سونی از طریق آنها می‌تواند با مشتریان خود در ارتباط باشد و میزان رضایت‌مندی آنها را از کیفیت محصولات خود ارزیابی کند.

 مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری نیز یکی از استراتژی‌های مهم برند سونی به شمار می‌رود که در راستای اهداف اساسی این شرکت مبنی بر رضایت مشتری شکل گرفته است. از آنجایی که حفظ مشتری و جلب اعتماد او از اهداف اساسی همه شرکت‌های تولیدی است، برند سونی نیز سعی می‌کند با داشتن ارتباط موثر با مشتریان خود، آنها را برای همیشه به‌عنوان مصرف‌کننده وفادار حفظ کند. در همین راستا نیز از شکایات، نظرات و پیشنهاد‌های مشتریان خود به‌شدت استقبال می‌کند و سعی دارد در وب‌سایت‌ها و صفحات اجتماعی خود، ارتباط موثر و دوستانه‌ای با مخاطبانش داشته باشد. همچنین یکی از اقدامات ارزشمند برند سونی در ارتباط بیشتر با مشتریان، ارائه برنامه‌های آموزشی در فضای آنلاین است که بازخورد مفیدی در میان مصرف‌کنندگان داشته است. دنیای اینترنت این فرصت را نیز در اختیار برند سونی قرار داده که بتواند به‌صورت آنلاین با مشتریان خود در تماس باشد و خدمات پشتیبانی و آموزشی متنوعی را به آنها ارائه دهد. پاسخ به سوالات مصرف‌کنندگان، ارائه آموزش‌های خودکار در زمینه استفاده از محصولات و… ازجمله اقدامات برند سونی در زمینه پشتیبانی آنلاین است.

 استفاده از شبکه‌های اجتماعی به منظور تبلیغات دیجیتال

در دنیای امروز که بسیاری از افراد وقت قابل‌توجهی از زمان روزانه خود را در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، حضور فعال در اینترنت می‌تواند یکی از استراتژی‌های مهم بازاریابی باشد. کمپانی‌ها می‌توانند با صرف هزینه‌های کمتر به معرفی و تبلیغ محصولات خود بپردازند و طیف بیشتری از مخاطبان را نیز در اطراف خود داشته باشند. بر همین اساس استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از راهکارهای اصلی برند سونی در زمینه تبلیغات دیجیتال به شمار می‌رود. فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و… ازجمله صفحات اجتماعی پرکاربردی هستند که برند سونی در آن‌ها صفحات متعددی داشته و کاربران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. به طور مثال از آنجایی که محصولات شرکت سونی بسیار متنوع هستند، این برند در شبکه اجتماعی فیس‌بوک صفحات متعددی برای معرفی محصولات خود دارد. جالب است بدانید که میزان طرفداران این برند در فیس‌بوک نشان‌دهنده میزان محبوبیتی است که در بین مردم جهان دارد. صفحه مربوط به پلی‌استیشن‌های تولیدشده توسط این برند، با داشتن بیش از ۳۲ میلیون نفر طرفدار، یکی از محبوب‌ترین صفحه‌های این برند در فیس‌بوک است. از آنجایی که یافتن بازخورد مشتریان از اهداف اساسی برند سونی است، بررسی میزان علاقه‌مندی کاربران و تعداد نظرات و پسندهایی (لایک) که هریک از پست‌های این صفحات دریافت می‌کنند، می‌تواند کمک قابل‌توجهی به شناخت مشتریان و علایق و نیازهای آنها کند. در توییتر نیز برند سونی حساب‌های کاربری متعددی دارد و در هریک از آنها به معرفی محصولات جدید، قابلیت‌های آنها و پخش ویدئوهای تبلیغاتی خود می‌پردازد. جالب است بدانید که صفحه مربوط به پلی‌استیشن در توییتر نیز مانند فیس‌بوک بیشترین طرفداران را دارد. ازجمله اقدامات مهم سونی در استفاده از شبکه اجتماعی توییتر به‌عنوان ابزار تبلیغاتی، ارائه برنامه‌های پشتیبانی و آموزشی به کاربران است که به طور ویژه‌ای به پاسخگویی و رفع مشکلات مشتریان می‌پردازد. همچنین جالب است بدانید که برند سونی در صفحات اجتماعی خود اقدام به برگزاری مسابقه بین مشتریان کرده و جوایزی را نیز برای آنها در نظر می‌گیرد که این راهکار نیز ازجمله استراتژی‌های تشویقی برند مذکور به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.