چرا یاهو، استارتاپ پاشا صدری را خرید؟

0

پولی‌وُر (Polyvore) یک وب‌سایت تجارت اجتماعی انجمن‌محور است که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا واقع شده است. قابلیت حالت مجازی این شرکت به اعضای انجمن امکان می‌دهد محصولات را به یک شاخص محصول مشترک اضافه کنند و از آنها برای ایجاد ترکیب‌های تصویری که «ست» نام دارند، استفاده کنند. آنها همچنین می‌توانند سایر ست‌های دیگران را جست‌وجو کنند، ست‌ها را با دوستان به اشتراک بگذارند و با افراد از طریق نظرات و لایک‌ها در ارتباط باشند. به دلیل ماهیت مجازی این ابزار، پلی‌ور بیشتر برای ساخت ست‌ها در حوزه‌ دکوراسیون منزل، زیبایی و مد استفاده می‌شوند. خرده‌فروشان آنلاین نیز می‌توانند تصاویر محصول خود را در پلی‌ور آپلود و آنها را به صفحات محصول خود لینک یا از پلی‌ور برای تشویق کاربران به نمایش محصولات خود از طریق این فعالیت‌ها استفاده کنند. پلی‌ور در آگوست ۲۰۱۲ یک دفتر در نیویورک افتتاح کرد. در آن زمان این شرکت ۱۷ میلیون کاربر فعال داشت. تا پایان سال ۲۰۱۲، سایت این شرکت ۲۰ میلیون بازدیدکننده منحصر‌به‌فرد در ماه داشت و این تعداد در سال ۲۰۱۶ نیز حفظ شده بود. پلی‌ور در ابتدا در سه دور تامین بودجه توسط شش سرمایه‌گذار اعم از بنچ‌مارک کپیتال و هاریسون متال‌ و ماتریکس پارتنرز و دی‌ای‌جی ونچرز سرمایه جذب کرد. در ۳۱ جولای ۲۰۱۵ این شرکت توسط یاهو خریداری شد.

 داستان پاشا صدری

پاشا صدری در آگوست ۲۰۰۶ به فکر راه‌اندازی پلی‌ور افتاد. در آن زمان او و همسرش داشتند منزل خود را بازسازی می‌کردند و به دنبال آن بودند که حالت‌های دیجیتالی را ایجاد کنند که به آنها در انتخاب دکوراسیون منزل کمک کند. او به زودی به جیانگ‌هو و گوانژوی ین، دو مهندس نرم‌افزاری که در یاهو کار می‌کردند، پیوست و آنها با هم نسخه اول وب‌سایت را در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی کردند.

در سال اول، جس‌لی، مدیر محصول شاغل در گوگل و یکی از طرفداران پلی‌ور، مجموعه‌ای از پیشنهادهای محصول را برای صدری ایمیل کردند. پس از مدتی لی به این شرکت پیوست و مدیرعامل آنجا شد. لی در جذب خریداری نهایی شرکت، یعنی یاهو، نقش داشت زیرا با مدیرعامل فعلی یاهو، ماریسا مایر، در ارتباط بود. در زمان خریداری پلی‌ور، لی عنوان هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت را داشت، پاشا صدری هم‌بنیانگذار و مدیر، آرنی گلو-سینگ مسئول اجرایی ارشد و یوان و هو نیز هم‌بنیانگذاران شرکت بودند.

در آگوست ۲۰۰۹، پلی‌ور ۴‌میلیون بازدید‌کننده و ۱۶۰ میلیون بازدید از صفحه در ماه داشت و ۵.۶میلیون بودجه از سرمایه‌گذارانی مانند ماتریکس پارتنرز و غیره دریافت کرده بود. نیویورکر این شرکت را «دموکراسی در مد» و «دنیای مجازی آنا وینتورز» نامیده است. افزایش تقاضا از سوی شرکت‌های تجارت الکترونیک موجب شد که پلی‌ور روش‌های زیادی برای کسب‌درآمد به دست آورد و حامی مالی مسابقات مختلف شد. بر‌خلاف بسیاری از سایت‌های مشابه که به طور دستی لینک‌ها را به‌روز‌رسانی می‌کردند، پلی‌ور روی روبات‌های نرم‌افزاری سرمایه‌گذاری کرد که لینک‌های تغییر‌یافته را بازنویسی کرده و مطمئن می‌شد که لینک‌هایش به‌روزترین صفحه محصول را نشان می‌دهند. رویکرد محصول‌محور و توجه به فناوری‌های پیشرفته از سوی این شرکت همراه با پایگاه کاربری فعال آن، دلیل اصلی موفقیت این استارتاپ بوده است. در آن زمان پلی‌ور در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر مجله کارآفرین قرار گرفت و در ۵۰ وب‌سایت برتر مجله تایم رتبه ۲۹ را کسب کرد. پلی‌ور در یکی از دوره‌های تامین بودجه ۱۴ میلیون دلار سرمایه دریافت کرد و تمام آن بودجه را صرف پشتیبانی از سرمایه خطرپذیر کرد. پس از مدت کوتاهی، در فوریه ۲۰۱۲، پلی‌ور با کاور‌گرل شراکت کرد تا «پلی‌ور لایو»، یک برنامه مد پخش زنده در طول هفته مد مرسدس بنز‌ را راه‌اندازی کند. این پروژه شامل همکاری‌هایی با تعدادی از وبلاگ‌نویسان مد اعم از ایمی سانگ از سانگ آو لایف، نادیا سرور از فرو فروو، کریستین کارادونا از تراپ راژ‌ و جولی سارینانا از سینسیرلی جولز، می‌شد. همان سال، پلی‌ور در بین ۵۰ شرکت نوآورانه برتر سال رتبه ۲۸ را کسب کرد. در آگوست ۲۰۱۲، پلی‌ور اولین دفتر خود را در حضور شهردار مایکل بلومبرگ در نیویورک افتتاح کرد. با افتتاح این دفتر، پلی‌ور به گروه در حال رشد شرکت‌های فناوری پیوست که با مزایای حضور در نیویورک‌سیتی آشنا بودند. در نوامبر ۲۰۱۲، این شرکت اپلیکیشن آی‌او‌اس خود را راه‌اندازی کرد و وب‌سایت پلی‌ور ۱۹ میلیون بازدیدکننده در ماه داشت. تا ماه مه ۲۰۱۴، بیش از ۳ میلیون عضو اپلیکیشن آیفون پلی‌ور را دانلود کرده بودند و این شرکت گزارش داد که ۲۰میلیون بازدیدکننده در ماه دارد. در همان ماه، شرکت اپلیکیشن اندروید خود را نیز افتتاح کرد. یک‌سال بعد، در آوریل ۲۰۱۵، پلی‌ور دومین اپلیکیشن آی‌اواس خود را با نام ریمیکس راه‌اندازی کرد. بر‌خلاف اپلیکیشن اصلی پلی‌ور، که روی سازندگان تمرکز داشت و کاربران مجموعه سبک مخصوص به خود را ایجاد می‌کردند، ریمیکس به آن افرادی کمک می‌کرد که می‌خواستند خلاقیت‌های دیگر الهام‌بخش آنها باشد و مجموعه داده‌های شرکت کمک می‌کرد تا به کاربران امکان دهد مجموعه‌ها یا ست‌های محبوب را کشف کرده‌ و علاقه‌مندی‌های خود را مطابقت دهند.

در ۳۱ جولای ۲۰۱۵، یاهو و پلی‌ور اعلام کردند که یاهو این شرکت را به یک مبلغ نامشخص خریداری خواهد کرد تا عملیات تجارت الکترونیک خود را توسعه دهد. طبق گفته اریک جکسون، مدیر صندوق اسپرینگ اول، یاهو شرکت پلی‌ور را به مبلغ ۲۳۰میلیون دلار خریداری کرده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.