سالی دشوار با نتایجی شیرین در پیش داریم

محمد عمروآبادی، بنیان‌گذار تیوال

0

ما در تیوال، خودمان را برای رشد هر چه بیشتر و ماندگاری در بازار، به صورت ویژه تقویت کرده‌ایم؛ کما اینکه تیوال در سال ٩٧ کارهای زیرساختی بسیار مهمی انجام داده و توسعه نسخه تازه‌اش را هم تقریبا به پایان رسانده است

سال آینده سال حرکت نرم استارت‌آپ‌هاست چون گام‌های پرنوسان و جسورانه همیشگی که برای حرکت استارت‌آپ‌ها یک امر حیاتی و ذاتی به شمار می‌رود، ریسک بیشتری نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.

بنابراین هر کسب‌وکاری با رعایت همه جوانب و با احتیاط کامل در مسیری که تعیین کرده است، حرکت خواهد کرد. در این میان چند اقدام اصولی باید صورت بگیرد؛ یکی حفظ نیروی انسانی به‌ویژه نیروهای کلیدی است که به نظر من باید مهمترین دغدغه و اولویت اصلی جامعه استارت‌آپی باشد.

به لحاظ اینکه چه حوزه‌هایی در سال ۹۸، رونق خواهند گرفت باید بگویم که پیش‌بینی من این است که در سال آینده، حوزه پرداخت خرد تقویت‌ می‌شود. ضمن اینکه کسب‌وکارهایی که خلاقیت تازه‌ای ایجاد نکنند با فروکش و شکست روبه‌رو می‌شوند.

ما در تیوال، خودمان را برای رشد هر چه بیشتر و ماندگاری در بازار، به صورت ویژه تقویت کرده‌ایم؛ کما اینکه تیوال در سال ٩٧ کارهای زیرساختی بسیار مهمی انجام داده و توسعه نسخه تازه‌اش را هم تقریبا به پایان رسانده است.

به همین دلیل اکنون در حال آماده‌شدن برای رونمایی از نسخه سوم با امکانات هیجان‌انگیزی است که سال‌ها در چشم‌اندازش بوده و عملا با رونمایی از نسخه جدید، مسیر اصلی تیوال آغاز می‌شود.

البته در سال آینده با چالش‌هایی مواجه خواهیم بود؛ مهمترین چالش سال آینده ما، علاوه بر فرآیندهای سنگین و پیچیده فنی که با آن دست به گریبان هستیم و نیاز به مدیریت ویژه دارد، باید برای رفتارهای غیرحرفه‌ای و غیرخطی بازار هم چاره‌اندیشی کنیم. هر چند این چالش‌ها از نظر من عمق ندارند و زودگذر خواهند بود.
بنابراین در سال آینده ما روی سه محور رونمایی از یک پروژه و برند تازه در زمینه گردشگری، معرفی امکانات نسخه تازه تیوال و تقویت جدی جنبه زیرساختی و پلتفرمی سیستم تیوال با همکاری پارتنرهای مهم و قدرتمند تمرکز خواهیم کرد.

در پایان باید بگویم که سال ٩٨ را سالی متفاوت برای اکوسیستم می‌بینم؛ در این سال مسئولیت دولت در حمایت از این زنجیره دو برابر سال‌های گذشته خواهد بود و اگر چنین حمایتی صورت نگیرد، اتفاقات تلخ و حسرت‌باری به جا خواهد ماند.

از سوی دیگر، سال آینده می‌تواند برای کسب‌و‌کارهای استارت‌آپی دشواری و شیرینی را همزمان را در پی داشته باشد؛ به این معنا که کسب‌وکارها با دشواری حفظ مسیر و و تلاش برای ماندگاری مواجه هستند اما اگر در بازار بمانند، شیرینی پیروزی را خواهند چشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.