۵ گام تا نامگذاری موفق یک برند

آیا نام مناسبی برای برند‌تان انتخاب کرده‌اید؟

0

نامگذاری برای شرکت، یکی از سخت‌ترین کارهای بنیانگذاران است. به همین خاطر موسسان یا در انتخاب اسم اشتباه می‌کنند یا هزینه‌های هنگفتی را برای دریافت نام متقبل می‌‌شوند. با اینکه فرایند انتخاب نام برند گیج‌کننده است، راه‌هایی برای کاهش اشتباه در آن وجود دارد.

نامگذاری برای شرکت، یکی از سخت‌ترین کارهای بنیانگذاران است. به همین خاطر موسسان یا در انتخاب اسم اشتباه می‌کنند یا هزینه‌های هنگفتی را برای دریافت نام متقبل می‌‌شوند. با اینکه فرایند انتخاب نام برند گیج‌کننده است، راه‌هایی برای کاهش اشتباه در آن وجود دارد.

بسیاری از ما درباره تغییر نام شرکت‌های بزرگ شنیده‌ایم، اما تغییر نام برای آگاه‌سازی و جلب توجه مخاطبان فقط به شرکت‌های بزرگ محدود نمی‌شود. یکی از نمونه‌های جالب در این زمینه شرکت پالیسی جینیس (Policygenius) است. پیش از آنکه اسم شرکت به پالیسی جینیس تبدیل شود، نام شرکت نو ایت اول بود.

جنیفر فیتزجرالد، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «در سال ۲۰۱۳ ما فکر می‌کردیم با نامگذاری شرکتمان به نو ایت اول، به طور واضح نشان می‌دهیم که شرکت ما همه چیز را می‌داند و مفهوم نو ایت آل تداعی می‌شود.» کار شرکت پالیسی جینیس کمک به مصرف‌کنندگان برای انتخاب بهترین بیمه‌نامه است.

به همین دلیل در ابتدای راه، نام نو ایت اول را برای آن انتخاب کرده بودند. جنیفر فیتزجرالد، می‌خواست که نام شرکتش نشانه‌ای از راهنمایی داشته باشد ولی این اتفاق نیفتاد.

به گفته هم‌بنیانگذار نو ایت اول، «‌بعد از تاسیس شرکت و انجام مراحل قانونی برای نامگذاری، با سرمایه‌گذاران و اولین کاربرانمان صحبت کردیم. آن وقت متوجه شدیم که همه با اسم شرکت مشکل دارند. تلفظ درست آن را نمی‌دانستند و ذهنشان درگیر می‌شد. مجبور بودیم به تک‌تک افراد توضیح دهیم که چرا این نام را برای برندمان انتخاب کردیم.

بعد از مدتی این مشکل برایمان حاد شد. البته این مشکلی نیست که تنها ما با آن مواجه شده باشیم. مسئله اسم‌گذاری در برندها از رایج‌ترین معضلات صاحبان مشاغل است. نام برند یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که موسسان یک شرکت می‌گیرند. بسیاری از موسسان در مراحل اولیه از اشتباه خود آگاه می‌شوند.

مثلا نایک در ابتدا بلو ریبون اسپورت بود یا گوگل را بک‌راب می‌خواندند. تمام این اشتباهات مربوط به ساختار و فرم بود. برای نو ایت اول هم مشکل شفاف نبودن، دردسرساز شد.» با تمام این تفاسیر، چطور می‌توانیم اسم مناسبی را برای برندمان انتخاب کنیم؟ جنیفر فیتزجرالد برای انتخاب درست در نامگذاری برند خود تحقیقاتی را انجام داد که حاصل آن ۵ گام مهم برای نامگذاری برندها بود.

استفاده از نام‌های غیرمتعارف، رقابت را کاهش می‌دهد. در صورتی‌که شما اسم‌های سخت و غیرمنطقی انتخاب کنید، نمی‌توانید برای آن دامنه بگیرید

گام نخست؛ از اسامی بزرگ بپرهیزید، چون احمقانه هستند

نام شرکت

فیتزجرالد برای درک درست از اسم برند، صفحه‌ای را در گوگل ایجاد کرد. اسناد گوگل برای اشتراک‌گذاری نظرات و برنامه‌ریزی کاربردی‌اند. به همین خاطر فیتزجرالد سندی را که در گوگل ساخته بود، با ۵نفر به اشتراک گذاشت. ۵‌نفری که فیتزجرالد آنها را انتخاب کرده‌بود، باید در نامگذاری برند به او کمک می‌کردند.

این گروه پس از گذشت چند هفته ایده‌پردازی و بررسی برندهای دیگر می‌توانستند نام مناسب خود را انتخاب کنند. آنها در فرایند نامگذاری متوجه شدند که نام‌های بزرگ احمقانه هستند و باید از آنها دوری کرد.

گام دوم؛ طوفان فکری را فراموش نکنید

مدیرعامل پالیسی جینیس، در روند نامگذاری شرکتش از نظرات دیگران کمک می‌گرفت. جنیفر فیتزجرالد علاوه بر گروه ۵ نفر‌ه‌ای که با آنها ایده‌پردازی می‌کرد، تعدادی از دوستانش را به شام دعوت کرد. شاید با خود بگویید که برای ما چه اهمیتی دارد که یک مدیرعامل دوستانش را برای شام مهمان کند.

اهمیت ماجرا در این است که دوستانی که فیتزجرالد برای شام دعوت کرده، همگی در صنعت بازاریابی و برندینگ متخصص بودند. فیتزجرالد با طوفان فکری می‌خواست از تجارتش حمایت کند.

هم‌بنیانگذار پالیسی جینیس، ۱۰دقیقه به دوستانش وقت داد تا ۱۰اسم مناسب برای پشتیبانی از شرکت پیشنهاد دهند. وقتی همه افراد نام‌های پیشنهادی خود را اعلام کردند، آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کردند تا بهترین اسم را انتخاب کنند.

گام سوم؛ از نام‌های غیرمتعارف دوری کنید

استفاده از نام‌های غیرمتعارف، رقابت را کاهش می‌دهد. در صورتی‌که شما اسم‌های سخت و غیرمنطقی انتخاب کنید، نمی‌توانید برای آن دامنه بگیرید.

گام چهارم؛ شاخصه‌های برندینگ را رعایت کنید، چون براساس رنگ‌ها سنجیده می‌شوید

نام شرکت‌ها براساس شاخص‌های متنوعی ارزیابی می‌شود. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در سنجش نام شرکت‌ها، کوتاهی آن است. علاوه‌بر کوتاهی، باید اسامی معناداری را انتخاب کنید. قابلیت جست‌وجو یکی دیگر از شاخصه‌های ارزشمند در اسامی شرکت‌ها‌ست.

از طرفی باید نام خاصی را برای شرکت خود در نظر بگیرید تا در ذهن‌ها بماند. متخصصان برندینگ براساس معیارهای مخصوص خودشان به شما رنگ می‌دهند. رنگ‌های اختصاص‌یافته به برند شما در یکی از سه گروه‌ قرمز، زرد و سبز قرار می‌گیرد. اسم پالیسی جینیس رنگ زرد را گرفت، اما قرمز به طور کلی حذف می‌شود.

گام پنجم؛ حافظه مردم را آزمایش کنید

آیا مردم نام شما را به یاد خواهند سپرد؟ آیا مردم پس از شنیدن اسم برند شما می‌توانند آن را به خوبی تلفظ کنند؟ برای این کار، گروهی را انتخاب کنید. اسم برندتان را به آنها بگویید و امتحانشان کنید. به گروهی که برای این آزمایش استخدام کرده‌اید، مبلغی را پرداخت کنید.

از مردم بخواهید تا نام برند شما را بنویسند، بخوانند و به خاطر بسپارند. اکنون جنیفر فیتزجرالد، تصمیم قطعی خود را برای نام پالیسی جینیس گرفته است. در حال حاضر این برند ماهیانه به میلیون‌ها شرکت کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.