بنیت سولوشن، یک مدیر مالی شخصی است

0

حساب‌وکتاب و مدیریت مالی یکی از اجزای جدانشدنی هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید ولی با گسترش اینترنت در بین جامعه و استفاده مردم از اپلیکیشن‌های مختلف در کاربری‌های گوناگون، مدیریت مالی شخصی نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بنیامین عباسی با راه‌اندازی استارتاپ بنیت سولوشن به نشانی benitsolutions.com  قصد دارد به افراد در مدیریت مالی کمک کند. بنیامین متولد ۶۴ در شهر مشهد است و فوق‌لیسانس فناوری اطلاعات از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران دارد. او تا پیش از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه مدیریت پروژه و فناوری اطلاعات با شرکت‌های مختلفی مانند پارس‌آنلاین و بانک کارآفرینی همکاری داشته است. «‌من از مرداد ماه ۹۶ تصمیم گرفتم که کار کارمندی را کنار بگذارم و بیزینسی را راه‌بیندازم. در طی انجام یکی از پروژه‌ها در حوزه فین‌تک و در زمینه ساده‌سازی روندهای پرداخت، محصولی تولید شد که قابلیت عرضه به بازار را داشت. از همان جا تصمیم گرفتیم ‌روی محصول بیشتر کار کنیم و آن را گسترش دهیم. ایده شکل‌گیری این استارتاپ نیز از یک نیاز شخصی شکل گرفت. به این ترتیب که در حوزه PFM یا مدیریت مالی شخصی کاربران باید اطلاعاتی را هر روز به صورت دستی وارد کنند که این به نوعی آزاردهنده بود. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم که بستری را فراهم کنیم تا در صورت تمایل کاربر ما رفتار هزینه‌ای و درآمدی کاربر را تحلیل و ارزیابی کنیم و گزارش‌های مد‌نظر را به او ارائه دهیم. در این حالت کاربر رفتار عادی خود را در خرید‌های روزانه خود دارد و دیگر‌ نیازی به ورود اطلاعات نیست و مدیریت مالی شخصی را ما برای او فراهم می‌کنیم. از طرف دیگر بعد دیگری که در این حوزه در نظر گرفتیم این است که مدیریت مالی شخصی را هدفمند کرده‌ایم. به این صورت که کاربر بداند که از این مدیریت مالی شخصی که برایش انجام داده می‌شود، چه منفعتی می‌تواند برای او حاصل شود. بر همین اساس یک مدل که شامل ۳۰۰ پارامتر رفاهی است، طراحی و پیاده‌سازی کردیم که براساس رفتار کاربر این پارامترها تیک می‌خورد و به او گزارش داده می‌شود.»

  •  نوع بیزنسی که شما دارید، در حال حاضر B2B است یا B2C ؟

فعلا خدمات ما B2B است و هنوز وارد فاز B2C نشده‌ایم. به این دلیل که ما در ابتدا نیاز داریم داده‌های رفتار کاربر را جمع‌آوری کنیم و کاربران نیز این اجازه را به ما بدهند تا بتوانیم براساس آن تحلیل‌ها را انجام دهیم، ولی در سیستم بانکداری پیچیدگی‌هایی برای این دسترسی‌ها حتی به درخواست خود کاربر وجود دارد. همچنین در حال حاضر عمده رفتارهای مالی کاربران با عابر بانک صورت می‌گیرد. بر همین اساس در وهله اول ما باید با PSP‌ها وارد مذاکره می‌شدیم. در حال حاضر با یک PSP همکاری خود را به شکل تفاهمنامه شروع کرده‌ایم و قرار است تا محصول نهایی ما آماده شود. داده‌های رفتار کاربران را برای ۱۰ سال گذشته که به نوعی داده‌های سوخته به حساب می‌آیند، در اختیار ما قرار دهند تا ما بتوانیم ‌روی این داده‌ها الگوریتم‌هایی را که طراحی کرده‌ایم، پیاده‌سازی کنیم. در مرحله بعد قصد داریم اپلیکیشنی را به بازار عرضه کنیم که به در‌خواست خود کاربر گزارش‌های مالی را براساس رفتار خرید، هزینه و درآمدی که دارد، ارائه دهیم.

  •  پس هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیده‌اید، چه پلن‌هایی برای درآمدزایی در نظر دارید؟

بله، در شرایط فعلی هنوز به درآمدزایی نرسیده‌ایم ولی پلن‌های مختلفی برای درآمدزایی داریم که یکی از آنها در همکاری‌هایی است که با PSP‌ها خواهیم داشت. در حالتی که اپلیکیشن نیز وارد باز شود، از طریق دریافت شارژ ماهیانه بابت ارائه خدمات به کاربران درآمدزایی خواهیم داشت. حالت دیگری نیز از فعالیت‌ها را ‌در نظر داریم که با بیزینس‌ها سروکار داریم. به این ترتیب که رفتار خرید مشتریان این بیزینس‌ها را تحلیل می‌کنیم و از فروش تحلیل داده‌ها به این بیزینس‌ها درآمدزایی خواهیم داشت. در مرحله اول قصد داریم به فروش دیتا آنالیز‌شده به شرکت‌ها و بیزینس‌ها بپردازیم و بعد از طرق دیگر درآمدزایی داشته باشیم.

  •  در مورد تعاملی که با بیزینس‌ها برای تحلیل داده‌های رفتار مشتریانشان دارید، بیشتر توضیح دهید.

هر شرکت و کسب‌وکاری که تمایل داشته باشد برنامه‌ریزی بازاریابی برای مشتریان خود داشته باشد، می‌تواند از خدمات ما استفاده کند. در بیزینس‌های غیر‌آنلاین تحلیل داده‌ها نمی‌تواند به دقت بیزینس‌های آنلاین باشد زیرا مشخص نیست که مشتری چه نوع کالایی را خرید کرد ولی در بیزینس‌های آنلاین داستان متفاوت است و این امکان وجود دارد که تحلیل‌های دقیقی از رفتار مشتریان به صاحبان بیزینس ارائه شود.

  •  چه ارزیابی از این بازار در دنیا و در ایران دارید؟

در دنیا استفاده از این نوع خدمات جا افتاده ‌و از طرف بانک‌ها این نوع خدمات از شرکت‌های ارائه‌دهنده به عنوان شریک تجاری ارائه می‌شود و کاربران نیز راحت‌تر اعتماد می‌کنند، ولی در ایران از آنجایی که این ترس در کاربران وجود دارد که حسابشان چک می‌شود، کار‌کردن در این حوزه با چالش‌هایی رو‌به‌رو‌ست. بر همین اساس بیزینس مدل ما با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است ولی به هر حال با توجه به اینکه کار جدیدی انجام می‌دهیم و رقیبی در بازار نداریم، می‌توانیم موفق باشیم.

  •  با توجه به اینکه محصول جدیدی به بازار ایران معرفی کردید، واکنش بازار را در پذیرش این محصول چطور ارزیابی کردید؟

بازخورد‌های مثبت و منفی مختلفی را دریافت کردیم. به عنوان مثال، وقتی کار را شروع کردیم، انتظار نداشتیم به این سرعت از طرف PSP‌‌ها از ما دعوت شود تا جلساتی را با آنها داشته باشیم. در حال حاضر با ۴ شرکت به توافقاتی رسیده‌ایم.

  •  با چه سرمایه‌ای کار را شروع کردید و با توجه به اینکه هنوز به مرحله درآمدزایی نرسیدید، چه برنامه‌ای دارید؟

ما با سرمایه ۵۵ میلیون کار را شروع کردیم و تا‌کنون با این سرمایه کار را پیش برده‌ایم. برای جذب سرمایه با دو وی‌سی وارد مذاکره شدیم ولی مشکلی که وجود داشت، این بود که وی‌سی‌ها تمایل دارند محصول را ببینند و تا زمانی که خروجی قابل لمسی وجود نداشته باشد، حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند و مذاکرات را جدی نمی‌گیرند. بر همین اساس اولویت اول کار خود را ‌روی تولید محصول قرار داده‌ایم.

  •  مهم‌ترین چالشتان چه چیزی بوده است؟

مباحث حقوقی و قانونی مهم‌ترین چالش در کار ما بوده‌ که البته به نوعی چالش خوبی هم به حساب می‌آمده زیرا این کار باعث بهبود کار ما شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.