دانشجویار ؛ ورود آسان‌تر به بازار کار

0

دانشجویار استارتاپی است که با هدف آموزش دانشجویان برای ورود به بازار کار توسط صادق پاسبان و علی‌اصغر تقی‌زاده در شهر بیرجند راه‌اندازی شده است. شعار دانشجویار پلی برای ورود به بازار کار است. به عبارت بهتر، فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر نیاز به آموزش‌هایی دارند که برای ورود به بازار کار آماده شوند

دانشجویار به نشانی daneshjooyar.com استارتاپی است که با هدف آموزش دانشجویان برای ورود به بازار کار توسط صادق پاسبان و علی‌اصغر تقی‌زاده در شهر بیرجند راه‌اندازی شده است.

صادق پاسبان ۳۱ ساله و متولد بیرجند است. او ارشد کامپیوتر از دانشگاه خوارزمی تهران دارد و در حال حاضر عضو هیات علمی گروه کامپیوتر دانشگاه بیرجند است.علی‌اصغر تقی‌زاده نیز متولد ۷۲ در شهر طبس است و لیسانس کامپیوتر دارد.

صادق می‌گوید:

‌قبل از راه‌اندازی استارتاپ دانشجویار با اعضای فعلی تیم دانشجویار شرکتی داشتیم که در زمینه برنامه‌نویسی و آموزش فعالیت می‌کردیم.

در حین پروژه‌هایی که انجام می‌دادیم، متوجه ‌خلأ دانش فنی در حوزه کامپیوتر شدیم. همچنین از آنجایی که من در دانشگاه با دانشجویان زیادی سر‌وکار داشتم، می‌دیدم خلأیی بین دانشگاه و بازار کار وجود دارد و دانش فنی مورد نیاز دانشجویان برای ورود به بازار کار در کتب درسی دانشگاهی وجود ندارد و دانشجویان نمی‌توانند صرفا با سر کلاس نشستن، خودشان را برای ورود به بازار کار در رشته‌های فنی از جمله کامپیوتر آماده کنند.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم سامانه‌ای ایجاد کنیم که در آن با بارگذاری اطلاعات مفید فنی در قالب فایل‌های ویدئویی، دانشجویان بتوانند دانش خود را در این حوزه بالا ببرند و برای ورود به بازار کار آماده شوند.

در سال ۹۱ زمانی که کار را شروع کردیم، در اینترنت آموزش مبتنی ویدئو مانند الان وجود نداشت و نگهداری و تولید ویدئو در فضای اینترنت پر‌هزینه بود و استانداردی هم وجود نداشت. با این وجود، ما کار را دنبال کردیم و استانداردها را ایجاد کردیم تا به نقطه‌ای که الان در آن قرار داریم، رسیدیم.

شعار دانشجویار پلی برای ورود به بازار کار است. به عبارت بهتر، فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر نیاز به آموزش‌هایی دارند که برای ورود به بازار کار آماده شوند

  • دانشجویار را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

شعار دانشجویار پلی برای ورود به بازار کار است. به عبارت بهتر، فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر نیاز به آموزش‌هایی دارند که برای ورود به بازار کار آماده شوند.

بر همین اساس هدفی که در دانشجویار دنبال می‌کنیم، این است که هر کسی که قصد ورود به بازار آی‌تی را دارد یا می‌خواهد استارتاپی راه بیندازد، بتواند آموزش‌های مورد نیاز خود را در این حوزه در دانشجویار به‌دست بیاورد.

تفاوتی که در آموزش‌های ما در دانشجویار با آموزش‌های آموزشگاه‌ها وجود دارد هم همین است که ما آموزش‌های آمادگی برای بازار کار را به افراد ارائه می‌دهیم و علاوه بر این آموزش‌ها، بر‌خلاف آموزشگاه‌ها توسط افراد آکادمیک تدریس نمی‌شود بلکه مدرسان ما خودشان در بازار کار حضور دارند و از نیازهای این بازار آگاه هستند و به تناسب نیازهای بازار آموزش‌ها را ترتیب می‌دهند.

  • آموزش‌ها در دانشجویار شامل چه مواردی می‌شود؟

در دانشجویار آموزش‌ها به ۳ دسته کلی آموزش‌های دانشگاهی(آموزش‌های کمک‌درسی)، آموزش‌های کنکوری و آموزش‌های مورد نیاز بازار کار تقسیم می‌شوند.

آموزش‌های بازار کار همه نیازهای آموزشی از جمله آموزش برنامه‌نویسی، شبکه، گرافیک، بازی‌سازی، هک و امنیت و غیره را شامل می‌شود.

به عنوان مثال، برای سایت دیجی‌کالا ۱۰۰ ساعت ویدئو آماده کرده‌ایم تا فقط با یک زبان PHP این سایت را آموزش دهیم تا اگر کسی می‌خواهد سایتی مشابه دیجی‌کالا را راه بیندازد، بتواند این کار را انجام دهد که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد محتوا همچنان رایگان ارائه می‌شود و متوسط قیمت دوره‌ها نیز حدود ۲۰ هزار تومان است.

  • چه معیاری برای انتخاب مدرسان دارید و چطور با آنها همکاری می‌کنید؟

مدرسان دانشجویار براساس تجربه‌ای که در بازار کار دارند و اینکه صاحب سبک هستند، انتخاب می‌شوند و موقعیت مکانی که در آن حضور دارند و یا اینکه چه سنی دارند، برای ما ملاک نیست.

به عنوان مثال، مدرسانی داریم که از نقاط دورافتاده و یا در روستا‌ها به تدریس می‌پردازند و دانش خوبی دارند. به عبارت بهتر، هر فرد با‌تجربه‌ای می‌تواند در دانشجویار تولید‌کننده محتوا باشد.

پس از اینکه مدرسان در سایت دانشجویار ثبت‌نام کرده و رزومه نمونه کارهای خود را ارسال کردند، پس از تایید می‌تواند به دو شکل حق‌الزحمه‌ای و درصدی با ما همکاری داشته باشد. در حالت درصدی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد به عنوان حق‌الزحمه از فروش محتوا به مدرس پرداخت می‌شود‌ و در حال حاضر حدود ۵۰۰ مدرس در سامانه وجود دارند که از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر فعال هستند.

  • تا‌کنون دانشجویار چه تعداد کاربر جذب کرده است؟

در ابتدای کار به مدت ۷ ماه تمام محتوا‌ها در دانشجویار به صورت رایگان در دسترس بود و موفق شده بودیم که روزانه حدود ۱۰ هزار بازدید‌کننده جذب کنیم.

به‌تدریج کار برایمان جذاب‌تر می‌شد و کار را جدی‌تر دنبال می‌کردیم تا اینکه در حال حاضر حدود ۷۵هزار دانشجو در دانشجویار ثبت‌نام کرده‌اند‌‌ و تا‌کنون حدود ۲۰۰۰دوره آموزشی در سایت قرار گرفته‌ که هر کدام شامل چندین ساعت آموزش است.

  • الان در چه مرحله‌ای هستید؟ به مرحله‌ای از درآمدزایی رسیده‌اید که درآمدها، هزینه‌ها را پوشش دهد؟

در حال حاضر در مرحله مطلوبی از درآمدزایی هستیم و به ثبات رسیده‌ایم و ۲۰ نفر نیروی ثابت داریم که حقوق‌بگیر هستند و مبلغی که به طور متوسط به مدرسان پرداخت می‌شود، به صورت ماهیانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

  • در بازاری که فعالیت می‌کنید، کشش بازار و حجم بازار را چطور ارزیابی کردید؟

بازار IT بازار بزرگ و پر‌کششی است ولی مشکل عمده‌ای که در زمینه تولید محتوا در این حوزه وجود دارد، این است که حق کپی‌رایت در ایران معنی ندارد و محتوایی که با صرف هزینه میلیونی تولید می‌شود، به‌راحتی کپی می‌شود و در کانال‌های تلگرامی در دسترس عموم قرار می‌گیرد‌ و در بسیاری از موارد شکایت در این زمینه بسیار هزینه‌بر و وقت‌گیرتر از نتیجه مثبتی است که ممکن است حاصل شود و نبود قانون کپی‌رایت ضربه سنگینی به کسب‌وکارهای فعال در حوزه تولید محتوا می‌زند.

به طور کلی به صورت تقریبی به طور روزانه حدود ۲ میلیارد تومان در حوزه تولید محتوا تراکنش رخ می‌دهد و سهم بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه تولید محتوا کار می‌کنند، شاید کمتر از یکی دو میلیون تومان است و بخش عمده این تراکنش‌ها با عدم رعایت قانون کپی‌رایت دست به دست می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.