تغییرات یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد!

0

چگونه شرکت‌های بزرگ تغییرات خود را اجرا می‌کنند؟ به اعتقاد مدیر تکنولوژی سایت Booking.com‌، برندن بنک، سرعت رشد بخش IT بسیار بالاست به همین جهت آینده مشاغل IT محور به شدت دچار دگرگونی است. برندن نیاز به تغییرات را حس می‌کرد و برای روشن‌کردن این تغییرات برای کارکنان خود دست به شفاف‌سازی زد. مشکل شرکت، بخش منابع انسانی بود؛ سیستمی که با تغییرات کنونی صنعت آی‌تی هماهنگ نبود و جلوی رشد شرکت را در سال‌های آتی می‌گرفت. برندن همچنین می‌دانست که راه‌حلی برای چالش تغییرات سریع، باید اجرا شود. بعد از مرور و بررسی بازخوردهای داخلی شرکت، گرایش‌هاي صنعتی و بازرسی موردی، راه‌حل‌های ممکن و محتمل  تشریح شد البته بنا به گفته برندن «از این احتمالات اطمینان نخواهیم یافت مگر اینکه آنها را آزمایش کنیم.» 

Booking.com شروع کار خود را از آمستردام آغاز کرده ‌و تاکنون که به یکی از نهاد‌های مهم آمریکا تبدیل شده، رشد چشمگیری را تجربه می‌کند. این سایت هتل‌یابی، حدود یک میلیون اتاق را در طول ۲۴ ساعت برای مشتریان خود رزرو می‌کند. برخلاف پیچیدگی موجود که حدود ۱۰هزار کارمند در ۱۷۴ دفتر‌کار در سراسر جهان مشغول به کارند، این شرکت‌، تجارت خود را بر‌اساس یک قانون بسیار ساده اداره می‌کند که توسط موسسان آن تهیه و تنظیم شده است. آن قانون این است که مشتری را در رأس کار قرار می‌دهد. «کارها را همین امروز انجام دهید، فردا چالش‌های جدیدی پیش رو خواهید داشت.» این جمله‌ای نوشته‌شده بر دیوار راهروهای شرکت است. «هر‌گاه که بخواهید نظریه جدیدی را به آزمایش بگذارید، باید در ابتدا با مردم مشورت کنید! آنها بخش مهمی از اجرای آزمایشی ایده شما هستند.» در ابتدای هر نوآوری، ایده‌ها بسیار متفاوت است. در Booking.com لیست ‌اقدامات و تمرینات لازم به‌وسیله یک تیم خاص آزمایش می‌شود مثلا‌ بازخورد مدیریت زمانی، مقیاس  رده‌بندی و ارزشیابی و تیم‌های خود‌گردان. بعد از انجام این آزمایش، نوآوری در کل سازمان به وقوع می‌پیوندد. لزوما تغییرات، شامل رخداد‌های بزرگ و پیچیده نیست؛ یک تغییر می‌تواند مقطعی و کوتاه باشد. ‌البته هر تغییر اثرات فرهنگی مختلفی نیز در پی دارد. علاوه بر این‌، آزمایش‌ها این اجازه را به شما می‌دهند که اگر یک روش برای انجام کار نامناسب بود، به‌راحتی از کنار آن بگذرید. در غیر این‌صورت شرکت مجبور است تا  از یک سیستم از پیش تعیین‌شده در مراحل اولیه استفاده کند و یا حتی تا چندین سال پیاپی کار خود را با یک روش خاص اداره کند. در بوکینگ دات‌کام، تغییرات منابع انسانی یک امر اساسی بود. سیستم سابق شرکت دیگر کارآمد نبود و این جلوی پیشرفت شرکت را می‌گرفت. بنابراین در ابتدای کار، شرکت همچنان که با سیستم قدیم کار می‌کرد، در پشت زمینه در حال آزمایش سیستم جدید می‌شد.

با این روش، برای انجام یک تغییر بزرگ، لازم نیست که کل سیستم را تغییر بدهید بلکه با آزمایشات مختلف و گام به گام بخشی از سیستم دچار تغییر می‌شود. سایت بوکینگ دات‌کام، سیستم مدیریت منابع انسانی خود را با این روش ارتقا بخشید؛ یک تغییر آرام و مرحله به مرحله، که نتیجه آن چینش مهره‌ها به شکلی کاملا متفاوت و با لحاظ تغییرات نوین صنعت آی‌تی بود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.