بیدزیلا؛ یک حراجی آنلاین

1

بیدزیلا یک حراجی آنلاین است که در آن مدل جدیدی از فروش کالا و خدمات به صورت آنلاین ارائه می‌شود. به عبارت بهتر، کاربران به جای اینکه کالای مورد نظر خود را از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنند، می‌توانند در بیدزیلا ثبت‌نام و در حراج کالای موردنظر خود شرکت کنند

حراجی‌های آنلاین از جمله ایده‌های جالب در اکوسیستم استارتاپی است که در کنار هیجانی که در کاربران ایجاد می‌کند، بستری را فراهم می‌کند تا بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف‌های نسبتا بالایی خریداری کنند.

استارتاپ بیدزیلا به نشانی  bidzila.com  یکی از این حراجی‌هاست که توسط مهدی رسولی به همراه ویدا ربیعی و ثمین نورعلی‌زاده بنیانگذاری شده است.

مهدی رسولی یکی از هم‌بنیانگذاران بیدزیلا متولد ۵۹ در تهران است و کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه شاهد دارد و ارشد خود را در رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی از دانشگاه علامه گرفته است:

من سال‌های مختلفی در زمینه IT در حوزه تحلیل، فروش و مدیریت پروژه سیستم‌های MIS و ERP سازمانی فعالیت می‌کردم و این سیستم‌ها را در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف اجرا می‌کردم. از چند سال قبل تصمیم گرفتم وارد حوزه استارتاپ شوم و کاری را انجام دهم که قابلیت اسکیل‌کردن داشته باشد‌ و در این زمینه ۳ سایت هم در حوزه‌های مختلف مانند راهنمای شغلی و تحصیلی و غیره راه‌انداختم.

این سایت‌ها تا حدی موفق شدند ولی رشد قابل انتظار من را نداشتند. بر همین اساس سایت‌ها را به هم‌بنیانگذارانم سپردم و تصمیم گرفتم استارتاپ جدیدی که قابلیت رشد بیشتری داشته باشد، راه بیندازم.

در همین حین با دوستانی در مرکز رشد کنترل تک آشنا شدم که به ایده بیدزیلا رسیده بودند و در مراحل شکل‌دهی ایده و راه‌اندازی کار بودند. من به این گروه ملحق شدم و مراحل آماده‌سازی را با هم پیش بردیم و در اسفند۹۶ موفق به لانچ بیدزیلا شدیم.

 بیدزیلا چیست

بیدزیلا یک حراجی آنلاین است که در آن مدل جدیدی از فروش کالا و خدمات به صورت آنلاین ارائه می‌شود. به عبارت بهتر، کاربران به جای اینکه کالای مورد نظر خود را از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنند، می‌توانند در بیدزیلا ثبت‌نام و در حراج کالای موردنظر خود شرکت کنند.

در حراجی بیدزیلا کاربرانی که برای حراجی کالایی ثبت‌نام کرده‌اند، با هم به رقابت می‌پردازند و قیمت‌های پیشنهادی خود را برای خرید کالای مورد نظر اعلام می‌کنند و کاربری که موفق ‌شود بیشترین قیمت را اعلام کند، برنده حراجی است و کالا به او تعلق می‌گیرد.

باقی کاربرانی هم که در حراجی شرکت کردند و موفق نشدند می‌توانند با کوپن تخفیفی که دریافت می‌کنند با تخفیف کالا را خریداری کنند. برنده‌های حراجی‌های بیدزیلا کالاها را با تخفیف‌های بالایی خریداری می‌کنند و گاهی مبلغ تخفیف تا ۷۰ درصد مبلغ کالا می‌رسد.

حراجی‌های آنلاین به طور کلی دو تفاوت اصلی نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی دارند. در وهله اول مدل گیمیفیکیشنی است که در حراجی‌ها ارائه می‌شود که منجر می‌شود محیط جذابی برای کاربران ایجاد شود و در وهله دوم خرید با تخفیف‌های بسیار خوبی به کاربر ارائه می‌شود.

کاربران برای شرکت در حراجی‌ها می‌توانند از طریق سایت و اپلیکیشن‌های اندروید و ios در سایت ثبت‌نام کنند و پس از آن در حراجی هر کالایی که تمایل دارند با کلیک ‌روی دکمه حراجی آن کالا و پرداخت مبلغ ورودی در حراجی شرکت کنند.

پس از ورود به بخش حراجی تایمری که به صورت معکوس زمان را می‌شمارد، برای کاربران نمایش داده می‌شود. زمانی که زمان به یک دقیقه رسید، کاربران می‌توانند پیشنهادهای خود را ثبت کنند.

ظرفیت افراد حاضر در هر حراجی و ضریبی که به قیمت کالا به ازای هر پیشنهاد اضافه می‌شود، از قبل مشخص است. به عنوان مثال، اگر در یک حراجی ۱۰ نفر شرکت کرده باشند، هر کدام از افراد که ‌‌روی دکمه پیشنهاد کلیک کنند، قیمت جدیدی برای کالا با ضریب مشخص ثبت می‌شود و ‌روی قیمت پایه اضافه می‌شود تا زمانی که قیمت کالا به حداکثر مبلغ مشخص شده در حراجی که معمولا تخفیف‌های بالایی است، برسد. پس از آن قیمت ثابت می‌ماند و آخرین کسی که قیمت را ثبت کرده است، برنده حراجی خواهد بود و می‌تواند کالا را خریداری کند.

کاربرانی هم که در حراجی موفق نمی‌شوند، براساس مبلغی که برای ورود به حراجی خرج کرده‌اند، کوپن تخفیف خرید همان کالا را دریافت می‌کنند.

بیدزیلا یک حراجی آنلاین است که در آن مدل جدیدی از فروش کالا و خدمات به صورت آنلاین ارائه می‌شود. به عبارت بهتر، کاربران به جای اینکه کالای مورد نظر خود را از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنند، می‌توانند در بیدزیلا ثبت‌نام و در حراج کالای موردنظر خود شرکت کنند

تمامی کالاها از قبل توسط بیدزیلا خریداری شده ‌و پس از خرید کالا از طرف بیدزیلا کالا برای کاربران ارسال می‌شود. در حال حاضر عمدتا کالاهای دیجیتال مانند موبایل، اسپیکر، ‌هارد اکسترنال و غیره به حراج گذاشته می‌شوند و در رتبه بعدی کالاهای لوازم خانگی و برقی مانند جاروبرقی، تلویزیون، ماشین ظرفشویی و غیره قرار می‌گیرند. تا‌کنون حدود ۱۳۰۰ حراج در بیدزیلا برگزار شده ‌و حدود ۳۵ هزار نفر در سایت ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر در حراجی‌ها شرکت کرده‌اند.

 درآمدزایی بیدزیلا

برای هر کالا معمولا ۳ قیمت وجود دارد؛ یکی قیمت بازاری کالا‌ست که براساس بازار تعیین می‌شود. دوم قیمت شروع حراجی است که برای هر کالا متفاوت است و بین ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت کالا تعیین می‌شود و قیمت سقف کالا نیز معمولا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مبلغ کالا تعیین می‌شود تا افرادی که در حراجی شرکت می‌کنند، مطمئن باشند حتما کالا را با تخفیف خوبی می‌توانند خریداری کنند.

کاربران برای شرکت در حراجی مبالغ متفاوتی را باید پرداخت کنند که این مبالغ از ۱۲ هزار‌تومان شروع می‌شود و گاهی تا ۳۵۰ هزار تومان نیز می‌رسد که در دسته‌بندی بسته‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی قرار می‌گیرند. هرچه کاربران برای شرکت در حراجی مبالغ بالاتری را پرداخت کنند، می‌توانند تعداد بیشتری پیشنهاد در حراجی ثبت کنند.

مدل درآمدزایی ما در بیدزیلا به این شکل است که ما کالاها را عمده می‌خریم و به شکل تکی می‌فروشیم و از این طریق حاشیه سودی در این بخش داریم. همچنین افرادی که برنده حراجی نشده‌اند، ممکن است تمایل نداشته باشند که از کوپن تخفیف خود برای خرید کالا استفاده کنند. از آنجایی که این کوپن فقط برای آن حراجی قابل استفاده است،

در صورت عدم استفاده از آن مبلغ ورودی که افراد بابت حراجی داده‌اند، منبع دیگر درآمدزایی ماست‌ که جمع این مبالغ مشخص می‌کند که ما در حراجی سود کرده‌ایم یا زیان. گاهی در برخی حراجی‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد زیان می‌کنیم و در حراجی‌های بعدی سود می‌کنیم. مهم نقطه تعادلی است که باید ایجاد شود.

در حال حاضر ما به نقطه سر‌به‌سر رسیده‌ایم و از همان ابتدا با مدیریت خوبی که در کنترل‌تک وجود داشت، موفق به جذب سرمایه شدیم.

مهدی رسولی می‌گوید در حال حاضر یک رقیب اصلی دارند که به صورت جدی کار می‌کند و معتقد است که وجود رقیب‌هایی که به صورت سالم در این حوزه کار کنند، منجر می‌شود جامعه با این حوزه بهتر و بیشتر آشنا شود و به گسترش خدمات منجر می‌شود.

در مورد ارزش بازار اطلاعات دقیقی وجود ندارد چون مدلی که ما در ایران کار کردیم، ایرانیزه و اسلامیزه مدل‌های موفق خارجی است و نتیجه کار بسیار متفاوت شده ‌و تقریبا مشابه کاری که ما در ایران انجام می‌دهیم، در دنیا وجود ندارد. ولی به طور کلی افرادی که از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنند و دسترسی به اینترنت دارند و بین ۱۸ تا ۴۵ سال قرار دارند و تمایل به شور و هیجان دارند، می‌توانند مخاطبان هدف ما باشند.

مهدی می‌گوید وضعیت بد اقتصادی که در جامعه حاکم است، گریبانگیر آنها هم شده است. او می‌گوید در شروع کار رشد خیلی خوبی داشتند ولی با بروز مشکلات اقتصادی در جامعه و گرانی، فروش‌شان کم شده‌ و در تلاشند با پیشنهادهای مختلف، این مشکلات را حل کنند.

۱ دیدگاه
  1. فرهاد می‌گوید

    عالیه.من چندین ماهه کاربر بیدزیلا هستم و خیلی از کالاهایی که میخواستمو با تخفیفای بسیار بالا بردم،بعضا حتی تا ۹۹درصد قیمت کالارو تخفیف گرفتم.موفق و موید باشین

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.