یوز دیزاین؛ موشن‌گرافیک برای استارتاپ‌ها

0

نهایتا ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا صفر تا صد یک موشن‌گرافیک در یوزدیزاین آماده شود. در صورتی که این مدت زمان برای رقبای ما بین دو هفته تا یک ماه است.

با ظهور شبکه‌های اجتماعی چند‌سالی است که بازار تبلیغات نیز دستخوش تغییر شده است. کسب‌وکارها به خصوص استارتاپ‌ها دیگر کمتر سراغ تبلیغات پر‌زرق‌و‌برق و پر‌هزینه محیطی می‌روند و ترجیح می‌دهند که از تبلیغات کم‌هزینه‌تر و اثر‌بخش‌تر در محیط‌های مجازی استفاده کنند. در این میان با پتانسیلی که در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است، بازار تبلیغات و معرفی کسب‌وکار از طریق گیف‌ها، انیمیشن‌های کوتاه و موشن‌گرافیک‌ها داغ شده ‌و استارتاپ‌های زیادی برای پاسخگویی به این تقاضا شکل گرفته‌اند. استارتاپ یوز دیزاین به نشانی اینترنتی yoozdesign.ir  یکی از این استارتاپ‌هاست که عباس عین‌علی که ساکن سمنان است با فریدا گودرزی که در شیراز زندگی می‌کند، آن را راه انداخته‌اند.‌ عباس متولد ۶۵ است و تا مقطع کاردانی در رشته گرافیک تحصیل کرده است.فریدا هم معماری خوانده است. عباس حدود ۱۲ سال سابقه کار طراحی تبلیغات و گرافیک دارد و صاحب امتیاز و مدیر مسئول یک کانون تبلیغاتی در سمنان است. «‌تخصص اصلی من طراحی گرافیک بود ولی به خاطر نوع کارم با سیستم‌های بازاریابی و فروش نیز سر‌وکار داشتم. به واسطه سابقه تبلیغاتی محیطی که در شهر سمنان داشتم، کم‌کم به این نتیجه رسیدم که تبلیغات سنتی در حال ناکارآمدی است و شکل متریالی که در تبلیغات به کار برده می‌شد، باید تغییر می‌کرد. به همین دلیل به سمت تولید موشن‌گرافیک رفتیم.»

  •   این نیاز را چطور تشخیص دادید؟ چه چیزی باعث شد که به این نتیجه برسید که روند تبلیغات در حال تغییر است؟

مهم‌ترین عامل رکود بازار تبلیغات سنتی بود. این عامل یکی از عوامل مهمی بود که برای ما چالش‌برانگیز شد و بعد از بررسی متوجه شدیم که به واسطه شبکه‌های اجتماعی بستری فراهم شده‌ که تبلیغات به شکل ارزان‌تر، وسیع‌تر و با نفوذ بالاتر صورت بگیرد‌ و رکود بازار سنتی نیز به همین دلیل است. بر همین اساس ما برای اینکه بتوانیم از این رکود خارج شویم، به بسترهای شبکه‌های اجتماعی رو‌آوردیم و در ابتدا کار را با طراحی‌های گرافیکی ساده مانند پوستر‌ها و بنرهای تبلیغاتی شروع کردیم‌ و بعد از مدتی با محتوای جذاب موشن‌گرافیک آشنا شدیم و اعضای تیم نیز به این موضوع علاقه‌مند شدند. به همین ترتیب تصمیم گرفتیم محور تمام فعالیت‌های خود را تولید موشن‌گرافیک قرار دهیم. حدود یک سال و نیم در زمینه آموزش و پژوهش این مبحث زمان صرف کردیم و در نهایت یوز‌دیزاین کار خود را آغاز کرد.

  •   از چه زمانی یوزدیزاین در بازار راه‌اندازی شد؟

تقریبا از یک سال و سه ماه پیش است که با یوزدیزاین کار را شروع کرده‌ایم.

  •   در یوزدیزاین چه کار می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

خدمت اصلی در یوزدیزاین تولید موشن‌گرافیک و گیف‌های تبلیغاتی است. از این نظر کار ما، کار جدیدی نیست و سایت‌های زیادی هستند که در این زمینه کار می‌کنند ولی مزیت اصلی کار نسبت به رقبا در سرعت کار و قیمت آن است. نهایتا ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا صفر تا صد یک موشن‌گرافیک در یوزدیزاین آماده شود. در صورتی که این مدت زمان برای رقبای ما بین دو هفته تا یک ماه است.

  •   شما چطور توانسته‌اید چابکی را در مجموعه خود بالا ببرید تا هم از طرفی سرعت کار را بالا ببرید و هم قیمت‌ها را کاهش دهید؟

ما شبکه‌ای از گرافیست‌های سراسر کشور را شناسایی کرده‌ایم که به عنوان بخشی از تیم ما اما به‌صورت فریلنسر با یوزدیزاین کار می‌کنند. برای نمونه ما در ساوه، بندرعباس، شیراز، گرگان و چند شهر دیگر همکارانی داریم که وقتی سفارشی دریافت می‌شود با توجه به سطح کار و البته سطح مشغله‌های آنها، کار به یکی از این طراحان ارجاع داده می‌شود. از طرف دیگر برای یک طراح که در ساوه زندگی می‌کند و هزینه‌های زندگی‌اش بالا نیست، قیمت‌های ما قیمت‌های خوبی محسوب می‌شود. در واقع ما با استفاده از ظرفیت نیروی کار مستعد و متخصص شهرستان‌های سراسر کشور توانسته ایم مزیت رقابتی ایجاد کنیم.

  •    مراحل استفاده از خدمات برای مشتریان چگونه است؟

کاربران برای ثبت سفارش کافی است فرمی را در سایت پر کنند و اطلاعات اولیه در مورد اندازه کار موردنظرشان را در اختیار ما قرار دهند. بعد از ثبت سفارش با کاربران تماس گرفته می‌شود و کارهای مشاوره‌ای انجام و یک نفر به عنوان مسئول پیگیری هر سفارش انتخاب می‌شود.

  •   شما محدودیتی در دریافت سفارش ندارید و هر نوع سفارشی را قبول می‌کنید؟ 

پایه کار ما ‌روی تولید موشن‌گرافیک یک‌دقیقه‌ای است و مبنای محاسبه هزینه و باقی عوامل براساس همین یک دقیقه تعیین می‌شود. کاربرانی که بیشتر یا کمتر از این مدت زمان را احتیاج داشته باشند، می‌توانند در فرم مدت زمانی که مد‌نظر دارند را مشخص کنند.

  •   انتخاب پایه یک‌دقیقه‌ای برای موشن‌گرافیک با هدف انتشار در شبکه‌های اجتماعی بوده است؟ قیمت تولید آن چقدر است؟

بله، هدف ما همین بوده ‌و یکی از قابلیت‌هایی که در یوزدیزاین در نظر گرفته‌ایم، این است که هر کسی با هر بودجه‌ای بتواند موشن‌گرافیک تولید کند. پلن‌های قیمتی استاندارد است و قیمت‌ها از موشن‌گرافیک یک دقیقه ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. در حالی که این قیمت در تهران از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود که بسیاری از استارتاپ‌ها از پس هزینه‌های آن بر‌نمی‌آیند. در واقع فلسفه یوزدیزاین طراحی حرفه‌ای، سریع و ارزان موشن‌گرافیک است تا استارتاپ‌ها را مشتری خود کند.

  •   تاکنون چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟ چقدر سفارش داشته‌اید؟

حدود ۱۸ شرکت با ما کار کرده‌اند ودر عرض یک‌سال نزدیک به ۴۵ موشن‌گرافیک نیز تولید شده است.

  •   توانسته‌اید به نقطه سر به سر برسید و هزینه‌ها را پوشش دهید؟

ببینید ما عملا هزینه جاری چندانی نداریم؛ مگر اینکه بخواهیم اسکیل کنیم که بحثش جداست.یعنی به جز هزینه‌های راه‌اندازی، مثل یک پلتفرم عمل می‌کنیم تا از شبکه‌ای از طراحان در سراسر کشور به یک بازار به همین گستره، خدمات ارائه دهیم. البته قصد داریم با جذب سرمایه‌گذار، هم مارکتینگ کنیم و هم برای همکاران‌مان در شهرهای کوچک تجهیزات حرفه‌ای‌تر خریداری کنیم و به آنها آموزش‌های تخصصی‌تری بدهیم. اقدامی که می‌تواند به رشد تصاعدی یوزدیزاین منجر شود.

  •   چه تعداد رقیب در بازار شناسایی کرده‌اید، آیا ارزیابی از حجم بازار دارید و فکر می‌کنید چند درصد از این بازار را می‌توانید از آن خود کنید؟

حدود ۸ رقیب جدی داریم که ۳ الی ۴ رقیب مطرح و سرسخت هستند ولی مزیت رقابتی ما را ندارند. با توجه به پژوهشی که انجام داده‌ایم سالانه بیش از ۱۰۰ هزار گیف غیرتکراری در وب فارسی بارگذاری می‌شود. هزینه هر گیف حتی اگر کارکنان خود سازمان یا برند آنها را تولید کنند، حداقل ۱۰۰ هزار تومان است؛یعنی سالانه حداقل ۱۰ میلیارد تومان فقط گیف تولید می‌شود. بازار موشن‌گرافیک هم طبق برآورد ما یک بازار حداقل ۱۰۰ میلیارد تومانی است که به سرعت در حال رشد است. چشم‌انداز ۵ساله ما رسیدن به یک سهم معقول ۱۵درصدی از این بازار است.

  •   از طریق یوزدیزاین برای چند نفر اشتغالزایی شده است؟

در حال حاضر ۱۵ نفر به صورت مستقیم با ما همکاری می‌کنند، قصد داریم نیروهای بیشتری را به صورت پاره‌وقت جذب کنیم. در این رابطه با بهزیستی برخی شهرها مثل سمنان به توافقاتی رسیده‌ایم تا از افراد خلاق توانیاب (معلول) بهره ببریم. قصد داریم دوره‌های آموزش طراحی موشن‌گرافیک را برای توانمندسازی این افراد به صورت رایگان برگزار کنیم و در نهایت از بین افراد نیرو جذب کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.