کاندیدای دریافت بورس ریسک بزرگ!

0

کارآفرین بودن به این معنا نیست که تنها تجارت خود را در یک دفتر کاری به صورت تنها و خودکفا شروع کنید و یا اینکه تمام سعی و تلاش خود را برای به دست آوردن پول صرف کنید (هر شخص می‌بایست این پروسه را برای یک‌بار در طول زندگی خود تجربه کند). روحیه کارآفرینی عبارت است از چیزی که افراد در حال کار طی یک روند سودآور آن را پذیرفته و آن را راه جدیدی برای ارتقا، پیشرفت و موفقیت کار خود انگارند. 

حالا خبر رسیده است که کارمندان با ایده‌های تازه می‌توانند کاندیدای دریافت بورس ریسک بزرگ از رئیس شرکت لینکدین شوند. تا‌کنون ۵ محصول جدید نتیجه‌ این سرمایه‌گذاری بوده است.

در لینکدین، کارآفرینان دور یک میز جمع می‌شوند و تبادل نظر می‌کنند. در روزهای اخیر این واقعه برای لینکدین که یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای است به وفور اتفاق افتاده است. در این دوره‌ها کارمندان می‌توانند در بازه‌ای ۳۰ تا ۹۰ روزه در مورد یک ایده جدید و شیوه اجرایی‌کردن آن فکر کنند. کوین اسکات یکی از اعضای بخش مهندسی لینکدین، می‌گوید: «به طور تقریبی در هر ۱۵دقیقه، یک کارمند شرکت به ایده‌ای تازه دست می‌یابد، آن‌را در تیم خود گسترش می‌دهد و در نهایت ایده خود را به بخش اجرایی شرکت معرفی می‌کند. اگر صلاحیت این ایده تایید شود، آن تیم می‌بایست در طول سه ماه وقت خود را معطوف به اجرایی‌کردن آن پروژه بکند.»

این برنامه که آن‌را پرورش ایده‌ها نامگذاری کرده‌اند، از یک برنامه دیگر به نام هکدی(hackday) سرچشمه می‌گیرد. در هکدی، کارمندان می‌توانند در یکی از چهارشنبه‌های هر ماه به موضوع دلخواهی که در سر دارند، بپردازند. اسکات بر این عقیده است: «ما ایده‌های نو و خلاقانه‌ای را در شرکت می‌بینیم اما با محدودیت‌هایی نظیر اینکه در یک روز به کدام‌یک بپردازیم(کمبود زمان) روبه‌رو هستیم.»

پس از گسترش یک ایده  و رسیدن به مرحله اجرایی، صاحبان ایده می‌توانند برای دریافت بورس ریسک بزرگ کاندیدا شوند. در این مرحله اسکات به تیمی متشکل از مدیر شرکت، جف وینر، معاون ارشد مدیر، رید هوفمن و معاون ارشد فروش محصولات و تجربه ‌کاربری، دیپ نیشار ملحق می‌شود تا تصمیم نهایی در این مورد اتخاذ شود.

تاکنون ۵ پروژه توانسته است از شرکت چراغ سبز دریافت کنند. یکی از پروژه‌ها به طور کلی روند چگونگی رزرو کردن  ملاقات‌ها در شرکت را تغییر داده است. اسکات می‌گوید: «این پروژه تعداد حاضران در یک همایش و همچنین میزان دسترسی و ظرفیت هر اتاق کنفرانس را به خوبی ارزیابی می‌کند. این برنامه در تمامی ۲۶ شعبه ‌‌لینکدین در سراسر جهان در حال فعالیت است. قابل ذکر است که این پروژه موفق برای توسعه دوباره معرفی شده است.» اخیرا ایده‌های جدید دیگری نظیر در‌خواست ایجاد یک خط تجاری و تولید محصول جدید، ارتقای اساسی شرکت و برنامه‌هایی مربوط به حوزه منابع انسانی مطرح شده است. این تیم‌ها شامل کارمندانی از بخش‌های مهندسی، تولید، طراحی، بازاریابی، فروش و منابع انسانی هستند.

بر اساس گزارشی از رایان تیت، روشی مشابه توسط همسایه لینکدین (گوگل) در راستای کار قرار گرفته که کارمندان را قادر می‌سازد تا ۲۰درصد از وقت کاری خود را صرف ایده‌پردازی و تفکر درباره ایده‌های تازه کنند. تیت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شیوه لینکدین را از بسیاری از شرکت‌های رقیب مجزا می‌کند.»

اگر یک سازمان بخواهد در دنیای اقتصادی پیچیده و رقابتی امروزه موفق باشد، حتما باید نوآوری و خلاقیت در درون و بیرون سازمان را  گسترش دهد. این حقیقت تنها محدود به شرکت‌های بزرگ نمی‌شود بلکه تمام سازمان‌ها در هر نقطه جهان می‌بایست این ویژگی را داشته باشند. کارمندان می‌توانند بهترین منبع ایده و سرچشمه تغییر باشند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.