اکوسیستم استارتاپی روبه‌رشد غنا

0

با اینکه اکوسیستم فناوری غنا در مقایسه با کشورهایی مانند کنیا و نیجریه کوچک است، به سرعت دارد رشد می‌کند و قرار است امسال به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

از توجه و تامین بودجه استارتاپ‌های کشاورزی مانند اکروسنترا و فارمر‌لاین گرفته تا مراکز فناوری مانند ایمپکت هاب و آی‌اسپیس که بازدیدهای بین‌المللی دریافت می‌کنند، اکوسیستم استارتاپی غنا آهسته و پیوسته در حال تکامل است و جایگاهی را در سطح محلی و بین‌المللی به دست می‌آورد.

با این حال، هنوز راه طولانی برای اکوسیستم فناوری غنا وجود دارد. در اینجا می‌خواهیم به چند نکته درباره اکوسیستم استارتاپی غنا در سال ۲۰۱۹ بپردازیم:

همکاری بیشتر

گاهی اوقات، به نظر می‌رسد که استارتاپ‌های فناوری غنا به طور جداگانه و مستقل از یکدیگر کار می‌کنند. انگار خبری از همکاری بین دو یا چند استارتاپ نیست که با هم روی یک راهکار کار کنند یا بخشی را که در آن زمینه فعالیت دارد، با کمک یکدیگر رشد دهند.

امید است که در سال ۲۰۱۹ همکاری بیشتری بین استارتاپ‌های غنا وجود داشته باشد.شاید برخی از شرکت‌های فناوری بتوانند پیشنهاد شراکت برای کار روی برخی از پروژه‌های الکترونیکی دولتی را ارائه دهند.

داده‌های منبع باز + دسترسی به داده‌ عمومی

اندازه‌گیری بزرگی اکوسیستم فناوری غنا کار ساده‌ای نیست زیرا داده‌های آماده در این اکوسیستم وجود ندارد. همانطور که قبلا اشاره شد، داده‌های باز و اسناد کافی درباره نحوه عملکرد استارتاپ‌ها در زمینه نیروی کار، امور مالی، پروژه‌ها و غیره وجود ندارد.

آنها امیدوارندکه در سال ۲۰۱۹ شرکت‌ها در اکوسیستم فناوری تمایل بیشتری برای اشتراک‌گذاری طرح‌ها و داده‌های آتی خود داشته باشند تا از این داده‌ها برای کمک به آنچه در این فضا رخ می‌دهد، استفاده شود. شاید شرکت‌های بیشتری بتوانند وبلاگ‌های داخلی داشته باشند، جایی‌که بتوانند اخبار درباره محصولات آتی یا خبرهای فوری خود را به اشتراک بگذارند.

ادغام‌ها/خریدها/شراکت‌های بیشتر

به نظر می‌رسد که شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی وجود دارند که همگی روی ارائه راهکار یکسان کار می‌کنند. اپلیکیشن‌های مشابه یا یکسانی در فضای استارتاپی غنا وجود دارد و همین موجب می‌شود که کل این فضا پر از استارتاپ باشد اما نوآوری زیادی در آن رخ ندهد.

در یک اکوسیستم استارتاپی نیازی به وجود چندین استارتاپ که خدمات یا محصولات یکسان ارائه می‌دهند، وجود ندارد. بهتر است در فضای استارتاپی غنا خریدها یا شراکت‌های عمومی بیشتری بین دو یا چند شرکت که نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند، صورت گیرد.

کنفرانس‌های فناورانه «جامع»

هر سال، کنفرانس‌هایی با موضوعات مختلف که همگی به فناوری مربوط می‌شوند، برگزار می‌شوند. از بین اکثر کنفرانس‌های فناورانه یک مورد نیز کمک چندانی به این اکوسیستم نمی‌کند اما به نظر می‌رسد این کنفرانس‌ها آنطور که باید «جامع» نیستند. اکثر آنها شرکت‌های بزرگ را مخاطب قرار می‌دهند و کارآفرینان جوان و استارتاپ‌های جوان که می‌توانند از فرصت‌های شبکه‌ای استفاده کنند، از مزایای این کنفرانس‌ها محروم هستند.

حتی با گفت‌وگوها در این کنفرانس‌ها، استارتاپ‌های بیشتری باید این فرصت را پیدا کنند تا مخاطبان بیشتری را با استارتاپ‌های جوان خود و مشکلاتی که پیش رو دارند، آشنا کنند. ارائه‌های تعاملی‌تر (در رویدادهای فناوری و کنفرانس‌های فناورانه): با بررسی اکثر کنفرانس‌های فناورانه‌ای که در غنا برگزار می‌شوند، می‌توان متوجه شد که آنها ماهیت تکراری دارند و بیشتر درباره نحوه رسیدگی به امور هیات مدیره می‌پردازند. سخنرانان نیز بیشتر حول همین موضوع سخنرانی می‌کنند.

شاید لازم باشد که بر ارائه داده یا ارائه‌های اسلایدی سخنرانان یا موضوعات آنها تاکید بیشتری شود و به عمق موضوعات مربوط به استارتاپ‌ها پرداخته شود.

رسانه‌های فناوری بیشتر

در اکوسیستم فناوری غنا باید رسانه‌های فناورانه و روزنامه‌نگاران بیشتری وجود داشته باشند تا اخبار فناوری را در فضای استارتاپی غنا گزارش دهند و تحلیل کنند. اینها فقط برخی از موضوعاتی بود که در سال ۲۰۱۹ باید در اکوسیستم فناوری غنا به آن توجه شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.