پلتفرمی که هوای شهر شما را پاک می‌کند

با GoShare یک شهر هوشمند داشته باشید

0

GoShare پلتفرمی است که از سوی شرکت تولیدکننده اسکوترهای کوچک به نام Gogoro با هدف به اشتراک‌گذاری وسایل نقلیه راه‌اندازی شده است.

وفور وسایل نقلیه در شهرهای جهان و آلودگی‌های ‌زیست‌محیطی ناشی از آنها، بسیاری از کسب‌وکارها را به سوی تولید وسایل نقلیه الکتریکی کشانده است که این امر خود یک فرایند قابل توجه جهت روی آوردن به صنایع نوین به شمار می‌رود.

در این میان، ایده‌های خلاقانه‌ای نیز در فضای استارتاپی جهان شکل گرفته‌اند که جهت سالم‌سازی محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، مانند پلتفرمی که توسط یک کمپانی تولیدکننده اسکوترهای الکتریکی ارائه شده ‌و هدف اصلی آن به اشتراک‌گذاری وسایل نقلیه الکتریکی در شهرها با هدف رسیدن به هوای پاک و سالم است.

شروع یک ایده

GoShare پلتفرمی است که از سوی شرکت تولیدکننده اسکوترهای کوچک به نام Gogoro با هدف به اشتراک‌گذاری وسایل نقلیه راه‌اندازی شده است. این کمپانی که مقر اصلی آن در تایوان بوده و در سال ۲۰۱۱راه‌اندازی شده است، یکی از بهترین تولیدکنندگان اسکوترهای الکتریکی در تایوان است.

شرکت اخیرا در اقدامی خلاقانه یک پلتفرم جذاب را برای به اشتراک‌گذاری اسکوترهای الکتریکی خود طراحی کرده است. پلتفرم مذکور با نام GoShare فعالیت خود را از ماه آینده و در یکی از شهرهای تایوان، با هدف دستیابی به هزار اسکوتر هوشمند، آغاز خواهد کرد.

این کمپانی در راستای تنظیم پلتفرم خود، در حال تبدیل بخش‌های سخت‌افزاری اسکوترها و باتری‌های خود به سوی نرم‌افزار است تا بتواند اولین پلتفرم به اشتراک‌گذاری یکپارچه خود را معرفی کند، چراکه به دنبال توسعه محصول خود در بازارهای اروپا، استرالیا و آسیا بوده و به همین دلیل نیز آپشن‌های قابل توجهی را به آن اضافه کرده است.

سازوکار پلتفرم به این شکل است که کاربران پس از دانلود این سیستم‌عامل، تصویر مجوز رانندگی خود را آپلود کرده و پس از بررسی مجوز مذکور و صحت آن، امکان استفاده از آن را خواهند داشت. رانندگان پس از تکمیل ثبت‌نام می‌توانند برای یافتن و یا رزرو اسکوتر اقدام کنند.

با توجه به اینکه این پلتفرم از ماه آینده در تایوان عملی خواهد شد، قیمت‌گذاری آن هنوز مشخص نشده است، اما دست‌اندرکاران این استارتاپ اعلام کرده‌اندکه شیوه قیمت‌گذاری آنها به صورت رقابتی با هزینه‌های وسایل نقلیه عمومی خواهد بود.

مزایای پلتفرم GoShare

یکی از مزیت‌های قابل توجه این پلتفرم که امکان ردیابی و پیگیری وسیله نقلیه را فراهم می‌کند، سیستم قابل تعویض باتری آن است که یک مزیت منحصر‌به‌فرد و قابل توجه محسوب می‌شود، چراکه این امکان را فراهم می‌کند تا عملکرد خودرو به طور مداوم پیگیری شده و تنظیم سیستم آن امکان‌پذیر باشد.

از سوی دیگر، هنگامی که اسکوترهای الکتریکی در یک پلتفرم اشتراکی ارائه شوند، مهم‌ترین مسئله‌ای که مطرح می‌شود، شارژ این موتورهاست؛ روندی که پلتفرم مذکور در این زمینه در پیش گرفته است، در نظر گرفتن تعدادی کیوسک مشخص جهت شارژ این اسکوترهاست.

این کیوسک‌ها که بیشتر در ایستگاه‌های گاز، خرده‌فروشی‌ها، کافه‌ها و … جای می‌گیرند، از طریق خود پلتفرم ردیابی شده و کاربر می‌تواند برای شارژ اسکوتر خود به آنها مراجعه کند و در هر بار شارژ نیز حدود ۸۰کیلومتر را طی کند. همچنین زمان استفاده از اسکوترها نیز محدودیت ندارد.

کاربران این پلتفرم، نیازی نیست که نگران تحویل وسیله نقلیه و پارک آن باشند، زیرا برای این مشکل نیز راه‌حلی در نظر گرفته شده و مکان‌های مشخصی برای پارک‌کردن آنها در نظر گرفته شده است، بنابراین زمانی که کاربر به اسکوتر الکتریکی نیاز نداشته باشد، می‌تواند آن را در محل‌هایی که به عنوان جای پارک در پلتفرم مشخص شده‌اند، قرار دهد.

مهم‌ترین هدف: کاهش آلودگی هوا

هدف عمده‌ای که goshare دنبال می‌کند، در دو جهت عمده قابل بررسی است؛ یکی استفاده از فناوری‌های نوین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت بهبود سیستم حمل‌ونقل در آینده و دیگری کمک به داشتن آب‌وهوایی سالم‌تر در شهرها.

برای دستیابی به این اهداف نیز سیستمی را طراحی کرده ‌که امکان به اشتراک‌گذاری یک وسیله نقلیه الکتریکی را امکان‌پذیر سازد، اما این سیستم تنها برای مشترک‌شدن در استفاده از اسکوترها طراحی نشده، بلکه ممکن است فردی اسکوتر داشته باشد، اما برای شارژ و تعویض باتری از پلتفرم مذکور استفاده کند، در هر صورت نکته مهم، رویکردی است که در طراحی این پلتفرم مبنی بر پاکیزگی هوا و پیشرفت فناوری در نظر گرفته شده است.

در نهایت لازم به ذکر است که با توجه به اهمیتی که محیط‌زیست سالم در روند زندگی انسان‌ها دارد، راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوینی که با تکیه بر فناوری، امکان مذکور را بیشتر فراهم می‌کنند، می‌تواند یک ایده خلاقانه جهت راه‌اندازی استارتاپ‌های جهان محسوب شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.