گلورین؛ گالری آنلاین محصولات دست‌ساز

گزارشی از استارتاپی که برای رشد بازار فروش آنلاین صنایع دستی، راهکارهای تازه‌ای در پیش گرفته است

0

گلورین با معرفی دست‌سازه‌های خاص و منحصربه‌فرد و همچنین ایجاد فضایی مطمئن برای خریدوفروش این محصولات، در تلاش است تا ایده‌هایی برای انتخاب و خرید هدیه‌ای خاص در اختیار مشتریان قرار دهد و نیز به سازندگان این محصولات کمک کند تا از لذت آفریدن دست‌سازه‌های خلاقانه و دیده‌شدن در فضایی منصفانه، کسب درآمد کنند.

استارتاپ گلورین (gelorin.com) بازاری آنلاین برای خریدوفروش محصولات دست‌ساز و صنایع‌دستی است. گلورین با معرفی دست‌سازه‌های خاص و منحصربه‌فرد و همچنین ایجاد فضایی مطمئن برای خریدوفروش این محصولات، در تلاش است تا ایده‌هایی برای انتخاب و خرید هدیه‌ای خاص در اختیار مشتریان قرار دهد و نیز به سازندگان این محصولات کمک کند تا از لذت آفریدن دست‌سازه‌های خلاقانه و دیده‌شدن در فضایی منصفانه، کسب درآمد کنند.

شرح مشکل

در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های بسیاری در حوزه پلتفرم‌ها در کشور ما اتفاق افتاده است. صنایع حمل‌ونقل، غذا، سفر، خدمات خانگی و… دستخوش تغییرات بسیاری هستند که به‌صورت انقلابی و با شیب زیادی حتی بیشتر از آنچه سال‌ها قبل در کشورهای توسعه‌یافته رخ داد، در حال انجام است و هرروز شاهد عنوان جدیدی از وب‌سایت و اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی، سفارش آنلاین غذا، رزرو بلیت هواپیما و… هستیم.

علی‌رغم پیشرفت‌های ذکرشده، در بسیاری از صنایع ازجمله صنعت محصولات دست‌ساز و صنایع مرتبط با تولیدات خانگی، شکاف‌های بسیاری حس می‌شود که می‌توان راهکار برطرف‌کردن آنها را در قدرت شبکه‌ها و پلتفرم‌ها جست‌وجو کرد. راهکارهایی که در بسیاری از موارد نیاز به اکتشاف و یا ابداع روشی نوین نداشته و کافی است تحقیقاتی در خصوص نحوه مواجهه کشورهای توسعه‌یافته با این شکاف‌ها و بومی‌سازی تکنولوژی‌های به‌کاررفته به‌منظور رسیدن به راهکار مناسب انجام شود.

بازار محصولات خانگی و صنایع‌دستی ایران، علی‌رغم دارا‌بودن پتانسیل فوق‌العاده برای فعالیت در بازارهای داخلی و خارجی، همواره با مشکلاتی ازجمله فقدان فضایی مناسب برای عرضه این محصولات، بازاریابی تخصصی و نیز در مواردی تفاوت سلیقه‌های موردپسند بازار با طرح‌های تولیدشده مواجه بوده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، کوچک‌بودن تولیدی‌های صنایع‌دستی و یا در موارد بسیاری فعالیت به‌صورت شخصی است. در بسیاری از این کسب‌وکارها تشکیلاتی برای بازاریابی و توزیع محصولات وجود ندارد. خوشبختانه امروز‌ اینترنت، امکان مناسبی را در اختیار افراد و کسب‌وکارها قرار داده است تا محصولات خود را در معرض نمایش مشتریان و علاقه‌مندان به هنرهای دست‌ساز قرار دهند.

راهکار گلورین

با توجه به پتانسیل بسیار بالای موجود در مشاغل خانگی و نیز بازاری گسترده برای هنرهای دستی و کالاهای منحصربه‌فرد دست‌ساز، نیاز به وجود مرکزی تخصصی برای خریدوفروش اینگونه محصولات احساس می‌شود.

راهکار نهایی ارائه‌شده، ایجاد بازاری آنلاین برای خریدوفروش محصولات دست‌ساز است که ارتباط میان مشتریان و تولیدکنندگان را تسهیل کرده و قیمت و حاشیه سود مناسب و برد-بردی برای مشتریان و تولیدکنندگان ایجاد کند.

مدل کسب‌وکار پلتفرم، راهکار نوینی بر پایه تسهیل ارتباط میان دو یا چند دسته از کاربران است. معمولا پلتفرم‌ها تلاش می‌کنند تا ارتباط میان تولیدکنندگان و مشتریان یک محصول یا خدمت را به صورتی ساده‌تر و با ارزش‌افزوده بالاتر برای هر دو طرف برقرار کنند.

به‌عنوان‌مثال، در کشور ایالات‌متحده، کسب‌وکار Etsy از سال ۲۰۰۵ به‌عنوان پلتفرمی در حوزه صنایع‌دستی و محصولات دست‌ساز شناخته شده است و با ایجاد ارتباط نزدیک میان مشتریان و تولیدکنندگان محصولات دست‌ساز، امکان سفارش آنلاین این محصولات را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه از فروشنده اصلی برای مشتریان فراهم می‌آورد.

همچنین این امکان را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهد تا با معرفی و نمایش محصولات خود به مشتریان، به فروش بیشتری دست پیدا کنند.

گلورین، پلتفرمی آنلاین مبتنی بر وب‌سایت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه بوده و به دنبال تغییر مدل سنتی کسب‌وکار صنایع‌دستی در ایران است که با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا و بومی‌سازی راهکارهای فناورانه، تلاش می‌کند فضایی امن و مطمئن برای خریدوفروش محصولات دست‌ساز و صنایع‌دستی با توجه به ویژگی‌های خاص اقتصادی و فرهنگی ایران فراهم آورد.

شیوه کار گلورین به این صورت است که برای هریک از فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات دست‌ساز و صنایع‌دستی که در وب‌سایت یا اپلیکیشن گلورین ثبت‌نام کنند، فروشگاه آنلاینی با لینک اختصاصی در نظر گرفته می‌شود.

مدیریت این فروشگاه به کمک اپلیکیشن قابل‌نصب ‌روی تلفن همراه و یا پنل مدیریت وب‌سایت انجام می‌شود. پس از ثبت‌نام و ایجاد فروشگاه، امکان ثبت محصولات برای تولیدکننده یا فروشنده محصولات فراهم می‌شود.

محصولاتی که در این فروشگاه‌های اینترنتی ثبت می‌شوند، علاوه بر نمایش در صفحه اختصاصی فروشگاه، در صفحات متعددی از وب‌سایت گلورین نیز نمایش داده شده و به‌این‌ترتیب، مشتریانی که به دنبال خرید محصولات خاص و منحصربه‌فرد دست‌ساز و یا خرید هدیه برای دوستان و خانواده خود هستند، می‌توانند به‌سادگی محصول موردنظر خود را از طریق وب‌سایت گلورین جست‌وجو و خریداری کنند.

نکته قابل‌توجه، رایگان‌بودن ساخت فروشگاه و ثبت محصولات است. در گلورین، هیچ هزینه‌ای برای ساخت فروشگاه و ثبت محصولات دریافت نمی‌شود. تنها هزینه‌ای که در گلورین وجود دارد، درصد ناچیزی (در حدود ۴ درصد) از مبلغ تراکنش‌های مالی است که بابت کارمزد و هزینه پشتیبانی سفارش از مبلغ نهایی سفارش کسر می‌شود.

گلورین، پلتفرمی آنلاین مبتنی بر وب‌سایت و اپلیکیشن‌های تلفن همراه بوده و به دنبال تغییر مدل سنتی کسب‌وکار صنایع‌دستی در ایران است که با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا و بومی‌سازی راهکارهای فناورانه، تلاش می‌کند فضایی امن و مطمئن برای خریدوفروش محصولات دست‌ساز و صنایع‌دستی با توجه به ویژگی‌های خاص اقتصادی و فرهنگی ایران فراهم آورد

پرداخت امن گلورین

مواردی مشاهده شده ‌که فروشنده و مشتری در فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی و یا نرم‌افزارهای پیام‌رسان ‌روی خرید محصولی توافق کرده‌اند اما پس از واریز وجه توسط مشتری به کارت فروشنده، فروشنده از ارسال کالا و یا ارسال به‌موقع کالا امتناع کرده و یا محصولی با مشخصات متفاوت از آنچه موردتوافق بوده ارسال کرده است.

همچنین مواردی وجود دارد که مشتری بخشی از مبلغ سفارش (مثلا ۵۰درصد) را قبل از ارسال محصول پرداخت کرده اما پس از دریافت محصول، پرداخت مابقی هزینه سفارش را انجام نداده است.

مسائلی ازاین‌دست، سبب می‌شود تا به‌مرور، زمینه برای انجام تخلف و سوءاستفاده کلاهبرداران فراهم‌شده و به‌مرور، از اعتماد افراد به معاملات انجام‌شده در فضای آنلاین کاسته شود.

برای پیشگیری از بروز مسائلی ازاین‌دست، گلورین راهکاری تحت عنوان «پرداخت امن گلورین» را به‌منظور اطمینان طرفین معامله از صحت و دقت انجام معاملات و به‌خصوص تراکنش‌های مالی در نظر گرفته است. در «پرداخت امن گلورین»، پس از ثبت هر سفارش، مبلغی که توسط مشتری و از طریق درگاه بانکی پرداخت می‌شود، تا زمان تحویل سفارش و تأیید مشتری، نزد گلورین به‌صورت امانت باقی می‌ماند.

در صورت بروز هرگونه مشکل در آماده‌سازی، ارسال و تحویل سفارش، مبلغ یادشده تمام و کمال به حساب مشتری بازگردانده می‌شود و بنابراین مشتری می‌تواند با خیالی آسوده نسبت به پرداخت هزینه‌های سفارش اقدام کند. همچنین فروشنده نیز اطمینان دارد که وجه سفارش به‌طور کامل پرداخت شده و بلافاصله پس از تحویل و تأیید مشتری، به حساب وی واریز می‌شود.

جمع‌بندی

بدون‌شک، بازار صنایع‌دستی و محصولات دست‌ساز ایران، نیازمند دگرگونی و تغییراتی به‌منظور تغییر مدل کسب‌وکار و استفاده از ظرفیت‌های بی‌شمار این صنعت در فضای داخلی و بین‌المللی است.

امید است با راه‌اندازی و توسعه بازارهای فیزیکی و آنلاین برای فروش صنایع‌دستی و محصولات دست‌ساز، شاهد رونق دوباره این بازار در فضای داخلی و کسب سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی این محصولات باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.