با هدست واقعیت ‎مجازی دنیا را روشن‌تر و واضح‌تر می‌بینید

ویژگی هدست وارجو (Varjo) نمایش جزئیات با رزولوشن چشم انسان است

0

واقعیت ‌مجازی در هدست ساخته شده توسط وارجو را پیش از این هرگز ندیده‌اید زیرا این هدست تمام جزئیات تصاویر را با رزولوشن چشم انسان به نمایش می‎گذارد. وارجو استارتاپی است که در شهر هلسینکی فنلاند راه‌اندازی شده‌ و با بهره‌گیری از فناوری واقعیت‌ مجازی هدست قدرتمندی را به وجود آورده است.

هدست وارجو به پوشنده لباس اجازه می‌دهد تا اشیای مجازی را با همان جزئیاتی ببیند که در زندگی واقعی وجود دارند اما تصویری که با استفاده از هدست وارجو می‌بینیم، بسیار واضح‌تر از دید انسان در زمان نگه‌داشتن صفحه نمایش دیجیتالی در نزدیکی صورت است. هدست وارجو از خطای دید طبیعی انسان و تغییر جهت چشم استفاده می‌کند.

در حالت عادی چشم انسان تنها منطقه کوچکی را با بالاترین رزولوشن می‌بیند. هنگامی که چشم‌ ما حرکت می‌کند و جهت دیگری را می‌بیند، این نقطه از وضوح بالا برخوردار خواهد بود. دستگاه وارجو با قراردادن دو صفحه در داخل هدست از این پدیده تقلید می‌کند که یکی از صفحات نمایش کاملی از دنیای مجازی با رزولوشن استاندارد واقعیت مجازی است و دیگری یک نمایش میکرو OLED است که تنها بخش کوچکی از میدان دید را پوشش می‌دهد، اما آن را با وضوح بیشتر نشان می‌دهد.

یک ترکیب‌کننده نوری دو صفحه نمایش را ترکیب می‌کند تا شما هر دو را به عنوان یک تصویر ببینید. نتیجه ترکیب این صفحات یک صحنه مجازی است که در نقطه‌ای که چشم شما متمرکز است، کاملا واضح است، اما در اطراف لبه‌ها حرکت می‌کند . در نمونه اولیه، سطح رزولوشن بالاتر در یک نقطه ثابت داخل هدست باقی می‌ماند.

زمانی که شما سرتان را می‌چرخانید تا به چیزی نگاه کنید، نقطه ثابت داخل هدست با حرکت چشم‌های شما تغییر جهت می‌دهد. در مرحله بعدی، وارجو قصد دارد خیره‌شدن به نقطه‌ مشخصی را به برنامه کاری هدست اضافه کند، به طوری که شما تنها باید به جایی داخل صحنه مجازی نگاه کنید تا به وضوح آن را ببینید.

بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ وارجو اورهو کانتوری (Urho Konttori) مدعی است: «هر جایی که شما با چشم‌های خود نگاه می‌کنید، قرار است منطقه‌ای با وضوح بالا باشد.» اگرچه استارتاپ وارجو در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد اما تا ژوئن ۲۰۱۷ در سکوت کار خود را انجام می‌داد.

این شرکت در سپتامبر ۲۰۱۷ سرمایه خود را به مبلغ ۸.۲ میلیون دلار (۵.۸ میلیون پوند) افزایش داده و ۶.۷ میلیون دلار از موسسه مالی دولت فنلاند در نوامبر ۲۰۱۷ دریافت کرده‌است .به گفته مدیرعامل وارجو، نمایش سطح بالا می‌تواند به ویژه در شبیه‌سازی آموزشی مفید باشد.

شبیه‌ساز پرواز کاربر را در داخل یک کابین مجازی قرار می‌دهد. با نگاه کردن به اطراف، امکان دیدن همه صفحات، سوئیچ‌ها و صفحه‌های رادار در جزئیات واقع‌گرایانه وجود دارد. وقتی به یک اهرم یا دکمه نگاه می‌کنید، حتی می‌توانید کلمات را روی آن بخوانید زیرا خواندن کلمات چیزی است که واقعیت مجازی معمولا  با آن درگیر است.

اورهو کانتوری می‌گوید: «اکنون اگر آموزش واقعیت مجازی را آموزش دهید، در راه آموزش نیمی از افراد نابینا هستید. به این معنا که آنها قادر خواهند بود تا کارها را به شیوه بهتری انجام دهند و امکان دیدن بهتر و واقعی چیزها برایشان فراهم خواهد شد.»

همچنین می‌توان از هدست واقعیت مجازی وارجو در سایر برنامه‌های کاربردی مثل معماری، مهندسی، طراحی صنعتی و صنعت سرگرمی استفاده کرد. شرکای توسعه‌دهنده استارتاپ وارجو عبارتند از شرکت هوافضای ایرباس، شرکت‌های خودروسازی آئودی، بی‌ام‌دبلیو و شرکت‌های سرگرمی مثل فاکس قرن بیستم و تکنیکالر.

این شرکت‌ها با همکاری وارجو به دنبال استفاده بهتر از فناوری واقعیت مجازی در صنایع خود هستند و هدست وارجو امکان نگرش بهتر و دیدن جزئیات واضح را برایشان فراهم می‎کند. مدیرعامل استارتاپ وارجو انتظار افزایش قیمت ۵ تا ۱۰ هزار دلاری در فروش هدست دارد.

اولین هدست‌ها فقط از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کنند، اما به‌زودی واقعیت افزوده نیز به قابلیت‎های این هدست اضافه خواهد شد تا افراد بتوانند اشیای مجازی را در زمینه دنیای واقعی اطرافشان ببینند. کانتوری با یک مثال درباره کارکرد واقعیت افزوده توضیح می‎دهد.

به عنوان مثال، یک طراح صنعتی که در حال طراحی اتومبیل روی کامپیوتر خود است، قادر خواهد بود تا مانند همیشه از صفحه‌کلید و ماوس استفاده کند، در عین حال می‌تواند نسخه‌ای مجازی از ماشین را ببیند.

بسیاری از هدست‌های واقعیت افزوده مانند HoloLens مایکروسافت و Magic Leap One  از «دید نوری» برای ادغام دنیاهای واقعی و مجازی استفاده می‌کنند که یک صفحه شفاف را در مقابل چشمان شما قرار می‌دهند.

صفحه شفاف مقابل چشم‎های شما اشیای مجازی را مانند یک روکش نشان می‎دهد اما خالی از ایراد نیست. یکی از اشکالات واقعیت افزوده در هدست‎های فوق این است که شما نمی‌توانید هیچ نوری را از دنیای واقعی بگیرید.

کانتوری می‌گوید: «پیامد اتفاقی که در نهایت می‌افتد همه چیز را خوب نشان می‌دهد.» با این وجود وارجو به جای استفاده از دید نوری با یک صفحه نمایش ویدئویی کار می‌کند و به جای آنکه در مقابل چشمان شما صفحه شفافی را قرار دهد، روبه‌روی چشمان شما یک صفحه ویدئویی قرار می‎گیرد. هدست وارجو با دوربین‌های ویدئویی تصاویر زنده دنیا را در مقابل شما ضبط و آن را در یک پردازنده قرار می‌دهد تا با محتوای مجازی ترکیب کند و به نمایش در‌آید.

براساس گزارش استارتاپ وارجو، این شرکت با همکاری شرکت تولیدکننده پردازنده Socionext در حال ساخت پردازشگر گرافیکی برای هدست است. از نظر مدیرعامل شرکت وارجو توضیح درباره پشت صحنه و جزئیات یک محصول باعث انتقاد می‎شود، زیرا آخرین چیزی است که خریداران هدست به آن علاقه‌مند هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.