تمینو؛ بومی‌سازی قالب‌های وردپرسی

1

در تمینو سعی می‌کنیم تمپلیت‌های وردپرسی که بیشتر مورد تمایل کاربران ایرانی است، ارائه دهیم. برای این کار تمپلیت‌ها را از themeforest خریداری می‌کنیم. پس از آن بومی‌سازی و ترجمه می‌کنیم

گسترش اینترنت و تسهیل فرآیند طراحی سایت باعث شده که از طرفی متقاضیان برای دریافت قالب‌های آماده طراحی سایت افزایش بیابد و از طرف دیگر تعداد سایت ارائه‌دهنده این خدمات.

استارتاپ تمینو به نشانی temino.ir یکی از این استارتاپ‌هاست که با هدف ارائه قالب‌های اورجینال وردپرسی کار خود را در سال ۹۳ شروع کرده و یکی از پیشگامان در این حوزه است. پویا فارسی ۲۶ ساله که لیسانس آی‌تی از دانشگاه صنعتی همدان دارد و متولد تهران است، تمینو را راه‌انداخته است.

  •  ایده راه‌اندازی تمینو از کجا به ذهنتان رسید و چه شد که تصمیم گرفتید این استارتاپ را راه بیندازید؟

قبل از راه‌اندازی استارتاپ تمینو در حوزه وب و برنامه‌نویسی فعالیت می‌کردم. کم‌کم با وردپرس آشنا شده و متوجه شدم حجم زیادی قالب وردپرس در مرجعی با عنوان themeforest وجود دارد که قابلیت ترجمه به فارسی و عرضه در بازار را دارد.

از همین جا ایده تمینو در ذهنم شکل گرفت و تصمیم گرفتم تمینو را راه بیندازم. در ابتدا خودم شروع به کار کردم و کم‌کم تیم گسترش یافت و در حال حاضر یک تیم ۸ نفره هستیم که اکثر اعضای تیم به صورت ریموت همکاری دارند.

زمانی که در سال ۹۳ تمینو را شروع کردیم، سایت مشابهی که در این زمینه فعالیت کند، کم بود و تقریبا وجود نداشت و اگر قالب جدید وردپرسی منتشر می‌شد، اولین عرضه‌کننده آن سایت ما بود.

  •  در حال حاضر در تمینو چه کار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

در تمینو سعی می‌کنیم تمپلیت‌های وردپرسی که بیشتر مورد تمایل کاربران ایرانی است، ارائه دهیم. برای این کار تمپلیت‌ها را از themeforest خریداری می‌کنیم. پس از آن بومی‌سازی و ترجمه می‌کنیم و برای فروش در سایت خودمان و سایر مارکت‌های ارائه‌دهنده تمپلیت به فروش می‌رسانیم.

در حال حاضر دسته‌بندی قالب‌های فروشگاهی و شرکتی را بیشتر عرضه می‌کنیم ولی به طور کلی محدودیتی در عرضه قالب‌ها نداریم و ۵۰ نوع قالب متنوع در تمینو عرضه می‌کنیم.

  •  کاربران چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

ما در تمینو سعی کرده‌ایم فرآیند خرید را ساده کنیم تا کاربر در یک صفحه بتواند تمام فرآیند را طی کند. این در حالی است که در سایت‌های مشابه فرآیند خرید معمولا پیچیدگی دارد.

کاربران می‌توانند دموی قالب مورد نظر خود را مشاهده کنند و پس از آن وارد صفحه پرداخت شوند و قالب را دریافت کنند. ما دو مدل استفاده از قالب را برای کاربران در نظر گرفته‌ایم؛ یکی استفاده از بسته آسان نصب است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن در ۲دقیقه قالب را نصب کنند.

در روش دوم هم کاربران می‌توانند از پی‌دی‌اف آموزشی نصب قالب استفاده کنند و با استفاده از آن مراحل نصب را پیش ببرند. همچنین امکان نصب رایگان را نیز برای کاربران در نظر گرفته‌ایم که در  صورت تمایل ما تمپلیت را روی‌ هاست کاربر بالا می‌آوریم.

علاوه بر این، کاربرانی که توانایی سفارشی‌سازی قالب مورد نظر خود را ندارند، می‌توانند درخواستی ثبت کنند و ما پروژه‌ای تعریف می‌کنیم و قالب را براساس نیاز کاربر برای او شخصی‌سازی می‌کنیم.

در تمینو سعی می‌کنیم تمپلیت‌های وردپرسی که بیشتر مورد تمایل کاربران ایرانی است، ارائه دهیم. برای این کار تمپلیت‌ها را از themeforest خریداری می‌کنیم. پس از آن بومی‌سازی و ترجمه می‌کنیم.

  •  تاکنون چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کرده‌اند؟

تاکنون حدود ۳۰۰۰ کاربر از سایت تمینو خرید کرده‌اند که هر کاربر ممکن است چند قالب را خریداری کند.

  •  در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستید؟

مزیتی که این بازار دارد، این است که می‌توان از همان ابتدا روی سود آن حساب کرد. بر همین اساس فکر می‌کنم بعد از ۴ الی ۵ ماه پس از شروع کار، تمام هزینه‌هایی که کرده بودیم، جبران شد و در تمینو به نقطه سر به سر رسیدیم و پس از آن سود‌آور شدیم.

  •  با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

سرمایه اولیه در شروع کار تمینو هزینه‌ای بود که صرف خرید تمپلیت‌ها می‌شد. در آن زمان هزینه خرید هر تمپلیت حدود ۴۰ تا ۶۰ دلار بود و هزینه زیادی نداشتیم و هزینه اصلی صرف خرید‌ هاست می‌شد.

  •  شما در تمینو چه مزیت رقابتی و تفاوتی با سایر وب‌سایت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، دارید؟

زمانی که کار را شروع کردیم، سایر وب‌سایت‌ها اغلب قالب‌هایی را که رایگان در مارکت‌های خارجی عرضه می‌شدند، ترجمه و بومی‌سازی می‌کردند. این در حالی بود که ما قالب‌ها را خریداری و سپس بومی‌سازی می‌کردیم.

از این نظر قالب‌های ما اصل بود و بدافزاری نداشت. به همین دلیل کاربران استقبال خوبی از قالب‌ها می‌کردند و تمایل داشتند قالب‌هایی را تهیه کنند که در سایت‌های دیگر عرضه نمی‌شد.

  •  حضور رقبایی همچون همیار وردپرس و راستچین چه تاثیری روی بازار شما داشت؟

همیار وردپرس و راستچین رقبای بزرگی در بازار هستند ولی آنها بومی‌سازی قالب را انجام نمی‌دهند و مارکت‌پلیسی برای فروش قالب‌ها هستند. به نوعی که ما خودمان در این سایت‌ها اکانت داریم و قالب‌های خود را به فروش می‌رسانیم و به نظر نه‌تنها مانعی برای رشد ما نبودند، بلکه منجر به شناخته‌تر‌شدن تمینو شدند.

  •  ارزیابی از نظر ریالی از حجم بازار دارید و اینکه شما قصد دارید در تمینو چند درصد آن را به دست بیاورید؟

در شروع کار که رقبای کمتری داشتیم، در مارکت‌پلیس همیاروردپرس و راستچین به ۲۰درصد حجم فروش دست پیدا کردیم. ولی به تدریج که تعداد سایت‌های این حوزه بیشتر شد، حجم تقسیم می‌شد. علی‌رغم این شرایط روز‌به‌روز متقاضیان و مشتریان قالب‌های وردپرسی نیز افزایش می‌یابند.

  •  با توجه به اینکه قالب‌ها را دلاری می‌خرید، نوسانات نرخ ارز روی فروش شما تاثیری نداشته است؟

بی‌تاثیر نبوده ولی از طرف دیگر در مارکت‌های خارجی به دلیل افزایش تنوع در تمپلیت‌ها و افزایش تقاضا و عرضه قیمت تمپلیت‌ها کاهش یافته و در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰دلار عرضه می‌شوند.

  •  مهم‌ترین چالشی که تاکنون با آن روبه‌رو بودید، چه بود؟

افزایش رقبا شاید چالش اصلی ما بود ولی بازار همچنان بزرگ است و هنوز با وجود تعدد رقبا، کشش دارد و اشباع نشده است.

۱ دیدگاه
  1. ارش آدمی می‌گوید

    از خدمات تمینو استفاده کردم و رضایت کامل داشتم. تیم بی نقص و حرفه ای دارند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.