غافلگیری از استقبال مردم!

کوییکی؛ جایگزینی برای دستگاه‌های حضور و غیاب

5

همه چیز از یک اتفاق خیلی ساده و پیش پا افتاده شروع شد. محمدعلی میهن‌خواه داستان استارتاپ کوییکی را اینگونه تعریف می‌کند:«‌ما قصد داشتیم برای کار خود دستگاه حضور و غیاب بخریم و متوجه شدیم اگر این دستگاه را هم تهیه کنیم، در نهایت مجدد نیاز به یک نرم‌افزار برای ارزیابی داده‌هایی که به دست می‌آید، داریم.

از طرف دیگر قیمت دستگاه‌ها در آن زمان حدود یک میلیون تومان بود و به این جمع‌بندی رسیدیم که خودمان نرم‌افزاری را تهیه کنیم و از امکانی که گوشی‌های هوشمند به کاربران می‌دهد، استفاده کنیم و اپلیکیشنی را طراحی کنیم که این امکان را به ما بدهد و در نهایت آن را نیز در بازار عرضه کنیم‌ و نرم‌افزاری طراحی کردیم که تمام ویژگی‌هایی که باید یک دستگاه حضور و غیاب داشته باشد را در‌بر‌می‌گیرد و مزیت‌های بیشتری هم نسبت به آن دارد‌ و از بهمن ماه ۹۷ نیز نسخه قابل استفاده اپلیکیشن را وارد بازار کردیم.» محمد‌علی میهن‌خواه و مهسان موسوی بنیانگذاران این استارتاپ جوان هستند.

  • کوییکی را چطور تعریف می‌کنید؟

کوییکی (quicki.ir‌ ) یک جایگزین برای دستگاه‌های حضور و غیاب است. از جمله مزایای آن امکان ثبت ایستگاه‌های کاری متعدد است و محدود به مکان نیست. به عبارت بهتر، هر کیو‌آر‌کد یک دستگاه حضور و غیاب است و در هر مکانی امکان نصب این کیو‌آر‌کدها وجود دارد و کارمندانی که به ماموریت می‌روند و در جاهای مختلفی خدمت می‌کنند نیز می‌توانند در هر جایی که هستند، با اسکن کیو‌آر‌کد زمان ورود و خروج خود را ثبت کنند.

  • نرم‌افزار برای هر شرکت یا سازمان سفارشی می‌شود و یا همه می‌توانند از نسخه قابل دانلود اپلیکیشن استفاده کنند؟

فرآیند به این شکل است که فضای اپلیکیشن برای همه یکسان است ولی این امکان وجود دارد که هر مجموعه قوانین کاری، مرخصی و قوانین حضور و غیاب و شیفت‌های کاری خود را در آن تعریف و اپلیکیشن را سفارشی‌سازی کند.

  • مجموعه‌های مختلف چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟

شرکت یا سازمان زمانی که ثبت‌نام می‌کند، در پلن رایگانی که در اختیارش قرار می‌گیرد، می‌تواند پرسنل و کارکنان و قوانین کاری خود را در پنل کاربری تعریف کند. پس از آن یک یوزر و پسورد در اختیار کارمندان گذاشته می‌شود.

یوزر معمولا کد پرسنلی است و پسورد می‌تواند دلخواه باشد. پس از آن کارمندان اپ را دانلود می‌کنند و با یوزر و پسوردی که دارند، وارد اپ می‌شوند. داخل اپ امکاناتی از جمله ثبت مرخصی، ثبت ورود و خروج و غیره در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

در هنگام ثبت ورود و خروج کاربر باید کیو‌آر‌کدی که در محل نصب است را اسکن کند. در هنگام اسکن دوربین گوشی روشن می‌شود و از کاربر خواسته می‌شود که از خود عکس بگیرد. این قابلیت تشخیص چهره از جمله قابلیت‌هایی است که برای مجموعه‌هایی که درخواست بدهند، می‌توانیم فعال کنیم. علاوه بر این، این امکان برای کارفرما وجود دارد که بتواند از طریق کوییکی برای مناسبت‌های مختلف برای کارمندان نوتیفیکیشن ارسال کند.

  • چه شیوه‌ای برای درآمدزایی کوییکی در نظر دارید؟

پلن درآمدزایی ما براساس تعداد کارمندان و تعداد ایستگاه‌های کاری است. در پلن رایگان امکان ثبت یک ایستگاه کاری با ۲کارمند وجود دارد. با اضافه‌شدن هر کارمند ماهیانه ۱۰۰۰تومان باید پرداخت شود. علاوه بر این، قابلیت دیگری که به‌زودی لانچ می‌شود، برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های کاری است که برای این ویژگی هزینه جداگانه‌ای را دریافت خواهیم کرد.

  • با چه سرمایه اولیه‌ای کار خود را شروع کردید؟

ما با حدود ۳۵ میلیون تومان کار را شروع کردیم که این سرمایه از طریق شرکتی که داریم، تامین شده است و خودمان در کار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

  • فکر می‌کنید چه زمانی به نقطه سر‌به‌سر برسید؟ بازار را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

با توجه به استقبالی که از نرم‌افزار صورت گرفته، تمام پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، دستخوش تغییر شده است، حتی برنامه توسعه‌ای که برای ماژول ماموریت داشتیم، برای ۳ ماه آینده بود ولی خیلی زودتر وارد این فاز شدیم‌ و فکر می‌کردیم تا یک سال اول به درآمدزایی برسیم ولی در عرض ۲ماه به این مرحله رسیدیم. با این شرایط فکر می‌کنیم با ویژگی‌هایی که تا ۶ماه آینده به اپ اضافه می‌شود، تا سال ۱۴۰۰ به سطح خوبی از درآمدزایی برسیم.

  • بیشتر مخاطب کوییکی شرکت‌های کوچک هستند و یا اینکه شرکت‌های بزرگ نیز از آن استفاده کرده‌اند؟

هدف ما جذب شرکت‌های کوچک و متوسط بوده است ولی در مشتریانمان شرکت‌های بزرگ هم هستند.

  • از زمانی که اپ را وارد بازار کردید، تاکنون چقدر دانلود شده است؟

تا‌کنون ۸۰۰ کارمند در سیستم ثبت‌نام شده‌اند و حدود ۴۶۰ شرکت نیز از خدمات استفاده کرده‌اند.

  • چه هدف‌گذاری برای تصاحب سهمی از بازار دارید؟

ما قصد داریم تا سال اول ۱۰۰۰ شرکت را از این طریق پوشش دهیم.

  • در بازار چند رقیب شناسایی کردید و به طور کلی حضور رقبا را فرصت می‌دانید یا تهدید؟

ما رقبا را به دو دسته تقسیم کردیم؛ گروه دیجیتال و سنتی. برخی از رقبای سنتی با همان بیزینس‌مدل سنتی وارد حوزه دیجیتال شده‌اند و نرم‌افزار را به صورت دستگاه و با هزینه بالایی می‌فروشند که البته این دستگاه با مشکلاتی هم روبه‌رو هستند‌ و از جمله این است که دستگاه برای ثبت شیفت‌های کاری انعطاف‌پذیری لازم را ندارد و با محدودیت‌هایی روبه‌رو‌ست.

از طرف دیگر برخی از رقبای دیجیتال ما صرفا زمان ورود و خروج کاربر را براساس خود‌اظهاری او ثبت می‌کنند و معیاری برای اثبات آن ندارند. از طرف دیگر، برخی هم تجهیزات در کنار نرم‌افزار خود می‌فروشند و هزینه‌های بالایی دارند. این در حالی است که هزینه و امکاناتی که ما در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار می‌دهیم، کاملا نسبت به رقبا رقابتی است.

  • در این مدت با چه مشکلاتی روبه‌رو بودید که اگر وجود نداشت، سرعت رشد بهتری داشتید؟

مهم‌ترین مشکل ما عدم امکان داشتن اپ IOS است که متاسفانه هیچ سکویی برای انتشار آن در حال حاضر در ایران وجود ندارد و اگر خودمان هم بخواهیم لایسنس بگیریم، برای ما بسیار هزینه‌بر است. بر همین اساس به راه‌حلی رسیدیم که کارفرما اپ را ‌روی دیوایسی نصب کند و کارکنان به صورت تشخیص چهره ورود و خروج خود را ثبت کنند.

5 دیدگاه
  1. انتشارات خیلی سبز می‌گوید

    موفق باشید .

    انتشارات خیلی سبز

  2. محمدرضا می‌گوید

    اگه کارمندا از کیوآرکد عکس بگیرند و پرینتش کنن اینجوری هر جا که باشند میتونن براحتی سیستم حضور غیاب رو دور بزنن.

    1. پشتیبانی کوییکی می‌گوید

      خیر دوست عزیز چنین کاری در کوییکی امکان پذیر نیست. QR code هر ایستگاه کاری به موقعیت مکانی حساس است و در خارج از محدوده تعریف شده (توسط پنل مدیریتی) ، امکان اسکن را به پرسنل نمی دهد و با خطای خارج از محدوده تعریف شده مواجه می شود.

  3. مهدی می‌گوید

    خودتون فکر کردید یا به این نتیجه رسیدید خخخ
    بابا اثر انگشت جعل کردنش سخته یه کیو ار کد رو میتون عکس ازش بگیرن و هروقت میخوان ثبت کنن
    این میشه چه جور سیستم حضور غیابی خب معلومه مردم هم استقبال میکنن طرف کارمد برا کمتر اومدن سر کار راحت کد رو در منزل یا هر جایی اسکن میکنه…
    یه راه حل هست ولی زیاد کاربردی نیست و در هر حال نیاز به دستگاه هست
    مثلا لزوم موقعیت مکانی و ثبت اون هنگام ورو و خروج
    ولی مشکل از جایی شروع میشه که برای نگهبان شرکت امکان مشاهده تایید ورود و خروج نیست و در هر حال به دستگاه نیاز هست که نگهبان بتواند مشاهده کند حداقل یک سیستم متصل به شبکه هست
    اینا رو در اختیارتون قرار مبدم مشکلاتشو رفع کنید زیر کار در رو که هستن بیشترش نکنید لطفا…

    1. پشتیبانی کوییکی می‌گوید

      دوست عزیز ، امکان کپی کردن QR code و اسکن در محل دیگر وجود نداره. هر QR code به موقعیت مکانی ای که تعریف شده حساس است و اگر پرسنل بخواهند خارج از محدوده تعریف شده اسکن کنند با خطا روبرو می شوند. بنابراین ورود و خروج تنها زمانی ثبت خواهد شد که دقیقا در محدوده حضور داشته باشند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.