تگزاس اینسترومنت و دنیای تراشه‌ها

0

تی‌آی (تگزاس اینسترومنت) از نظر حجم فروش یکی از ۱۰ شرکت نیمه‌رسانای برتر در دنیا‌ست. تمرکز این شرکت روی تولید تراشه‌های آنالوگ و پردازنده‌های تعبیه شده است که بیش از ۸۰ درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهند.

راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در حوزه تولید با اینکه مستلزم تلاش‌های فراوان و شکیبایی است، اما نیاز هر کشوری به شمار می‌رود و تقاضای بالایی دارد. یکی از این شرکت‌های تولیدی در حوزه فناوری استارتاپ تگزاس اینسترومنت (Texas Instruments) است.

این یک شرکت فناوری آمریکایی است که نیمه‌رساناها و مدارهای یکپارچه متعددی را طراحی و تولید می‌کند و آنها را به طراحان الکترونیک و تولیدکنندگان در سراسر دنیا می‌فروشد. دفتر مرکزی این شرکت در دالاس، تگزاس، واقع شده است.

تی‌آی (تگزاس اینسترومنت) از نظر حجم فروش یکی از ۱۰ شرکت نیمه‌رسانای برتر در دنیا‌ست. تمرکز این شرکت روی تولید تراشه‌های آنالوگ و پردازنده‌های تعبیه شده است که بیش از ۸۰ درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهند.

این شرکت همچنین محصولات مربوط به فناوری پردازش نور دیجیتالی و فناوری آموزش اعم از ماشین حساب، میکرو‌کنترل‌ها و پردازنده‌های چند‌هسته‌ای تولید می‌کند. تا امروز، تی‌آی بیش از ۴۳هزار ثبت اختراع در سراسر دنیا داشته است.

این شرکت در سال ۱۹۵۱ و پس از سازماندهی مجدد ژئوفیزیکال سرویس، یک شرکت که در سال ۱۹۳۰ تاسیس شده بود و تجهیزاتی را برای استفاده در صنعت زلزله‌نگاری و نیز دستگاه‌های الکترونیکی دفاعی تولید می‌کرد، آغاز به کار کرد.

تی‌آی در سال ۱۹۵۴ اولین ترانزیستور سیلیکونی خود را تولید کرده و در همان سال اولین رادیو ترانزیستور خود را طراحی و تولید کرد. جک کیبلی هنگام کار در آزمایشگاه تحقیقاتی تی‌آی مدار یکپارچه‌ را اختراع کرد.

به علاوه این شرکت ماشین‌حساب دستی را در سال ۱۹۶۷ اختراع کرده و اولین میکرو کنترل را عرضه کرد.

تمرکز شرکت روی تولید تراشه‌های آنالوگ و پردازنده‌های تعبیه شده است که بیش از ۸۰ درصد از کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهند

در سال ۱۹۸۷، تی‌آی دستگاه پردازش نور دیجیتالی را که اختراع کرد. ۳ سال بعد، به خاطر عرضه ماشین‌حساب‌های خود شهرت جهانی یافت و به یک پیشرو در صنعت ماشین‌حساب تبدیل شد.

سال ۱۹۹۷، کسب‌و‌کار دفاع شرکت به ریتئون فروخته شد و همین امر موجب شد که تی‌آی تمرکز خود را روی راهکارهای دیجیتالی بگذارد.

پس از خرید شرکت نشنال سمی‌کانداکتور در سال ۲۰۱۱، این شرکت مجموعه‌ای از حدود ۴۵هزار محصول آنالوگ و ابزارهای طراحی مشتری را در اختیار گرفت و به بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات فناوری آنالوگ در دنیا تبدیل شد.

سسیل گرین، اریک جانسون، یوجین مک درموت و پاتریک‌ هاگرتی در سال ۱۹۵۱ این شرکت را راه‌اندازی کردند. مک درموت یکی از بنیانگذاران اصلی شرکت ژئوفیزیکال سرویس بود.

او و سایر هم‌بنیانگذاران کارمندان سابق ژئوفیزیکال سرویس بودند و در نهایت این شرکت را در سال ۱۹۴۱ خریداری کردند.

شرکت تگزاس اینسترومنت شرکت‌های زیادی را خریداری کرده است. از بین آنها می‌توان به مهم‌ترین شرکت‌ها اشاره کرد:

  • در سال ۱۹۹۷، شرکت آماتی کامیونیکیشن به مبلغ ۳۹۵ میلیون دلار
  • در سال ۱۹۹۸، شرکت لیبیت سیگنال پراسسینگ به مبلغ ۳۶۵ میلیون دلار
  • در سال ۱۹۹۹، شرکت باترفلای به مبلغ ۵۰ میلیون دلار
  • در سال ۱۹۹۹، شرکت تلوگی نتورکس به مبلغ ۴۵۷ میلیون دلار
  • در سال ۱۹۹۹، شرکت یونی‌ترود
  • در سال ۲۰۰۰، شرکت بر-براون به مبلغ ۷٫۶ میلیون دلار
  • در سال ۲۰۰۶، شرکت چیپ‌کان به مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون دلار
  • در سال ۲۰۰۹، شرکت سیسلون و لومینری میکرو
  • در سال ۲۰۱۱، شرکت نشنال سمی‌کانداکتور به مبلغ ۶٫۵ میلیارد دلار
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.