آینده مبهم اکوسیستم استارتاپی ازبکستان

0

بیش از ۴ میلیون ازبکستانی در حال حاضر در خارج از این کشور زندگی و کار می‌کنند و این افراد آماده هستند تا به کشور خود بازگردند و کسب‌و‌کارهای خود را در آنجا راه‌اندازی کنند. در چنین جامعه‌ای، با ۳۲ میلیون کاربر بالقوه، استارتاپ‌های فین‌تک و نیز تجارت الکترونیکی با بازار بزرگی مواجه هستند. با این وجود، در این مرحله از توسعه سیاسی و اقتصادی ازبکستان، منحنی رشد اکوسیستم استارتاپی ازبکستان به آهستگی پیش می‌رود

کارآفرینان استارتاپی در ازبکستان باید بر مشکلات زیادی غلبه کنند تا کسب‌و‌کارهای موفق و بزرگی را به وجود آورند . اقتصاد و نظام سیاسی این کشور به‌شدت با گذشته گره خورده ‌و چالش‌های مختلف امروز مانع از رشد و پیشرفت بخش فناوری و اکوسیستم استارتاپی ازبکستان شده‌است.

اما از سوی دیگر، مردم این کشور تحصیلکرده هستند به طوری‌که نرخ سواد در ازبکستان نزدیک به ۱۰۰درصد است. بیش از ۵۰ درصد از جمعیت این کشور به اینترنت دسترسی دارند و در کشوری زندگی می‌کنند که نرخ رشد تولید ناخالص ملی آن یکی از بالاترین‌ نرخ‌ها در دنیا‌ست (حدود ۷درصد). این نشان می‌دهد که فرصت‌های کاری کشف‌نشده زیادی برای بنیانگذاران استارتاپ‌های فناوری وجود دارد.

با این وجود، بخش‌های سنتی کشاورزی و معدن همچنان نسبت به صنایع فناورانه در اولویت هستند. با توجه به اینکه تعداد مقالات علمی ازبکستان در حال حاضر در پایین‌ترین سطح در دنیا قرار دارد. شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور با قوانین سختگیرانه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ازبکستان بسیار شدید است و نرخ تبادل ارز محلی را دولت ثابت نگاه می‌دارد. از سوی دیگر اما جمعیت محلی از نظر اقتصادی فعال هستند.

بیش از ۴ میلیون ازبکستانی در حال حاضر در خارج از این کشور زندگی و کار می‌کنند و این افراد آماده هستند تا به کشور خود بازگردند و کسب‌و‌کارهای خود را در آنجا راه‌اندازی کنند.

در چنین جامعه‌ای، با ۳۲ میلیون کاربر بالقوه، استارتاپ‌های فین‌تک و نیز تجارت الکترونیکی با بازار بزرگی مواجه هستند. با این وجود، در این مرحله از توسعه سیاسی و اقتصادی ازبکستان، منحنی رشد اکوسیستم استارتاپی ازبکستان به آهستگی پیش می‌رود.

با اینکه مقامات اعلام کرده‌ا‌ند که از اکوسیستم استارتاپی ازبکستان پشتیبانی رسمی خواهند کرد، به بسیاری از این اظهارات هنوز عمل نشده است. در نتیجه می‌توان گفت آینده بازارهای فناوری در ازبکستان هنوز نامشخص است.

بنیانگذارانی که قصد دارند در ازبکستان استارتاپ‌های خود را بنیانگذاری کنند، باید در نظر داشته باشند که شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور در حال حاضر چندان مناسب نیست. به علاوه کسب‌و‌کارهای فناوری در این مرحله تنها می‌توانند به بازار داخلی تکیه کنند و مناسب‌ترین صنایع برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها در ازبکستان حوزه‌ فین‌تک و تجارت الکترونیک است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.