برگزیت چه بر سر اکوسیستم بریتانیا می‌آورد؟

0

تقریبا هیچ‌کس در اکوسیستم فناوری انگلستان با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موافق نبود. همه نگران هستند که این موضوع روی کشور و قاره تاثیرات منفی بگذارد اما بیش از هر بخش دیگر، استارتاپ‌های انگلستان ضربه خواهند خورد. سه پرسش اصلی در این موقعیت در ذهن موسسان استارتاپ‌ها ایجاد می‌شود: دسترسی به استعدادها، دسترسی به سرمایه و عوامل اقتصاد کلان. در خصوص هر یک از این سه مورد، مسائلی وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود اما استارتاپ‌ها در انگلستان می‌توانند این مسائل را به خوبی حل کنند.

  • دسترسی به استعدادها

باید به یک نکته مهم اشاره کرد: بریتانیا هنوز از اتحادیه اروپا خارج نشده است و به‌زودی نیز این اتفاق نخواهد افتاد. قوانین بریتانیا یا روابط این کشور با اروپا یک‌شبه تغییر نخواهد کرد. شهروندان اتحادیه اروپا هنوز از حق زندگی، کار و راه‌اندازی کسب‌وکار در انگلستان برخوردار هستند.

حتی اگر این کشور از اتحادیه اروپا جدا شود، جزو منطقه اقتصادی اروپا  باقی خواهد ماند و در نتیجه بسیاری از کسب‌وکارها طبق روال فعلی به کارشان ادامه می‌دهند.

به‌علاوه اتحادیه اروپا تنها منبع استعدادهای بین‌المللی در بخش فناوری نیست. این کشور گزینه‌هایی مانند ویزای کارآفرین و ویزای استعدادهای استثنایی در بخش فناوری دارد.

با شروع مذاکرات در خصوص خروج این کشور از اتحادیه اروپا، بحث درباره دسترسی مداوم به استعداد‌های برتر اتحادیه اروپا همچنان یکی از اولویت‌ها در بخش فناوری است، اما نباید این تهدید را بیش از حد پررنگ کرد. در واقع باید از بااستعدادترین افراد در دنیا با آغوش باز استقبال کرد.

  • دسترسی به سرمایه

ما داستان‌هایی را درباره سرمایه‌گذارانی شنیده‌ایم که با شنیدن این خبر از کارشان ناامید شده‌اند، اما معاملات برنامه‌ریزی‌شده به قوت قبل اجرا می‌شود. جالب این است که سرمایه‌گذاران می‌گویند صنعت سرمایه‌ خطرپذیر انگلستان طبق روال همیشه برای کسب‌وکار آماده است. بسیاری از سرمایه‌گذارهای خطرپذیر برجسته در لندن به سرعت بیانیه‌هایی را صادر کرده و اعلام کردند که مانند گذشته به سرمایه‌گذاری خود ادامه خواهند داد. از جمله این سرمایه‌گذارها می‌توان به هاکستون، بالدرتون،اتمیکو،لوکال‌گلوب و سیدکمپ  اشاره کرد.

صندوق سرمایه‌گذاران خطرپذیر انگلستان ذخایر پولی بالایی دارد و افرادی که نگران هستند، می‌توانند مطمئن باشند که صندوق سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرده است در فعالیت‌های این صندوق در انگلستان تغییرات فوری انجام نمی‌شود.

خیلی زود است که تاثیر این رخداد را روی سرمایه‌گذاری‌ها ارزیابی کنیم، اما دلایلی برای خوش‌بین بودن وجود دارد، به‌خصوص اینکه کاهش ارزش پوند و جست‌وجو برای دارایی‌های غیرمرتبط ممکن است موجب شود که شرکت‌های تازه‌کار انگلستان دارایی‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران آمریکایی به‌شمار روند. البته، از نظر سرمایه‌گذاران محلی، SEIS  و EIS سخاوتمندانه‌ترین معافیت‌های مالیاتی دنیا در مرحله سرمایه‌گذاری اولیه باقی خواهند ماند.

  • تاثیر اقتصاد کلان

تاثیر خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در حوزه اقتصاد کلان واقعی و ناخوشایند است اما استارتاپ‌ها کمتر از سایر بخش‌ها از این اتفاق هراس دارند. اگر شما روی تغییرات فناورانه طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری کنید، تولید ناخالص ملی کوتاه‌مدت چیزی نیست که بخواهید نگران آن باشید. برخی از موفق‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا، از مایکروسافت گرفته تا  Uber، در دوران رکود اقتصادی تاسیس شده‌اند. اکوسیستم انگلستان در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده است و بخشی از این پیشرفت به نوآوری‌های پیشرو در حوزه استارتاپ‌ها مربوط می‌شود. داستان موفقیت شرکت‌های انگلیسی مانند  DeepMind، Swiftkey  و Magic Pony Technology  شرط‌بندی روی تقاضای اقتصاد محلی نیست؛ بلکه شرط‌‌بندی روی تاثیر فناوری‌های بنیادین است. Entrepreneur First  در حوزه سرمایه‌گذاری بر این باور است که فناوری‌های در حال ظهور فرصت بی‌سابقه‌ای را برای اکثر افراد ایجاد می‌کنند تا به نتایج فوق‌‌العاده‌ای دست یابند و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تغییری در این روند ایجاد نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.