۹۸؛ سالی روشن بدون اغراق

وحید رجبلو، بنیانگذار توانیتو

1

در این سال، سرمایه‌گذارها سختگیرتر شدند برخی از و وی‌سی‌ها به جای اینکه خطرپذیرتر شوند، خودشان به خطری برای استارتاپ‌ها تبدیل شدند. منتورهای نا بلد زیاد شدند و مسائل دیگر… در کنار این سختی‌ها باید به افزایش فشارها روی استارتاپ‌ها اشاره کرد که مجبور شدند نیروهای‌شان را تعدیل کنند یا کسب‌وکارشان تعطیل شود.

در سالی که رو به اتمام است، مسئله‌ای به نام سختی، فراوان بود. مشکلات داخلی و خارجی و… شاید آخرین اتفاق سخت این سال، مسائل مربوط به سیستم‌های عامل آی‌او‌اس و تحریم‌هایی باشد که متوجه‌شان شد.

همچنین در این سال، سرمایه‌گذارها سختگیرتر شدند برخی از و وی‌سی‌ها به جای اینکه خطرپذیرتر شوند، خودشان به خطری برای استارتاپ‌ها تبدیل شدند. منتورهای نا بلد زیاد شدند و مسائل دیگر… در کنار این سختی‌ها باید به افزایش فشارها روی استارتاپ‌ها اشاره کرد که مجبور شدند نیروهای‌شان را تعدیل کنند یا کسب‌وکارشان تعطیل شود.

اما در میان این اتفاق‌ها راه‌های دیگری گشوده شد. اینکه افراد فهمیدند که باید با دانش، آگاهی، تعامل و صبر جلو بروند. چالش‌های سال ۹۷ زیاد بود اما در کنار آن آموخته‌های‌مان هم بیشتر شد. در این سال سخت، البته یک اتفاق خوب هم رخ داد و این بود که خود فعالان این اکوسیستم پشت هم قرار گرفتند و از همدیگر حمایت کردند.

همه این مسائل موجب شد که در روزهای سرد و سخت سال۹۷، دلگرمی‌ها‌ی‌مان بیشتر شود.

توانیتوی جوان زنده ماند

خود من برای توانیتو که بسیار جوان بود، برای تامین سرمایه، دونیشن کردم و تا این سرمایه به دست من برسد، قیمت دلار بالا رفت و هزینه‌ها افزایش پیدا کرد و کل برنامه‌های ما را عقب انداخت و توانیتو هم عقب ماند.

تا جایی که خیلی‌ها در اکوسیستم می‌پرسیدند که آیا توانیتو زنده است یا شکست‌خورده و از بازار کنار رفته است؟ اما من و دوستانم در پشت صحنه توانیتو همه توان‌مان را به کار بستیم که توانیتو سر پا بماند.

دوستان زیادی هم در اکوسیستم به من کمک کردند و به نوعی هوای من و کسب‌وکارم را داشتند. در هر صورت ما پلتفرم را با همه سختی‌هایی که وجود داشت، راه‌اندازی کرده‌ایم. بنابراین آینده کسب‌وکار من در سال ۹۸، آینده روشنی است، چون من روی خودم و تیمم حساب می‌کنم.

در سال جدید یک رویداد بزرگ خواهیم داشت تا توانیتو هر چه بیشتر معرفی و شناخته شود. هر‌چند هزینه‌های زیادی در پیش داریم و باید حتما جذب سرمایه داشته باشیم. ما در کنار هزینه‌های تیم و کسب‌وکار، هزینه‌های مربوط به توسعه‌دهندگان را هم داریم اما آدم‌های زیادی هم به صورت داوطلبانه به من کمک کردند و زنده‌ماندن توانیتو به این کار بزرگ‌شان مربوط است.

احساس ناخوشایندی هم دارم

من یک احساس ناخوشایند هم دارم. من برای جذب سرمایه به چند وی‌سی مراجعه کرده‌ام اما بارها شاهد تبعیض آشکاری بوده‌ام که روسای وی‌سی‌ها بین یک بنیانگذار سالم به لحاظ جسمی و یک فرد توانیاب قائل هستند و به من می‌گویند مگر تو می‌توانی کار را به سرانجام برسانی؟! در حالی که تاکنون هم این من بوده‌ام که همه تلاشم را کرده‌ام.

در نهایت اینکه همه سختی‌های سال‌۹۷ موجب شد که آموخته‌های اکوسیستم بیشتر شود. ما الان می‌دانیم که همه‌چیز را باید با برنامه‌ریزی پیش ببریم و همه مسائل را پیش‌بینی کنیم. سختی‌های سال ۹۷ موجب شد که آدم‌های به‌اصطلاح فیک از اکوسیستم کنار بروند و آدم‌های اصیلی بمانند که تلاش‌کردند مهم‌ترین ویژگی‌شان است. در پایان باید بدون اغراق بگویم که من سال ۹۸ را سالی خوب و روشن می‌بینم و به آن امیدوارم.

۱ دیدگاه
  1. انتشارات مبتکران می‌گوید

    آقای رجبلو آرزوی موفقیت برای شما دارم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.