استارتاپی برای ورزشکاران جوان

آشنایی با ۴ استارتاپ متمایز در زمینه ورزش

0

این پلتفرم مبتنی بر وب، همگام‌سازی تیم‌ها، ورزشکاران، باشگاه‌ها و نمایندگان ورزشکاران را با برندها و شرکت‌هایی که می‌توانند حامی مالی باشند، پوشش می‌دهد.

با توجه به اهمیتی که ورزش، چه در معنای عام و چه در معنای خاص خود، در بین مردم جهان دارد، طبیعی است که کسب‌وکارهای نوین در این حیطه وارد شوند.

در این میان، ۲ رویکرد عمده نسبت به استارتاپ‌های ورزشی وجود دارد؛ یکی پرداختن به جنبه‌های عمومی‌تر که شامل مخاطبان عادی است و دیگری توجه به رویکردهای خاص‌تر ورزشی که بیشتر شامل ورزش‌های حرفه‌ای و افراد مشهور و فعال در آن زمینه‌ها می‌شود.

استارتاپ‌هایی که در زمینه ورزش شکل می‌گیرند، هر اندازه خلاق‌تر و در عین حال کاربردی‌تر باشند، امکان موفقیت بیشتری خواهند داشت. بر همین اساس، در ادامه ۴ استارتاپ مطرح در سطح جهان که فناوری‌های نوین را با رویکردهایی خاص‌تر در زمینه‌های ورزشی تلفیق کرده‌اند، معرفی می‌شوند.

استارتاپی برای اسپانسرها

بحث حمایت مالی در ورزش بسیار حائز اهمیت است و عموما اسپانسرها نیز نام‌های تجاری بزرگی هستند که می‌توانند مبلغ‌هایی را در مقیاس زیاد برای این موضوع اختصاص دهند.

به طور کلی می‌توان گفت حمایت مالی در قبال یک تیم ورزشی و یا یک ورزشکار انجام می‌شود و فرایند بسیار پیچیده‌ای دارد. OpenSponsorship، استارتاپی است که در نیویورک راه‌اندازی شده و ساده‌‌تر‌کردن فرایند حمایت مالی در صنعت ورزش را در دستور کار خود قرار داده است.

برقراری ارتباط بین ورزشکاران و باشگاه‌های ورزشی با اسپانسرها، مهم‌ترین کاری است که در این فرایند صورت می‌پذیرد و در این میان، استارتاپ مذکور داعیه ساده‌‌کردن این سازوکار را دارد.

این پلتفرم مبتنی بر وب، همگام‌سازی تیم‌ها، ورزشکاران، باشگاه‌ها و نمایندگان ورزشکاران را با برندها و شرکت‌هایی که می‌توانند حامی مالی باشند، پوشش می‌دهد.

از آنجایی که رویکردهای حمایتی در دنیای ورزش ارتباط مستقیمی با بازاریابی دارند، این پلتفرم در دو جهت فعالیت می‌کند.

یکی اینکه ورزشکاران و همتایان آنها را در رابطه با برندی که اسپانسر آنهاست، خوش‌بین کرده و مزایای حمایت‌های مالی را برایشان برمی‌شمارد تا چنین اسپانسری را بپذیرند و از سوی دیگر، نکات مثبتی را که حمایت مالی از یک ورزشکار خاص یا تیم ورزشی برای یک شرکت رقم می‌زند، به تصویر می‌کشد، بر این اساس، صفر تا صد چنین رویکردی را تماما به عهده گرفته و به عنوان یک واسطه بین این دو گروه عمل می‌کند.

نگاهی که این استارتاپ به جامعه ورزشی دارد، نگاهی خاص‌تر و متفاوت‌تر است، چراکه کسب‌وکارهای نوینی که در قلمرو مسائل ورزشی وارد می‌شوند، عموما به نکات عام‌تری مانند ارائه خدمات آنلاین به کاربران می‌پردازند، اما OpenSponsorship استارتاپی است که به مسائل مالی اهمیت داده و یک سازوکار ساده‌تر را در این رابطه پیشنهاد داده است.

برندهای مشهوری که به دنبال گسترش نام تجاری خود هستند، می‌توانند انجام این کار را به استارتاپ مذکور محول کرده و با روشن‌کردن زوایای حمایت مالی خود و نشان‌دادن میزان تمایل خود نسبت به رشته‌های ورزشی، یک فرایند آسان‌، ساده و در عین حال سریع را برای این منظور رقم بزنند.

استارتاپ دوربین‌به‌دست در استادیوم‌ها

Brizi استارتاپی است که خاطرات گروهی را با دوربین‌های خود ثبت می‌کند. گرفتن سلفی یکی از مهم‌ترین و در عین حال سخت‌ترین کارهایی است که هر طرفداری هنگام تماشای تیم ورزشی مورد علاقه خود در ورزشگاه به آن فکر می‌کند.

هر تماشاگری که تیم مورد علاقه خود را تشویق می‌کند، در عین حال که می‌خواهد از تماشای بازی لذت ببرد، به این امر هم علاقه دارد که با دوستانی که با هم به ورزشگاه آمده‌اند، سلفی‌های جالبی را بیندازد و در عین حال بازیکنان را نیز در عکس خود داشته باشد!

اما برای چنین کاری یا باید مونوپاد خود را به ورزشگاه ببرند که سخت و جاگیر است و یا باید برای داشتن یک عکس سلفی خوب، وقت زیادی صرف کنند که در این صورت تمرکز خود را نسبت به بازی از دست می‌دهند.

Brizi یک استارتاپ کانادایی است که با قرار‌دادن دوربین‌های خود‌ در استادیوم‌های ورزشی، به این نیاز تماشاگران پاسخ داده، هواداران تیم‌ها را کنترل کرده و در موقعیت‌های مناسب از آنها عکس می‌گیرد.

در واقع این عکس‌ها در حکم سوغاتی‌هایی هستند که طرفداران می‌توانند از ورزشگاه‌ها با خود ببرند. اما مخاطبان هدف این کسب‌وکار فقط به هواداران محدود نمی‌شوند، بلکه برندهای مختلفی که در قالب حامیان مالی در یک ورزشگاه حضور دارند نیز می‌توانند مخاطب این استارتاپ باشند.

زیرا همین هواداران بعد از حضور در استادیوم‌های ورزشی، عکس‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و بر همین اساس، کافی است یک آرم کوچک و یا تصویر مربوط به یک نام تجاری در پس‌زمینه عکس‌های هواداران قرار بگیرد تا بازاریابی اجتماعی گسترده‌ای برای این برندها رقم بخورد.

بر این اساس استارتاپ Brizi با در نظر گرفتن یک نیاز اساسی تماشاگران استادیوم‌های ورزشی، کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده ‌که می‌تواند بازار گسترده‌تری داشته باشد؛ به طوری که این استارتاپ در حال توسعه بازار خود در آسیا و اروپا نیز بوده و خدمات خود را در استادیوم‌های دیگر کشورها نیز گسترش می‌دهد.

استارتاپی برای ورزشکاران جوان

رویکردی که استارتاپ Phenom اتخاذ کرده، یک رویکرد ورزشکار‌محور بوده و بر این مبنا شکل گرفته است که ورزشکاران تازه‌کار و جوان را هدف خود قرار بدهد.

شکی نیست که کاربران در دنیای دیجیتال امروز، اخبار مربوط به ورزشکاران مشهور جهان را دنبال می‌کنند و بر این اساس ورزشکاران تبدیل به چهر‌ه‌های شاخصی در سطح دنیا می‌شوند.

این شهرت برای آنها در کنار محبوبیتی که کسب کرده‌اند، پیامدهای مثبت مالی در پی خواهد داشت، ضمن اینکه می‌توانند در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جهان نیز ابراز نظر کنند.

اما فرصت‌هایی از این دست، مطمئنا برای ورزشکاران تازه‌وارد و جوان، به اندازه همتایان قدیمی آنها، مهیا نخواهد بود، بر همین اساس نیز استارتاپ Phenom ایده خود را در قالب یک برنامه به اجرا در آورده و یک محیط مناسب را برای شناخته‌شدن ورزشکاران جوان فراهم کرده است.

به این ترتیب ورزشکاران فرصتی خواهند داشت تا علایق خود، داستان‌های موفقیتی که داشتند، تمرینات ورزشی، دستاوردها و‌‌… را به اشتراک گذاشته و از این طریق بتوانند از مرز یک ورزشکار آماتور عبور کرده و در سطح ورزشکاران حرفه‌ای دیده شوند.

این نرم‌افزار هم‌اکنون در آمریکای شمالی و روی دستگاه‌های iOS بیش از ۸۰ هزار کاربر داشته و به دنبال توسعه خود در سیستم‌عامل‌های اندروید و گسترش دایره مخاطبان است.

یک استارتاپ تحلیلگر

قدرت دستیابی بی‌نظیری که سیستم ورزشی جهان نسبت به مخاطبان دارد، همچنین ارتباط عاطفی عمیقی که از سوی طرفداران نسبت به ورزشکاران مورد علاقه آنها شکل می‌گیرد، دستمایه حمایت‌های مالی بسیاری از برندها و شرکت‌های مشهور جهان است.

به طوری که نمی‌توانند خود را از این فرایند دور کنند. در این میان، نکته‌ای که استارتاپ Blinkfire Analytics به آن توجه کرده است، سنجش میزان استقبال مخاطبان از این برندهاست.

یک نام تجاری، چه در قالب اسپانسری که پیراهن یک تیم یا یک ورزشکار را تهیه کرده و نام خود را روی آن قرار داده ‌و چه در مقیاس‌های بزرگ‌تر که رویدادهای بزرگ ورزشی را مورد حمایت خود قرار می‌دهد، با یک سؤال و یا بهتر بگویم یک چالش اساسی روبه‌رو می‌شود: چگونه می‌تواند تأثیر سرمایه‌گذاری خود را در رسانه‌های اجتماعی اندازه‌گیری کند؟!

سازوکار استارتاپ مذکور بر اساس پاسخگویی به همین سؤال شکل گرفته است، به این صورت که از طریق فناوری‌های دیجیتال، میزان بازخوردی را که یک برند از طریق حمایت یک تیم ورزشی دریافت کرده است، اندازه‌گیری کرده و نشان می‌دهد.

این کسب‌وکار که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شده، در طول چند سال فعالیت خود، با استفاده از فناوری‌های رایانه‌ای، موفق شده است بر اساس پارامترهایی مانند mention، هشتگ، محتوای برند و‌… بسامد ذکر نام‌های تجاری را از طریق ورزشکاران اندازه‌گیری کرده و میزان بازدید آنها را از سوی کاربران نشان دهد.

سخن آخر

آنچه در مورد  استارتاپی که معرفی شده‌اند، مطرح می‌شود، نوع ایده و نگاه آنها نسبت به اکوسیستم ورزشی جهان است. این کسب‌وکارهای نوین در عین حال که از فناوری‌های مدرن استفاده می‌کنند، اما رویکردهای جدیدتری را ارائه داده و از حد مشاوره‌های آنلاین ورزشی و موارد مشابه آنها عبور کرده‌اند.

البته موارد مذکور نیز در رابطه با نیازهای مخاطبان شکل گرفته‌اند، اما به منظور رشد بازارهای دیجیتالی در حوزه ورزش، باید به زوایای جدیدتری پرداخت که۴ استارتاپ فوق در این مورد بوده‌اند. ضمن اینکه رویکردهای این ۴ گروه نسبت به اکوسیستم ورزشی، یک رویکرد تلفیقی بوده ‌که کسب‌وکارهای دیگری را نیز در‌بر‌گرفته و در نتیجه جامعه مخاطب گسترده‌تری را در نظر گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.