دومینوی دریافت مجوزها به مشتریان استارتاپ‌ها هم رسید!

0

در جلسه‌ای که نمایندگان دادستانی با بانک مرکزی و انجمن فین‌تک داشتند، تاکید شده است که مشتریان فین‌تک‌ها برای دریافت سرویس از پرداخت‌یارها ملزم به دریافت جواز کسب از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. در این جلسه علاوه بر نمایندگان انجمن فین‌تک و بانک مرکزی و دادستانی، شاپرک، پلیس فتا، بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات هم حضور داشتند. در رابطه با این تصمیم، گفت‌وگوی کوتاهی با میلاد جهاندار، بنیانگذار باهمتا داشتیم.

به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، جهاندار در رابطه با این تصمیم که کاربران فین‌تک‌ها برای دریافت مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی باید اقدام کنند، می‌گوید: «در چنین شرایطی، کاربر من برای استفاده از سرویسی که به او ارائه می‌دهم، می‌آید و من باید به او بگویم شما نمی‌توانید از سرویس‌های من استفاده کنید! این همان کاربری است که من برای او زمان زیادی گذاشتم، هزینه متحمل شدم و با تبلیغات او را جذب کردم؛ حالا نباید اجازه دهم که از خدمات من استفاده کند تا زمانی‌که از اتحادیه مجوز دریافت نکرده باشد. در چنین شرایطی که ما در کشورمان با مشکلات اقتصادی و اشتغالی زیادی روبه‌رو هستیم چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود و چنین اقداماتی باید صورت گیرد.» 

او در ادامه اشاره می‌کند: «علاوه بر تمام این موارد، قوانین زیادی وجود دارد که بر مجوززدایی تاکید می‌کند، در چنین شرایطی من باید به مشتری خودم بگویم که باید مجوز بگیری تا سرویس به تو ارائه دهم.»

موسس باهمتا در مورد نتیجه این اقدام هم می‌گوید: «اتفاقی که در نهایت می‌افتد این است که کاربر من رها می‌شود چون باید مبلغ یک میلیون تومان پرداخت کند و روال زمانبری را پشت سر بگذارد تا بتواند از اتحادیه، مجوز موردنظر را دریافت کند. آیا دلیل و منطقی وجود دارد که طبق آن گفته شود چنین امری مفید و انجام‌شدنی است و ضربه‌ای متوجه کسب‌وکارها نمی‌شود؟»

 

  •   علت این تصمیم چیست؟

او اشاره می‌کند: «‌دوستان برای وجود این مجوز، استناد می‌کنند به بند قانون. در مقابل آن هم قانون برای مجوززدایی کم نداریم؛ چرا آنها را نمی‌بینند؟ چرا قانون را سلیقه‌ای انتخاب می‌کنند؟

چرا آنجایی که قانون شرایطی برای انحصاری‌شدن به وجود می‌آورد، که به هر عنوانی که شده است از کاربر من پول بگیرند، دیده و لازم‌الاجرا می‌شود؟ واضح است که کاربر من این پول را نمی‌دهد و قطعا از سرویس خارجی و غیرشفاف یا سرویس دیگری استفاده می‌کند و این روند قطعا هزینه زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند.»

  •    آیا امنیت می‌تواند تضمینی داشته باشد؟

بنیانگذار باهمتا اشاره می‌کند یکی دیگر از مواردی که به آن اشاره می‌کنند، مسئله امنیت است. با وجود اینکه هیچ‌کدام از مواردی که وجود دارد، ناقض بحث امنیت نیست، در این کشور بیشتر از هر قشری، امنیت برای ما مهم است. تنها بازی با کلمات و الفاظ است اگر بگوییم مسئله حفظ امنیت است، آیا اتحادیه مسئولیت امنیت را برعهده می‌گیرد؟ آیا می‌توانیم با وجود این‌همه درگاه مشکل‌دار بگوییم که ای‌نماد توانست امنیت را برعهده بگیرد؟ به صورت مستند آمار هست که بیشترین نرخ درگاه‌های قمار روی ای‌نماد بود. اگر واقعا اقتصاد و رشد و پیشرفت در کشور برایمان مهم است باید از تجربیات گذشته درس بگیریم نه اینکه در ظاهر ژستی بگیریم و سیاست ما‌ پشت پرده به صورت دیگری باشد.»

  •   متولی امور فین‌تک‌ها کیست؟

او ادامه می‌دهد: «من یک کسب‌وکار هستم و باید فعالیت اقتصادی داشته باشم و امنیت را هم به صورت کامل لحاظ می‌کنم و استانداردهایی که در کشور و در دنیا وجود دارند را به صورت کامل رعایت می‌کنم ولی در نهایت هدف من فعالیت اقتصادی و کسب درآمد است. متولی فین‌تک‌ها به صورت کامل بانک مرکزی است و برای آنها چارچوب خاصی مشخص کرده و تمامی قوانین مربوط به آن مشخص شده است. بر اساس قوانین پولی کشور هر فعالیت پولی در کشور باید زیر نظر بانک مرکزی باشد. اگر بخواهم مثالی بزنم، مثل این است که به رانندگان اسنپ و تپ‌سی بگوییم اگر راننده‌ای می‌خواهد در آن سرویس‌ها فعالیت کند باید مجوزی دریافت کند و به ازای هر مجوز یک میلیون تومان پرداخت کند. اینجا ضرر اصلی متوجه چه کسی می‌شود؟ مطمئنا اسنپ و تپ‌سی!»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.