ایده‌هایی برای نوشتن یک رپورتاژ خوب

0

ما در جهانی قرار داریم که در هر لحظه تنها میلیون‌ها توییت منتشر می‌شود؛ مطالب بارگذاری شده روی وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و اخبار منتشره در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نیز که دیگر جای خود را دارند.

در این میان انتشار مطلبی متمایز، کاری بسیار دشوار به نظر می‌رسد‌ اما به هر حال گریزی از این کار نیست و اگر شما قصد دارید که نام تجاری یا برند خود را تبلیغ کنید و یا فعالیت‌های کسب‌و‌کار خود را پوشش دهید، حتما باید به روشی خاص، تولید محتوای متنی و یا قالب‌های دیگر تولید محتوا را داشته‌ باشید.

بازاریابی محتوا روشی است که می‌تواند کسب‌و‌کار شما را در جاده‌ موفقیت بیندازد و یکی از ابزارهای آن، تولید یک رپورتاژ حرفه‌ای است.

رپورتاژ، مطلبی است که برای معرفی خدمت یا برند شما با قالب خبر یا گزارش در وب‌سایت‌های پربازدید منتشر می‌شود.

اما اینکه چگونه یک رپورتاژ حرفه‌ای تولید کنیم، سؤالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده‌است؛ به ویژه زمانی که قرار باشد به مسائلی مانند بک‌لینک و یا سئو نیز توجه داشته باشیم. در این مقاله، ایده‌هایی برای نوشتن یک رپورتاژ خوب را به شما معرفی خواهیم کرد. 

سرگذشت بنیانگذاران برای مردم جذاب است

از آنجا که زندگی بنیانگذاران جذابیت بسیاری دارد، اغلب مردم به دانستن داستان‌های زندگی این افراد و چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شوند، علاقه نشان می‌دهند. زندگی بنیانگذاران یک شرکت از اولین نقطه‌ای که ایده‌ به ذهن آنها می‌رسد تا همین لحظه‌ای که کسب‌و‌کار خود را تأسیس کرده‌اند، پر از داستان‌های جذابی است که بسیاری از افراد حاضرند ساعت‌ها برای شنیدن یا خواندن آن وقت صرف کنند. تولید محتوا و نوشتن رپورتاژ آگهی با محوریت زندگی بنیانگذاران می‌تواند گامی مؤثر در بازاریابی محتوا محسوب شود. نکته‌ای که باید در تولید محتوای متنی بر اساس زندگی و تجارب بنیانگذاران مورد توجه قرار گیرد، پرهیز از آوردن اطلاعات خسته‌کننده و موارد غیرضروری است. 

  •  مشتریان هم حرف‌هایی برای گفتن دارند!

یکی دیگر از زوایایی که می‌تواند یک رپورتاژ آگهی را به رپورتاژی طلایی تبدیل کند و تعداد بک‌لینک را بالا ببرد، روایت داستان‌هایی از تجربه‌های مشتریان است. مخاطب شما تمایلی به خواندن یک بروشور تبلیغاتی از کسب‌و‌کار شما در قالب یک رپورتاژ آگهی ندارد؛ در عوض تولید محتوای متنی در قالب داستان‌هایی از تجربه‌های موفق مشتریان شما در خرید محصولات و یا استفاده از آنها می‌تواند تبلیغی غیرمستقیم اما بسیار مؤثر باشد. تولید محتوا با محوریت تجارب مشتریان همچنین می‌تواند در تشریح ویژگی‌های محصول نیز از کارایی بالایی برخوردار باشد. مطمئنا تولید محتوا با این روش بسیار جذاب‌تر از ردیف کردن یک سری ویژگی‌های آماری و ارقامی محصول خواهد بود و حس کنجکاوی مشتریان را بیشتر برمی‌انگیزد! برای این کار می‌توانید از طریق برنامه‌ها، طراحی جشنواره‌ها و یا کمپین‌های ویژه از مشتریان بخواهید درباره‌ موضوعات مدنظر شما با رویکرد خاطرات و تجربیات نوشته‌های خود را ارسال کنند و یا فیلم‌ها و عکس‌هایی را در حین استفاده از خود ثبت کرده و در قالب داستان‌های تصویری برای شما ارسال کنند. 

  • نسبت به مسائل اجتماعی بی‌تفاوت نباشید

موضعگیری درباره‌ مسائل اجتماعی یا سیاسی مهم می‌تواند ارزش و اعتبار شما را در پیشگاه اذهان عمومی چند برابر کند. اگر در برابر مسائل و مشکلات ساکت باشید، مردم از شما تصور یک کسب‌و‌کار منفعت‌طلبانه را خواهند داشت. برای اینکه بتوانید مواضع درست بگیرید، باید از قبل ارزش‌های سازمانی خود را حداقل برای خودتان مشخص کرده ‌باشید؛ به این ترتیب درباره‌ هر مسئله‌ای منطبق بر ارزش‌هایی که برای خود تعیین کرده‌اید، موضع خواهید گرفت. به عنوان مثال، می‌توانید نسبت به حمایت از کارآفرینی در هرجای جهان از خود واکنش نشان دهید و در رپورتاژ آگهی‌های خود نیز همواره بر این ارزش‌ها تاکید کنید.

  • فرهنگ شما منحصربه‌فرد است!

هر کسب‌و‌کاری برای خود یک فرهنگ منحصربه‌فرد دارد که معمولا از مجموع روحیات و رفتار کارکنان آن سازمان ایجاد می‌شود. این فرهنگ باید در محتوای متنی و سایر انواع محتوای سازمان شما نمود پیدا کند. صحبت‌کردن درباره‌ فرهنگ سازمانی منحصربه‌فرد شما و روایت داستان‌های جذابی که در محیط کسب‌و‌کار شما اتفاق می‌افتد، می‌تواند برای دیگران بسیار جذاب باشد. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.