تجربه کاربری فون پی و تومن

گزارش میدانی خبرنگار شنبه و تجربه استفاده از دو اپلیکیشن پرداخت

0

همه چیز خوب است تا وقتی که یک ۱۰هزار تومانی نو و تا‌نخورده از عیدی‌هایت، بابت کرایه می‌دهی آن وقت است که گله و شکایت آه و ناله راننده بلند می‌شود که «چرا پول خرد ندادی؟ از صبح همه به من ۱۰هزار تومانی دادن! مگه من بانکم اينقدر پول خرد داشته باشم ….»

اینجاست که هم از عیدی‌هایت خرج کرده‌ای و جایش یک مشت پول کهنه گرفته‌ای و هم از غرهای راننده بی‌نصیب نمانده‌ای. اما خبر خوب این است که کسانی قبل از ما که مثل ما‌ دچار این مشکل بوده‌اند، فکر چاره کرده‌اند. در حال حاضر دو اپ فون‌پی و تومن، راه‌حل‌های اجرا‌شده این مشکل هستند.

راه‌حل این است که وقتی وارد تاکسی می‌شوید، با استفاده از کد راننده، پول را از حساب خود به حساب او منتقل می‌کنید بدون استفاده از پول نقد. این راه‌حل به‌نظر عالی می‌آید اما بیایید امتحان کنیم و ببینیم، در عمل هم همه مشکلات ما با تاکسی‌ها را حل کرده است یا نه؟ برای امتحان‌کردن این دو برنامه در یک عصر بهاری به گشت‌و‌گذار در تهران با تاکسی پرداخته‌ام تا ببینم استفاده از این اپلیکیشن‌ها چه مزایا و معایبی دارد.

نیاز اولیه برای استفاده از این دو برنامه، یک گوشی هوشمند و البته یک بسته فعال اینترنتی روی سیم‌کارت است چون هر دو برنامه به صورت آنلاین کار می‌کنند. پس از شارژ کافی تلفن همراه و اعتبار کافی بسته اینترنتی مطمئن می‌شوم. مسیر اول میدان انقلاب – خیابان کارگر شمالی است تا سری به موزه هنرهای معاصر بزنم. سوار تاکسی می‌شوم.

راننده هر دو برنامه فون‌پی و تومن را دارد و من فون‌پی را از بازار دانلود و ثبت‌نام می‌کنم و بعد از آمدن پیامک تایید، وارد برنامه می‌شوم. با اسکن بارکد، مشخصات راننده و میزان کرایه برای یک نفر ظاهر می‌شود. کرایه۱۵۰۰ تومان است و من دقیقا همینقدر شارژ می‌کنم و بعد از شارژ، گزینه پرداخت کرایه را که می‌زنم، صدای پیامک از تلفن راننده بلند می‌شود.

به همین خاطر وقتی به او می‌گویم با فون‌پی پرداخت کردم، فقط تشکر می‌کند و گوشی‌اش را چک نمی‌کند. از راننده در مورد فون‌پی و تومن می‌پرسم. او راضی است و می‌گوید مشکل پول خرد را حل کرده است.

در مورد شرایط مالی و درصدی که اپ‌ها برمی‌دارند، می‌پرسم که می‌گوید: «هیچ عددی کم نمی‌کنند فقط هر دو برنامه بعد از ۲۴ساعت مبلغ کل روز را یکجا پرداخت می‌کنند.» به مقصد رسیده‌ام. پیاده می‌شوم.

یک نظرسنجی در صفحه فون‌پی در مورد راننده آمده است. به این فکر می‌کنم این نظرسنجی چه تاثیری دارد؟ مثل اسنپ و تپ‌سی که نیست نظرات ما در تعداد سفرها یا عملکرد راننده تاثیری داشته باشد. بالاخره راننده خطی است و در همان مسیر خواهد بود چه نظر من مثبت باشد چه منفی! پس نظرسنجی را پر نمی‌کنم و وارد موزه می‌شوم.

امروز که تجربه استفاده از این دو اپ را داشتم، می‌توانم تا حدی این دو را با هم مقایسه کنم. سهولت استفاده از هر دو برنامه یکسان و راحت است ولی اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر ببینیم تومن به دلیل تمرکز بیشتر روی پرداخت کرایه، کمی راحت‌تر است. تعداد مراحل تا انجام مرحله پرداخت یکسان است. در تجربه من، کار با فون‌پی کمی سریع‌تر از تومن بود

مسیر بعدی مسیر میدان انقلاب تا میدان فردوسی است. سوار یک ماشین شخصی می‌شوم و متاسفانه هیچ کدام از این برنامه‌ها را ندارد. ۱۰هزار تومانی می‌دهم. می‌گوید که هیچ پول خردی ندارد. از خوش‌اخلاقی او و خوش‌شانسی من، کرایه را نمی‌گیرد و از من می‌خواهد هزینه کرایه را به یک کار خیر اختصاص بدهم.

از میدان فردوسی تا کافه‌های‌ این محدوده که اکثرا خانه‌های قدیمی بازسازی‌شده هستند، راهی نیست. کافی است که سوار تاکسی‌های خطی که در خیابان ویلا هستند، شوید تا بتوانید راحت‌تر به این کافه‌ها برسید. سوار تاکسی می‌شوم، فقط تومن را دارد و من مجبورم یک بار دیگر به بازار بروم و این بار تومن را نصب کنم.

بعد از تایید وارد برنامه می‌شوم. باید اول حداقل ۱۰هزار تومان اعتبار شارژ کنم تا بتوانم کرایه را پرداخت کنم. به جز مقدار شارژ اولیه تمامی مراحل مانند فون‌پی است. از کافه که بیرون می‌آیم، هوا تاریک شده است. یکی از دوستانم هم با من هم‌مسیر شده است. تصمیم داریم به میدان فردوسی برگردیم.

به همین خاطر دوباره، سوار تاکسی می‌شویم. تاکسی فقط فون‌پی را دارد و من در تلاش هستم با کمبود نور بارکد را اسکن کنم اما تلاش‌هایم بی نتیجه است و از کد عددی راننده که در کنار بارکد نوشته شده، استفاده می‌کنم. دوستم می‌گوید که می‌توانستی از گزینه فلش خود برنامه استفاده کنی! آن را ندیده بودم.

تاکسی چرخشی است و جای مبلغ کرایه خالی است، پس از راننده مبلغ را می‌پرسم که مطمئن شوم عدد را ۱۵۰۰۰ می‌زنم که برنامه پیغام می‌دهد «همه مبالغ در این برنامه به تومان است. آیا از این عدد مطمئن هستید؟»

این پیغام بسیار کارساز بود. یکی از صفرها را پاک می‌کنم تا از ریال به تومان تبدیل شود و تعداد مسافران را روی ۲ می‌گذارم و کرایه را پرداخت می‌کنم. فون‌پی را چک می‌کنم. گزینه‌ای برای بازگشت پول وجود ندارد و احتمالا اگر مبلغ را بیشتر وارد می‌کردم، باید بخش پشتیبانی این مشکل را حل می‌کرد.

دوستم در راه می‌گوید که رمز دومش غیرفعال شده و فعلا نمی‌تواند از اپ‌های مالی استفاده کند تا نزدیک‌ترین ATM بانکش را پیدا کند. من هم همانجا از گزینه دوستان، ۵۰۰۰ تومان اعتباربه او انتقال می‌دهم که در مسیر بعدی‌اش به مشکل نخورد. از هم جدا می‌شویم و من سوار تاکسی بعدی می‌شوم.

در تاکسی بعدی که اتفاقا راننده هم جوان است، نه خبری از فون‌پی است نه تومن‌. تعجب می‌کنم و از راننده می‌پرسم که فون‌پی یا تومن ندارید، فقط می‌گوید نه! از مدل جوابش می‌توانم حدس بزنم که مشکلی وجود دارد. کمی کنجکاوی می‌کنم، می‌گویم «حتما رفتن و درخواست دادنش برای شما سخت بوده؟» می‌گوید: «نه اتفاقا خودشون میان تو خط تاکسی‌ها و با راننده‌ها صحبت می‌کنن و همانجا به راننده کارت‌هایی که بارکد و کد عددی داره رو پرینت می‌گیرن و تحویل می‌دن»

هنوز علت برایم روشن نشده و کنجکاوتر شده‌ام. می‌گویم که «شما که جوونید باید بیشتر از این برنامه‌ها استقبال کنید» جوابم را نمی‌دهد. توضیح می دهم که در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین کار می‌کنم و اگر کنجکاوی می‌کنم می‌خواهم بدانم مشکل از کجاست که اگر بتوانم به صاحبان کسب‌وکار انتقال بدهم.

انگار که کمی اعتماد کرده باشد، می‌گوید «خانم شما خودتون می‌دونید سالی چندتا از این برنامه‌ها ورشکسته می‌شه! فردا روز اگه یکی از این برنامه‌ها جمع‌شه و بذاره بره، پول ما رو کی می‌خواد بده! این خرج خونه ماست، من نمی‌تونم ریسک کنم. اگه یه دفعه ۱۰ روز پول ما رو ندن، اون که گشنه میمونه زن و بچه منه».از اینکه نظرش را صادقانه گفت، تشکر می‌کنم و به او می‌گویم که هر دو برنامه با مجوز تاکسیرانی در حال فعالیت است ولی جوابی برای بی‌اعتمادی او نداشتم.

امروز که تجربه استفاده از این دو اپ را داشتم، می‌توانم تا حدی این دو را با هم مقایسه کنم.سهولت استفاده از هر دو برنامه یکسان و راحت است ولی اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر ببینیم تومن به دلیل تمرکز بیشتر روی پرداخت کرایه، کمی راحت‌تر است.

تعداد مراحل تا انجام مرحله پرداخت یکسان است.

در تجربه من، کار با فون‌پی کمی سریع‌تر از تومن بود.

هر دو برنامه به عنوان خدمات جانبی خرید شارژ از اپراتورها را فراهم می‌سازد که فون‌پی کمک به خیریه‌ها را نیز به آن اضافه کرده است.

هر دو برنامه علاوه بر امکان دریافت اطلاعات راننده با کد QR با کد عددی را نیز فراهم ساخته است.

در هر دو برنامه گزینه فلش به صورت دستی وجود دارد.

هر دو برنامه گزینه بازگشت پول ندارند.

در فون‌پی امکان انتقال اعتبار برای لیست دوستان وجود دارد.

هر دو برنامه به صورت آفلاین خدمات ارائه نمی‌دهد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.