چه کسانی برای الکامپ آبروداری کردند؟

0

الکامپ تمام شد؛ اما برای من یکی، این الکام‌استارز بود که تمام شد! چون به غیر از دو سالن ۹-۸ و ۱۱-۱۰ بقیه الکامپ نه‌تنها جذابیتی برایم نداشت که چندان هم زحمتی برای دیدن غرفه‌های آن به خودم ندادم.

الکامپ تمام شد؛ اما برای من یکی، این الکام‌استارز الکامپ بود که تمام شد! چون به غیر از دو سالن ۹-۸ و ۱۱-۱۰ بقیه الکامپ نه‌تنها جذابیتی برایم نداشت که چندان هم زحمتی برای دیدن غرفه‌های آن به خودم ندادم.

از هر بازدیدکننده‌ای هم درباره نمایشگاه بیست‌وچهارم می‌پرسیدی، الکامپ را معادل الکام‌استارز می‌دانست و بیشتر وقت بازدیدکننده‌ها در این دو سالن می‌گذشت.

دقیقا پارسال همین‌روزها بود که بعد از پایان الکامپ نوشتم استارتاپ‌ها کم‌کم کل الکامپ را تسخیر خواهند کرد.

امسال، هم فضای استقرارشان دو برابر شده بود و هم تعدادشان ۴۰-۳۰ درصد افزایش یافته بود.

در طول چهار روز برگزاری الکامپ، غرفه‌های استارتاپ‌ها مملو از بازدیدکننده بود. این یعنی استارتاپ‌ها کم‌کم آنچه استحقاقش را دارند، از ویترین فناوری ایران و از قدیمی‌ترین نمایشگاه فناوری کشور به دست می‌آورند.

اما داستان الکامپ تماما به این شیرینی نبود. راستش ضعف‌های برگزاری الکامپ ۹۷ آنقدر زیاد بود که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد و با دلخوشی استقبال مردم از استارتاپ‌ها از کنار آنها گذشت.

بی‌نظمی‌ در تحویل غرفه‌ها از جمله غرفه‌هایی که وسایل را هم از برگزارکنندگان اجاره کرده بودند، صدای خیلی‌ها را درآورده بود.

جانمایی بدون استراتژی استارتاپ‌ها هم یکی دیگر از ضعف‌های بزرگ این دوره بود.

غرفه‌های بدون رونقی که گُل فضای الکام‌استارز را گرفته بودند، در برابر آنها که به گوشه‌ای پرت شده اما حسابی پررفت و آمد بودند، نشان داد که فراتر از پولی که بابت غرفه‌های خوش‌مکان گرفته می‌شود، باید ضریبی برای حوزه‌های مختلف تعریف کرد و بر اساس ترکیب این دو متغیر، جانمایی‌ها را انجام داد.

ترافیک رویداد و کارگاه و سخنرانی هم، دیدوبازدیدهای درون‌غرفه‌ای را به حاشیه رانده بود.

اصولا هنوز کسی در نمایشگاه‌های داخلی به این سوال پاسخ نداده است که هدف، عرضه و معرفی محصولات و خدمات و نوآوری است یا یادگیری و آموزش؟! راستش منتورها و اسپیکرها دست از سر هیچ نمایشگاهی برنمی‌دارند!

دردسرهای رفت‌وآمد به نمایشگاه که اوج آن را در سردرگرمی بازدیدکنندگان، به وقت تعطیلی هرروزه نمایشگاه می‌توانستید ببینید هم، تاسف‌برانگیز بود و البته تعجب‌برانگیز.

عجیب است که بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری کشور که امسال بیش از ۴۰۰ استارتاپ در آن حضور داشتند، زحمت تعامل با دو استارتاپ بزرگ کشور یعنی اسنپ و تپ‌سی را به خود نداده بود تا قحطی تاکسی از ساعت ۵ عصر به بعد، ملت را پیاده روانه اتوبان چمران نکند!

بماند که این استارتاپ‌های معظم هم، کمترین علاقه‌ای برای تعریف یک آفر یا تخفیف نصف‌و‌نیمه به بازدیدکنندگان و مشتاقان فناوری و نوآوری کشور از خودشان بروز ندادند که هیچ؛ احتمالا حتی رانندگان خود را بابت قبول‌نکردن مسافران آن‌هم با کرایه‌های دوبله‌سوبله بازخواست نکرده‌اند.

نمره منفی بزرگ

یک نمره منفی بزرگ برای آنها که طرفداران فناوری را، در روز تنگ، تنها گذاشتند. بماند که غیبت آنها و دیگر بازیگران مهم اکوسیستم استارتاپی مانند شتاب‌دهنده‌های مطرح یکی از مهم‌ترین ابهامات این دوره الکامپ بود.

اینکه وقتی قرار است استارتاپ‌ها برای الکامپ آبروداری کنند و از وزیر و معاون رئیس‌جمهور گرفته تا نماینده مجلس در سالن‌های الکام‌استارز، دوروبر آنها بال‌بال بزنند، چرا باید بازیگران مهم در این رویداد حضور نداشته باشند.

این یا از ضعف برگزارکنندگان است یا از فرصت‌سوزی این بازیگران؛ که در هرصورت دودش به چشم کل اکوسیستم خواهدرفت.

راستش هرچقدر حال کلی استارتاپ‌ها در الکام‌استارز مساعد نبود و خیلی‌ها چشم‌به‌راه معجزه برای زنده‌ماندن تا پایان سال بودند، اما یک گوشه از الکام‌استارز حسابی سرحال و قبراق و پرجنب‌وجوش بود.

۳۰ غرفه خوش‌آب‌و‌رنگ که با تم سبز، یکدستی خاصی پیدا کرده بودند، جایی بود که ۳۰ استارتاپ بازی‌ساز با حمایت کافه‌بازار دور هم جمع شده بودند.

حرکت تحسین‌برانگیز کافه‌بازار در روزهایی که از اسنپ و دیجی‌کالا و چند استارتاپ بزرگ کشور خبری نبود (به همین خاطر هم الکام‌استارز چیزی شبیه یک سندباکس نمایشگاهی شده بود!) دو پیام تامل‌برانگیز داشت؛ یک پیام به مشتاقان استارتاپی که کمی سرشان را از میدان و زمین فروشگاه‌های آنلاین بالا بیاورند و نیم‌نگاهی به چشم‌انداز مستعد صنعت بازی داشته باشند و یک پیام هم به سیاستگذارانی که گاه بازی‌های رایانه‌ای و صنعت آن را با چوب قوانین و مقررات سفت‌وسخت رسانه‌های تصویری و ویدئویی می‌رانند.

خلاصه اینکه امسال الکام‌گیمز گل سرسبد الکامپ بود؛ پر از انرژی و همه امیدوار و تقریبا اکثریت راضی! الکام‌گیمزِ امسال می‌تواند الگویی باشد برای مثلا دیجی‌کالا یا بامیلو که سال آینده تعدادی از فروشگاه‌های آنلاین موفقی که روی مارکت‌پلیس آن حضور دارند را در الکام‌استارز دور هم جمع کنند.

راهی برای ترویج فرهنگ استفاده از زیرساخت‌ و امکانات پلتفرم‌های موفق و تلاش بیهوده‌نکردن برای اختراع دوباره چرخ توسط آنها که می‌خواهند با یک ایده یا یک محصول خوب، وارد دنیای کسب‌وکارهای آنلاین شوند!

با تمام کاستی‌هایی که الکامپ داشت، اما هنوز مهم‌ترین رویداد حوزه نوآوری کشور است. گفتم نوآوری، چون سخت است در این روزهای رکود صنعت و تولید و بسته بودن راه‌های ارتباطی با ترندهای روز تکنولوژی، صحبت از فناوری کرد.

امسال هم استارتاپ‌ها برای الکامپ آبروداری کردند و اصلا بعید نیست سال آینده، چهار سالن به استارتاپ‌ها اختصاص داده شود؛ هرچند ممکن است خیلی از استارتاپ‌هایی که امسال بودند را سال دیگر در الکام‌ا‌ستارز نبینیم؛ و البته که نباید از این غیبت هراسید که ذات این اکوسیستم همین تولدها و مرگ‌های زودبه‌زود است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.