رنگ‌وبوی آنلاین گل به مشام کسی می‌رسد؟

0

استارتاپ‌داری در حوزه فروش آنلاین گل و گیاه حوزه بکری به نظر می‌رسد و استارتاپ‌های کمی وارد این بخش شده‌اند. شاید عمر کوتاه گل یا نبود فرهنگ خرید آنلاین گل از دلایلی باشد که اقبال استارتاپ‌ها به این حوزه کم است، ولی در این بین مصطفی طاهری‌نیا استارتاپی به نشانی amitise.com  راه انداخته است و ادعا می‌کند که تمام خدمات یک گلفروشی را می‌تواند به صورت آنلاین ارائه دهد. مصطفی ۳۴ ساله است و ارشد مدیریت از دانشگاه تهران مرکز دارد و متولد محلات است. او حدود ۴ سال است که مدیریت یکی از سراهای محله منطقه ۱۳ را بر عهده دارد و به واسطه فضای خلاقی که در سرای محله وجود داشته، تصمیم می‌گیرد ایده راه‌اندازی یک بیزینس را که مدت‌ها قبل در ذهن می‌پرورانده، عملی کند. «همیشه قصد داشتم که کسب‌وکاری برای خود راه بیندازم. به این فکر می‌کردم که روی ایده‌ای کار کنم که کمتر ‌روی آن کار شده باشد و از آنجایی که اصالتا اهل محلات بودم، با حوزه گل و گیاه و مشکلاتی که تولید‌کنندگان گل در حوزه فروش داشتند، آشنا بودم و می‌دانستم واسطه‌ها در این بازار بیشترین سود را می‌برند و تولید‌کنندگان همیشه در فشار هستند. تصمیم گرفتم که استارتاپی را در حوزه فروش گل و گیاه راه بیندازم تا بتوانم از تولید‌کنندگان حمایت کنم.»

  •  شما دقیقا در آمیتیس چه‌کار می‌کنید؟ چه فرآیندی در کسب وکار شما در حال شکل‌گیری است؟

در آمیتیس از یک تک شاخه گل رز یا میخک فروش داریم تا طراحی، راه‌اندازی و نگهداری فضای سبز برای ادارات و ارگان‌ها. بر همین اساس خدماتی که در آمیتیس ارائه می‌شود، شامل فروش انواع گل و گیاه به صورت عمده و تکی، طراحی و برگزاری و گل‌آرایی مراسم‌ها و عروسی‌ها و ماشین عروس و نگهداری و راه‌اندازی فضای سبز می‌شود.

  •   به عبارت دیگر، شما خدماتی که یک گلفروشی ارائه می‌دهد را به صورت آنلاین ارائه می‌دهید. مشتریان چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟

بله، ما تمام خدمات یک گلفروشی را آنلاین ارائه می‌دهیم و مشتریان با ثبت سفارش در سایت می‌توانند از خدمات استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر مشتری بخواهد که ماشین خود را برای عروسی تزیین کند، سفارش خود را در سایت ثبت می‌کند و ما با گل به مکانی که مشتری تمایل دارد، مراجعه می‌کنیم و تزیین را در همان‌جا برایش انجام می‌دهیم.

  •   شما بیشتر از چه جاهایی گل‌های مورد نیاز خود را تامین می‌کنید؟

پاکدشت، ورامین، عباس‌آباد شمال، بابل، محلات و شهریار، شهر‌هایی هستند که گل‌ها را از آنجا تامین می‌کنیم.

  •  با توجه به اینکه از مناطق مختلفی گل‌ها را تامین می‌کنید، آیا انباری برای نگهداری دارید؟

چون کار نگهداری مقرون‌به‌صرفه نیست، ما کار نگهداری را انجام نمی‌دهیم و براساس سفارش مشتری گل را تهیه می‌کنیم و به دست او می‌رسانیم. در سفارش‌های موردی، ما سفارش‌ها‌ را تجمیع می‌کنیم و به صورت یکپارچه از تهران تامین می‌کنیم ولی اگر حجم سفارش‌ها‌ زیاد باشد، براساس محلی که گیاه سفارش‌ داده‌شده با قیمت و کیفیت بهتر یافت می‌شود، آن را تامین می‌کنیم.

  •  به طور متوسط به صورت ماهانه چقدر و چه تعداد فروش دارید؟

بستگی به ماه‌های سال دارد. مثلا در ایام محرم و صفر فروش کمی داشتیم ولی به صورت متوسط ماهانه ۸ الی ۹ میلیون تومان فروش داریم‌ و بین ۱۰ الی ۱۵ سفارش به صورت ماهانه دریافت می‌کنیم که اکثرا از طرف شرکت‌ها ثبت می‌شود.

  •  شیوه قیمت‌گذاری شما چگونه است. آیا قیمت‌های رقابتی ارائه می‌دهید؟

بله، می‌توانم به جرات بگویم که قیمت‌های ما حداقل ۲۵ درصد ارزان‌تر از گلفروشی‌های سطح شهر است چون ما هزینه‌ای بابت مکان پرداخت نمی‌کنیم و قیمت‌های ما تقریبا با قیمت‌های بازار گل امام رضا یکی است. درضمن ارسال سفارش‌های بالای ۵۰هزار تومان رایگان است.

  •  شما از زمانی که کار را شروع کرده‌اید، چه ارزیابی‌ای از بازار داشته‌اید. آیا مردم حاضرند که گلفروشی را که در محله خود می‌بینند، رها کنند و به صورت آنلاین گل بخرند؟

نه، متاسفانه هنوز فرهنگ خرید آنلاین گل بین مردم جا نیفتاده است. البته ما قبل از اینکه این کار را شروع کنیم، با این چالش آشنا بودیم. ایده اولیه‌ای که باعث شد که من این کار را شروع کنم، این بود که با یک گلفروشی آنلاین در شهر لندن آشنا شدم و بعد از مطالعه‌ای که در این زمینه داشتم، متوجه شدم در این کار بسیار موفق است. اما وقتی تصمیم گرفتیم این ایده را در ایران راه بیندازیم، متوجه شدیم مهم‌ترین بخش کار، فرهنگ‌سازی است. بر همین اساس در تبلیغات خود ‌روی این موضوع کار می‌کنیم که خرید از گلفروشی آنلاین می‌تواند در وقت و انرژی افراد به خصوص در اعیاد و مناسبت‌های خاص صرفه‌جویی کند. چراکه دیگر نیازی نیست فرد مدت زمان زیادی را در صف گلفروشی منتظر بماند، بلکه می‌تواند به صورت اینترنتی رنگ‌بندی گل خود را انتخاب کند و در مدت زمان کوتاهی گل را در‌ منزل تحویل بگیرد.

  •  یعنی ظرفیت پذیرشتان به حدی رسیده ‌‌که سریع‌تر از یک گلفروشی سفارش‌ها‌ را آماده می‌کنید؟

نحوه سفارش‌گیری ما به گونه‌ای است که اگر فرد، گل را شب نیاز داشته باشد، اگر صبح آن روز به ما سفارش دهد، به‌موقع گل به دستش می‌رسد ولی در بعضی از مواقع سفارش‌ها‌ دو‌ساعته نیز به دست مشتری می‌رسد. علاوه بر این، ما برای اینکه سرعت پاسخگویی به سفارش‌ها‌ را افزایش دهیم، قصد داریم با گلفروشی‌های سطح شهر وارد مذاکره شویم و به نوعی به یک پلتفرم تبدیل شویم.

  •  پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی این فرهنگ در میان مردم جا بیفتد؟

نمی‌توان زمان دقیقی را تخمین زد ولی از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی بین مردم نفوذ خوبی دارند، به نظر می‌رسد نسبت به سال‌های گذشته شکاف اعتمادی بین مردم و فضای مجازی کم شده و از طرفی اطلاع‌رسانی نیز آسان‌تر شده است ولی از طرفی از آنجایی که گل کالایی است که زود از بین می‌رود، اعتماد‌سازی بین مردم برای خرید آنلاین آن کار دشوارتری است. بر همین اساس ما خدمات عودت ۲۴ ساعته در نظر گرفته‌ایم که اگر کسی بعد از اینکه سفارش به دستش رسید و رضایت نداشت، بتواند آن را بر‌گرداند و پولش را نیز پس بگیرد.

  •  از وقتی که کار را شروع کردید، توانسته‌اید به سوددهی برسید و هزینه‌ها را پوشش دهید؟

در یک بازه زمانی این اتفاق افتاد و نقطه سر‌به‌سر را رد کردیم، ولی به دلیل اینکه چند پروژه زیان‌ده داشتیم، نتوانستیم این روند را حفظ کنیم ولی مجدد توانستیم به نقطه سر‌به‌سر برسیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.