هزینه هایتان را دلاری محاسبه کنید

محمدهادی شجاری، هم‌بنیانگذار آریامدتور

0

به نظر من روی دیگر هر تهدید یک فرصت است؛ شناسایی فرصت‌های جدید کسب‌وکار نیاز امروز استارتاپ‌ها برای به‌روز‌کردن مدل‌های درآمدی‌شان است. ضمنا همه باید چابک‌تر باشیم و با شرایط سخت سازگاری بیشتری پیدا کنیم.

یکی از کسب‌وکارهایی که در سال ۹۷، حسابی درخشید و نگاه‌ها را به خودش جلب کرد، آریامدتور بود. ۳هم‌بنیانگذار خوش‌فکر که به جای اینکه بنشینند و پای‌شان را دراز کنند و ناله و‌ افسوس‌ بابت گرانی دلار و نرخ ارز و… سر بدهند، به راهکاری برای درآمدزایی فکر کردند.

آنها به بازار سلامت فکر کردند و اینکه پلتفرمی داشته باشند که به بیماران خارج کشور برای آمدن به ایران و طی‌کردن روند درمان کمک کنند. از این راه و از ایجاد این راهکار، درآمد میلیون دلاری ایجاد کردند و جزو کسب‌وکارهای خوشحال سال ۹۷ بودند. محمدهادی شجاری در مورد سال ۹۷، کارهایی که کردند و تصورش از سال ۹۸ برای شنبه نوشته است.

به نظر من مهم‌ترین اتفاقی که در سال ۹۷ برای کل اقتصاد ایران افتاد، افزایش نرخ دلار بود، سوال من از اکوسیستم استارتاپی این است که آیا سهم ما از این موضوع فقط گران‌ترشدن ‌هاست و دامین و سایر گرانی‌ها بود؟ آیا ما نباید دنبال کسب درآمد و تبدیل تهدید به فرصت مهم اقتصادی باشیم؟ ما در آریامدتور با توجه به اینکه کل درآمدمان به دلار و یورو بود، سال خوبی داشتیم!

امسال که همه از افزایش قیمت دلار نگران و ناراحت بودند، ما در آریامدتور کاملا هیجان‌زده و خوشحال بودیم. با توجه به سختی‌های اقتصادی و فشار عجیب و غریب هزینه‌ها طبیعی بود که بخشی از کسب‌وکارها شامل استارتاپی یا سنتی با مشکل جدی و تعطیلی مواجه شوند و البته من معتقدم باید کمی از موضوع فاصله بگیرند و شرایط را برای بازسازی و تغییر مجدد بررسی کنند و تصمیم‌های جدید بگیرند. من عمیقا اعتقاد دارم ما در هر کاری که هستیم، باید به بازار خارج و درآمد ارزی جدا فکر کنیم.

روی دیگر هر تهدید، یک فرصت است

به نظر من روی دیگر هر تهدید یک فرصت است؛ شناسایی فرصت‌های جدید کسب‌وکار نیاز امروز استارتاپ‌ها برای به‌روز‌کردن مدل‌های درآمدی‌شان است. ضمنا همه باید چابک‌تر باشیم و با شرایط سخت سازگاری بیشتری پیدا کنیم.

شاید سال ۹۸، سال سخت دستیابی به سرمایه هم باشد اما به نظر من همیشه برای ایده‌های خوب که امتحان‌شان را پس داده باشند، سرمایه پیدا می‌شود و مسئله اول هر کسب‌وکاری تامین مالی نیست. مهم این است که حتما هزینه‌ها بهینه‌تر صرف شود و تصمیم‌های چابک‌تر گرفته شود.

نقطه‌های امیدبخش سال ۹۸

من همچنان روی فرصت فوق‌العاده امکان درآمد دلاری تاکید می‌کنم و دعوت می‌کنم از تمامی کسب‌وکارها که برای شروع هزینه محصول یا خدمت‌شان را به دلار حساب کنند. من مطمئنم که سال ۹۸، سال استارتاپ‌های ارزی است. کسانی که بتوانند به خارج از مرزهای ایران کالا و خدمت بفروشند. پیش‌بینی من این است که سال۹۸، برای آریامدتور قطعا سال درخشانی است و ما با تمام قوا برای افزایش سهم بازار و درآمدمان تلاش می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.