استارتاپ‌های آرژانتین بیل به‌دست گرفته‌اند!

اکوسیستم استارتاپی فناوری کشاورزی آرژانتین

0

آرژانتین اقداماتی را انجام می‌دهد تا به مرکز منطقه‌ای برای استارتاپ‌های فناوری کشاورزی و نوآوری تبدیل شود. یک اکوسیستم استارتاپی موفق دارای چندین مولفه اصلی است. برای مثال، کارآفرینان باتجربه، یک جامعه سرمایه‌گذاران فعال، پشتیبانی استارتاپی و منابع تحقیقاتی.

خرید دو کسب‌وکار فناوری کشاورزی آرژانتین نشان‌دهنده فرصت و پتانسیل بخش فناوری کشاورزی این کشور است. توسعه‌دهنده محصولات فیبرکربنی کینگ آگرو و یک تولیدکننده محصولات تخصصی به نام پی‌ال‌آ را امسال جان دیر خریداری کرد.

به علاوه سازمان‌های مختلف در این کشور با هم همکاری می‌کنند تا نقاط قوت آرژانتین در فناوری کشاورزی را تقویت کنند. پس از سال‌ها سرمایه‌گذاران خارجی جذب اکوسیستم استارتاپی این کشور شده‌اند. دولت آرژانتین فناوری کشاورزی را یک بخش اصلی می‌نامد که به رشد کشور کمک خواهد کرد و نقاط قوت در کشاورزی، کارآفرینی و یک صنعت سرمایه‌داری پررونق را ترکیب می‌کند.

دولت آرژانتین از سوی دیگر طبق قانون کارآفرینی روی صندوق‌های سرمایه خطرپذیر و شتاب‌دهندگان سرمایه‌گذاری می‌کند. برای مثال، هفته گذشته دولت اعلام کرد که قصد دارد ۶۰۰ میلیون دلار روی ماهواره تصویربرداری مایکرویو سرمایه‌گذاری کند تا این ماهواره روی بلایای طبیعی و فرسایش خاک نظارت داشته باشد.

اگروفی، بازار کار کسب‌وکار کشاورزی، اوایل امسال سرمایه‌ قابل توجهی را از سینگنتا ونچرز و بانگ ونچرز دریافت کرده است و یک تولیدکننده محصولات تخصصی به نام پی‌ال‌آ را امسال جان دیر خریداری کرد. صدها استارتاپ در بخش فناوری کشاورزی آرژانتین فعالیت می‌کنند.

فردریکو مایر، بنیانگذار کلاب اگ‌تک، می‌گوید: «دولت مشارکت فعالی دارد. بدون پشتیبانی آنها، ما باز هم می‌توانستیم تمام جلسات خود را در طول هفته فناوری کشاورزی برگزار کنیم، اما آنها رویدادها را جداسازی کرده‌اند. اینکه تمام آنها را در یک هفته محدود می‌کردیم، امکان‌پذیر نبود.»

توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز به استارتاپ‌های فناوری کشاورزی در آرژانتین جذب شده است: برای نمونه، اگروفی، بازار کار کسب‌وکار کشاورزی، اوایل امسال سرمایه‌ قابل توجهی را از سینگنتا ونچرز و بانگ ونچرز دریافت کرده است.

صدها استارتاپ در بخش فناوری کشاورزی فعالیت می‌کنند. طبق گزارش گلوکال، در اولین شتاب‌دهنده فناوری کشاورزی این کشور، ۵۴ استارتاپ در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و در تمام دسته‌بندی‌های اصلی مانند اگ بیوتک، بازارهای کار کسب‌وکار کشاورزی، نرم‌افزار مدیریت مزرعه، اینترنت اشیاء و حسگرها، سیستم‌های مزرعه‌داری جدید و غیره وارد شده‌اند.

اما هنوز این اکوسیستم استارتاپی در مقایسه با تعدادی از اکوسیستم‌های دیگر مانند برزیل راه طولانی در پیش دارد. با این وجود، بسیاری از بازیکنان اصلی معتقد هستند که این کشور از شرایط و منابع لازم برای رشد سریع برخوردار است.

مولفه‌های اصلی اکوسیستم فناوری کشاورزی آرژانتین

کشاورزان نوآور: آنچه که کشورها را از سایرین متمایز می‌کند، حضور تعداد زیاد استارتاپ‌های فناوری کشاورزی، دیدگاه نوآورانه و روحیه کارآفرینی کشاورزان آرژانتینی است. آپرسید، انجمن پیشرو کشاورزان، سال‌هاست که فناوری را در اولویت کارها و رویدادهای خود قرار داده‌اند.

در واقع، تعداد زیادی از کارآفرینان فناوری کشاورزی، کشاورزان هستند یا در صنعت کشاورزی تجربه دارند. اما در آمریکا اکثر کارآفرینان پیش‌زمینه فناوری دارند. با اینکه ممکن است این برای کشوری که در آن کشاورزی اصل اولیه اقتصاد است، تعجب‌آور نباشد اما اگر قرار است محصولات فناوری کشاورزی روی زمین‌های کشاورزی منطبق شوند، درک کشاورزان و نیازهای آنها لازم است.

به گفته گلوکال، «چالش‌های دیگری درباره ایجاد یک اکوسیستم بزرگ‌تر وجود دارد اما لازم است که تمام بازیکنان کاملا با شیوه‌های استفاده کشاورزان از فناوری آشنا شوند. گاهی اوقات فناوری‌هایی وجود دارند که خیلی خوب به نظر می‌رسند، اما مشکلات خاصی را برای کشاورزان یا زنجیره تامین برطرف نمی‌کنند؛ آنها راهکارهای حاشیه‌ای هستند. خیلی کلیشه‌ای است که فکر کنیم حل مشکلات بزرگ‌تر به شیوه‌ای ساده امکان‌پذیر است.»

دیدگاه نوآورانه کشاورزان آرژانتینی می‌تواند این کشور را از سایر بازارها مانند آمریکا متمایز کند. یکی از نقاط قوت آرژانتین آن است که باید دست به نوآوری بزند تا بتواند با تورم و سایر چالش‌ها مبارزه کند.

آرون مگنهایم، بنیانگذار اگ‌تک اینسایت، می‌گوید: «وقتی بازارها بد هستند، توسعه‌دهندگان آرژانتین نوآوری می‌کنند و سرمایه‌ بیشتری تزریق می‌کنند. درست برعکس کشاورزان آمریکایی که هزینه نمی‌کنند و می‌خواهند صرفه‌جویی کنند و منتظر بمانند.»

در کل کشاورزان آرژانتینی به‌شدت از فناوری‌های جدید استقبال می‌کنند. به علاوه آنها با ارائه سرمایه‌ فرشته به بسیاری از استارتاپ‌ها در فناوری کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بیوسرز، یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای فناوری کشاورزی در کشور، توسط گروهی از کشاورزان آغاز به کار کرده است. سایر استارتاپ‌های موفقی که توسط کشاورزان پشتیبانی شده‌اند، عبارتند از: اس۴، کیلیمو، اگروفی، اکرونکس و آراوانت.

جولیان بالدونسیل، یک کشاورز، کارآفرین و سرمایه‌گذار در حوزه فناوری کشاورزی است. او می‌گوید: «کشاورزان آرژانتینی درک بالایی از فناوری دارند. روحیه نوآورانه آنها کلید موفقیت آنهاست. کارآفرین بودن در خون ماست.»

سرمایه‌گذاران محلی: صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آرژانتین در حال رکوردشکنی است. با اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری آنها در مقایسه با استانداردهای غربی کوچک هستند، اما بودجه‌های قابل توجهی را ارائه می‌دهند. حداقل ۵ شتاب‌دهنده استارتاپی در مراحل اولیه و منابع متمرکز بر فناوری کشاورزی در این کشور وجود دارد.

دولت نیز برنامه‌های تامین بودجه را برای استارتاپ و کمک‌هزینه‌هایی را برای استارتاپی علمی در نظر می‌گیرد. هنوز تردیدهایی درباره میزان پشتیبانی سرمایه‌گذاران برای استارتاپ‌های فناوری کشاورزی در مرحله رشد وجود دارد اما این فقط مخصوص آرژانتین نیست.

تحقیق و آزمایش: راه‌های کمی برای استارتاپ‌های فناوری کشاورزی آرژانتینی در حوزه تحقیق و توسعه ابزارهای آنها وجود دارد. شرکت در هفته اگ‌تک یکی از آنهاست که در آن پروژه‌های تحقیقاتی مختلف با ابزارهای بیوتک و اگ‌تک دیجیتالی نمایش داده می‌شوند و نیز همکاری‌ها با استارتاپ‌هایی مانند نانوتیکا، یک فناوری نانو برای کاهش میزان ورودی اعمال شده به محصولات کشاورزی، شکل می‌گیرد.

با این حال، درحالی‌که این موسسات برای تایید فناوری‌ها مفید هستند، بازه زمانی که آنها کار می‌کنند ممکن است برای استارتاپ‌هایی که به نتایج سریع‌تر نیاز دارند، مناسب نباشد. در حال حاضر استارتاپ‌های فناوری کشاورزی بیشتر تمایل دارند محصولات خود را با مشتریان اول یا انجمن‌های کشاورزی آزمایش کنند.

چالش‌ها: علاوه بر سقوط اقتصادی آرژانتین، که موجب شد ارز این کشور به پایین‌ترین ارزش خود در مقابل دلار برسد، چالش‌های دیگری پیش روی بخش فناوری کشاورزی آرژانتین است.

طبق گفته ییلد لب، دیدگاه کارآفرینان آرژانتین می‌تواند آنها را دوباره به موفقیت برساند. «در آرژانتین، ما بسیار خلاق هستیم تا راهی را برای کسب‌وکار در بدترین شرایط پیدا کنیم، ما انعطاف‌پذیر هستیم و می‌توانیم خود را به سرعت با تغییرات ناگهانی وفق دهید… اما اگر هیچ محدودیتی نداشته باشیم، نمی‌توانیم درباره کارهایی که باید انجام دهیم به خوبی تصمیم بگیریم. وقتی شرکت‌ها متوجه بشوند که این یک شیوه جدید برای کسب‌وکار و تبدیل دانش به محصولات است، ما شاهد تغییرات بزرگی خواهیم بود.»

بالدونسیل معتقد است که بزرگ‌ترین چالش برای این صنعت آن است که آیا کشاورزان می‌توانند از عهده خرید محصولات فناوری کشاورزی جدید برآیند یا خیر. او می‌گوید: «به نظر من کلید تقویت استفاده از فناوری کشاورزی تامین بودجه برای محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های فناوری کشاورزی با شرایط معقول و نرخ‌های سود مناسب است.»

بدون یک شرایط کسب‌وکار پایدار، استارتاپ‌های آرژانتین نمی‌توانند سیستم پشتیبانی مورد نیاز خود را برای توسعه فناوری‌های کشاورزی دریافت کنند. این کشور امیدوار است که سیاست‌های اقتصادی دولت بتواند برای طولانی‌مدت اعمال شود تا شرایط ثبات بیشتری پیدا کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.