ببخش امافراموش نکن

1

سال‌های بعد که ما از این روزهای سخت عبور کردیم و کسب‌وکارها و اقتصاد ایران در پیوند با اقتصاد جامعه جهانی روزهای خوبی را پشت سر می‌گذاشت شاید برگردیم و به پشت سر و به این روزگار عجیب نگاهی بیندازیم و در دل حتی به حال و روز این روزهایمان هم بخندیم.

به روزهایی که هم شدیدترین دور تحریم‌های ترامپ شروع شده بود و هم نهادهای داخلی از جمله بانک‌ها این قدرت را داشتند که یک استارتاپ را با شکایت خودشان ببندند. ما در دلمان به این روزها خواهیم خندید. به روزهایی که فکر می‌کردیم از زور فشار خارجی‌ها و بی‌تدبیری داخلی‌ها له خواهیم شد، اما زنده ماندیم و جان به در بردیم!

من کاری به جزئیات فیلترشدن سایت سهامیاب ندارم. اما برای من عجیب است که بانکی که خودش داعیه‌دار راه‌اندازی استارتاپ و شتابدهنده و کافه آی‌تی و کلی عنوان دهن‌پرکن دیگر است، بدون هماهنگی با بخش‌های استارتاپی‌اش، از یک استارتاپ شکایت و موجبات بسته‌شدن آن را فراهم می‌کند.

از طرفی صحبت از مختصات اکوسیستم‌های دنیا کردن و دعوت استارتاپ‌های ایرانی به رعایت استانداردها و اصول این اکوسیستم‌ها در حالی که از بدیهی‌ترین مقدمات راه‌اندازی یک کسب‌وکار محرومند، هم به دور از انصاف است و هم کمی تلخ. در روزهایی که کل اکوسیستم استارتاپی تلاش دارد دست در دست هم زنده بماند، در روزهایی که یک استارتاپ با درآمد دلاری ترجیح می‌دهد به جای وارد کردن درآمدش به کشور از طریق دلال‌ها، نیاز استارتاپ‌های دیگر به ارز را برطرف کند؛ انصاف نیست که یک بانک بزرگ یا هر نهاد عمومی و خصوصی دیگری پا روی گلوی استارتاپ‌ها بگذارد.

شاید بعدها ما برگردیم و به پشت سر نگاه کنیم از این مراوده قشنگ که در اکوسیستم استارتاپی بین خود استارتاپ‌ها شکل گرفته بود به خودمان ببالیم و حتی ممکن است کسانی که در این روزهای پرحادثه سنگ پیش پای استارتاپ‌ها می‌انداختند را هم ببخشیم؛ اما به قول ماندلای بزرگ، ما آن‌ها و کارهایشان را فراموش نخواهیم کرد!

۱ دیدگاه
  1. هومن نوریان می‌گوید

    چون در یادداشت آقای قربانی در این خصوص مطلب آقای جمیلی به عنوان مطلب مشابه درج شده بود و در این مطلب عمل متقابل انجام نشده، از سردبیر محترم تقاضا می کنم لینک آن یادداشت را نیز با توجه به استاندارد بالاتر مطلب آقای قربانی در این صفحه قرار دهند.
    لطفا این دیدگاه را منتشر ننمایید.
    سپاس.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.